De Gentse landbouwsector staat vaak verder af van de stad dan ze willen, omdat bij hen de link tussen stad en bedrijf minder duidelijk zichtbaar is. Nochtans gebruiken ze ongeveer 20% van het Gentse grondgebied.

Daarom hebben enkele Gentse landbouwers de koppen bij elkaar gestoken en willen ze het tij doen keren. Ze willen hun 'Gentse kweek' weer op de kaart zetten! Dit resulteerde in dit project waarbij we de (Gentse) burgers, bedrijven, horeca, beleidsmakers,… kennis laten maken met de jonge, toekomstgerichte landbouwers in de rand van Gent. Dit is een positief verhaal om boer en burger weer bij elkaar te brengen.

tractor
Bereiken van het brede publiek

Promotiecampagne #Gentse kweek:
Veel mensen genieten van het platteland in de rand van Gent. Echter vaak beseft men niet dat deze open ruimte een plek is waar landbouwers dagelijks actief zijn om voedsel te produceren en het landschap te beheren.

Daarom willen een promotiecampagne opzetten voor de Gentse landbouwer. We starten met de ontwikkeling van een 'Gentse kweek' logo wat we in diverse campagnes gebruiken. Lokaal willen we de mensen informeren op een unieke, positieve, leuke manier. Hiervoor gaan we panelen ontwikkelen met een ludieke maar informatieve slogan bv. 'Hier groeien uw frietjes', hier graast uw ijsje',… #gentsekweek.

En deze verspreiden in het Gentse landschap, op strategische locaties. Ze brengen de oorsprong van het voedsel opnieuw in beeld. Daarnaast willen we ook de Gentse bedrijven hieraan verbonden in beeld brengen via een sociale mediacampagne. Doorheen het jaar brengen we via foto's en filmpjes de activiteiten op die familiebedrijven in beeld. Het verhaal achter het lokale product versterkt de uitstraling van de bedrijven én de stad.

Belevingsmomenten Gentse buitenband
Elk jaar organiseert de Gentse buitenband enkele fietstochten in de rand van Gent op de laatste zondag van juli. Elk jaar een moment om mensen te ontmoeten, maar ook om vol verwondering de omgeving te beleven. In de zomer van 2021 wil de Gentse buitenband uitpakken met een nieuw concept en zijn fietstochten in teken plaatsen van lokaal geproduceerd voedsel.

Belevingsmomenten die ervoor zorgen dat de kenniskloof tussen consumenten en producenten wordt verkleind. Hierbij worden nieuwe routes uitgestippeld langsheen de borden en bedrijven zoals vermeld in punt 1. Tijdens deze fietstocht bieden we lunchpakketten aan met lokaal geproduceerd voedsel. We onderzoeken ook de mogelijkheid om hieraan bedrijfsbezoeken te koppelen.

Gentse kweek voor de Gentse mond
Met een Gentse boerentafel willen we landbouwers en bedrijven die grondstoffen uit de regio willen verwerken, samenbrengen (voedingsbedrijven, horeca,…). Voor landbouwers biedt dit de mogelijkheid om hun teeltplan te differentiëren en voor bestaande en nieuwe teelten een eerlijke prijs te krijgen.

Voor de voedingsbedrijven levert lokale aankoop minder voedselkilometers op en minder risico op problemen met verre transporten. Ze versterken ook hun imago door lokale producten aan te bieden. Na het oplijsten, screenen en contacteren van de voedingsbedrijven in het Gentse, komen we samen in een gemoedelijke sfeer rond een boerentafel met lokale en lekkere producten. De methodiek die we hiervoor zullen gebruiken, wordt nog verder uitgewerkt (speeddaten, bedrijfsbezoek, GSP brainstorm…).

Dit geeft de kans aan de bedrijven om elkaar beter te leren kennen en om vraag en aanbod in kaart te brengen. Op basis van deze kennis kunnen nadien lokale, grote samenwerkingsverbanden opgezet worden, gebaseerd op gedeeld vakmanschap en vermindering van voedselkilometers #gentsekweek. Op termijn is het de bedoeling om vraag en aanbod op elkaar af te proberen stemmen. Zo kunnen er nieuwe inkomstenbronnen en toekomstperspectieven voor landbouwers bieden en verhogen het draagvlak van de rurale ondernemers.

Projectinfo

Programme

Gent en Garde

Period

1/1/2021 - 10/7/2022