fvf

Gentse Goesting brengt landbouwers en verwerkers bijeen

Onder een stralende zon werden talrijke contacten gelegd tussen landbouwers en verwerkers tijdens het eerste ondernemersfestival ‘Gentse Goesting’.

Inspirerende gesprekken over samenwerking, actieve netwerking in combinatie met lekker eten bleken een perfectie combinatie. Na afloop was het voor de ondernemers duidelijk: dit smaakt naar meer!

Samen met Generation Food en met financiële ondersteuning van stad Gent organiseerde de bedrijfsgilde Schelde-Leie een geslaagd netwerkevent tussen landbouwers en verwerkers. Geert Derycke, voorzitter van de bedrijfsgilde legt uit waarom dit event belangrijk is voor de Gentse landbouw: “In en rond Gent produceren heel wat familiale landbouwbedrijven granen, melk, vlees en aardappelen voor de lange keten. Directe verkoop aan de consument is niet voor elke landbouwer haalbaar. Daarom zijn we op zoek naar nieuwe samenwerkingen die een meerwaarde opleveren voor elke schakel in de keten.”

dcd

Tine Heyse, Schepen van Milieu, Klimaat en Wonen in Gent onderstreept het belang van dit event. Binnen de Gentse voedselstrategie moedigt stad Gent de landbouwers en andere schakels in de keten aan om te gaan samenwerken. Ook voor het verwerken van reststromen ziet ze nog heel wat potentieel waarbij stad en platteland elkaar versterken.

Het gesprek met David De Coster van de Zuivelarij en Wim Ballieu van Balls & Glory leverde heel wat interessante input op voor landbouwers en verwerkers die overwegen te gaan samenwerken.

Enkel interessante punten:
  • Er moet een goeie klik zijn tussen ondernemers. Netwerkevents zoals deze zijn daarom een belangrijke eerste stap.
  • Planten en dieren produceren is een vak op zich, verwerken en verkopen ook. Het is zeker niet evident om dat allemaal van 1 ondernemer te verwachten. Daarom is het belangrijk om de krachten te bundelen.
  • Korte keten gaat niet zozeer over afstand maar over een juiste waardering van elke schakel in de keten.
  • Om prijs te zetten moet je eerst je kostprijs kennen. Door specialisatie lijkt boer afgeleerd om dit te berekenen.
  • Met een goed concept bij een product, waarbij de landbouwer mee in beeld komt, kan je je onderscheiden in de markt. Dit zorgt voor waardering voor de boer maar moet ook een betere prijs opleveren.
  • Ook in de korte keten geldt dat je een bepaalde schaal nodig hebt om rendabel te zijn.
  • Er blijft nog veel werk om consumenten te informeren over landbouw en het voedsel dat ze kopen.
fvf

Sprekers waren beide positief over feit dat er steeds meer mogelijkheden zien ontstaan voor samenwerking, tussen landbouwers onderling en tussen landbouwers en verwerkers, horeca en retail.

Na een lekkere hap aan de foodtruck van Balls & Glory, stond een actief netwerkmoment op de agenda. Via de ‘netwerk-carroussel’ werden elke 10 minuten nieuwe groepen gevormd zodat veel contacten vorm kregen.

Ondernemers leerden veel over elkaar maar ook over de uitdagingen in ieders bedrijf en sector wat heel waardevolle gesprekken opleverde. Afsluiten deden we met een lekker dessert en kon iedereen nog rustig bijpraten en contactgegevens uitwisselen.

Info over Cropdiva, een project dat werk maakt van regionale ketens, lees je hier.

Info over Gentse kweek, een project van bedrijfsgilde Schelde-Leie om landbouw in de Gentse stadsrand in de kijker te plaatsen, lees je hier.

Info over Generation Food, een organisatie die via ondernemerschap stappen zet richting duurzame en gezonde voeding voor iedereen, lees je hier

Bron: Boerenbond.

fvffv
fvf