Studenten creëren nieuwe voedingsproducten met peulvruchten

Voor het tweede jaar op rij daagden we studenten van UCLL/KU Leuven uit om nieuwe voedingsproducten te bedenken op basis van eiwitrijke gewassen. Het resultaat na 2 dagen was opnieuw verbluffend: 5 nieuwe concepten werden gepresenteerd aan een vakjury, waarvan 1 nu verder zal uitgewerkt worden met als doel om het in het voorjaar van 2024 op de markt te brengen.

Doel van deze Makeathon is om de vraag naar lokaal geproduceerde gele erwt, veldboon en lupine, ingezaaid als mengteelt met haver, te verhogen. Het zijn gewassen met een groot potentieel om de landbouwproductie te verduurzamen omwille van minder stikstofbemesting, verbetering van de bodem en waterbeschikbaarheid en de verhoging van de biodiversiteit. Tegelijk stellen we vast dat de consument deze grondstoffen onvoldoende kent en daarom is er nood aan nieuwe toepassingen met deze eiwitrijke gewassen. In kader van het project ‘Een boon voor Leuven’  gaan we zulke regionale keten onderzoeken samen met ILVO, Kortom Leuven en Content en met de financiële steun van de Vlaamse overheid.

Peulvruchten
Peulvruchten
Verloop

Gemengde studententeams met UCLL-studenten uit de richtingen Voedings- en dieetkunde, Bedrijfsmanagement en Marketing, bogen zich samen met studenten bio-ingenieurswetenschappen van KU Leuven over de uitdaging om gele erwt, veldboon en/of haver te verwerken in nieuwe producten en daar tegelijk een businessplan voor uit te werken. Ze werden hiervoor uitgedaagd door het voedingsbedrijf Cool Beans Foods en de afzetcoöperatie Kortom Leuven: ‘Ontwerp een nieuw concept dat Leuvenaars overtuigt om vaker voor peulvruchten te kiezen.'

Tijdens de eerste dag kregen de studenten een goede achtergrond over de context van deze uitdaging en specifiek over de eigenschappen van deze grondstoffen. Bovendien konden ze inspiratie tanken en praktische tips opsteken tijdens de getuigenissen van andere ondernemers die met eiwitrijke gewassen een product in de markt hebben gezet zoals Lupilicious en TipToh. Daarna gingen ze in groepjes mogelijke ideeën uitdenken die ze vervolgens op de tweede dag concreet gingen uitwerken. De studenten doken in de keuken om de nieuwe recepten te testen en werkten tegelijk een businessplan uit. Op het einde presenteerden hun ideeën voor een professionele jury.
 

5 nieuwe concepten
  • A meal in a spoon: Een dikke soep op basis van gele erwt en seizoensgebonden groenten (pompoen), die hoog is in eiwitten en vezels en kan doorgaan als een volledige maaltijd. 
  • NoNu: Vetarme borrelnootjes en chocoladenootjes op basis van veldbonen.
  • Peacake: Kant en klare pannenkoekenmix in vloeibare vorm, in brikverpakking op basis van gele erwt en haver.
  • Rise ’n shine: Pannenkoekenmix waar enkel nog melk aan toegevoegd moet worden en met hoog vezelgehalte, op basis van veldbonenmeel en haver. Mogelijks ook als basis van wraps, brood …
  • SweetChoc: Eiwitrijke plantbased chocolade spread op basis van gele erwt, geen toegevoegde suikers, vegan en geen allergenen.
Peulvruchten
Peulvruchten
Vervolg

Op basis van verschillende criteria (originaliteit, duurzaamheid, haalbaarheid, ondernemingspotentieel en presentatie) verkoos de jury het concept ‘SweetChoc’ als winnaar. Dit concept zal nu verder uitgewerkt worden. In het najaar 2023 gaat men bij UCLL het recept verder op punt zetten; in het voorjaar 2024 zal er een studenten start-up dit product op de markt brengen. Dit betekent niet dat de andere concepten in de kast belanden. Ook hier zal gekeken worden welke mogelijkheden zijn om dit verder te ontwikkelen. 

Hier vind je meer info over de nieuwe producten die ontwikkeld werden in de Makeathon van vorig jaar:

-    Studenten jongleren met eiwitrijke gewassen in de proefkeuken
-    Het concept Lupilicious won de Makeathon niet maar werd achteraf succesvol ontwikkeld