Luister naar je klant

Bij de keuze van je bedrijfsstrategie heb je drie opties:

  • schaalvergroting en werken tegen een zo laag mogelijke kostprijs,
  • differentiatie en werken aan een hogere toegevoegde waarde,
  • diversificatie en nieuwe activiteiten ontwikkelen.

Hoewel Catharinadal met zijn Achelse Blauwe perfect past in het plaatje van de differentiatie, zijn ze een sprekend voorbeeld van een succesvolle keuze in diversificatie. Het is een bedrijf waar multifunctionele landbouw in de genen zit. Ze combineren diverse economische activiteiten die elkaar versterken:

  • productie en korteketenverkoop via de eigen hoevewinkel en lokale supermarkten,
  • educatie via rondleidingen en het ontvangen van scholen,
  • hoevetoerisme via jeugdbewegingen en het verhuren van vakantiewoningen.

Vooraf werd goed nagedacht over ‘visie en strategie’. De keuze voor het realiseren van diverse doelstellingen verhoogt het inkomen, spreidt het bedrijfsrisico, ontwikkelt extra niet-productiegebonden activiteiten, garandeert de continuïteit van het bedrijf, zet landbouw in een positief daglicht … Maar vooral opteerden ze ook voor doen van wat je graag en goed doet. Dankzij het contact met de klant en zijn waardering vinden ze de energie die nodig is om alle activiteiten succesvol te combineren. Hier ligt ook de sleutel tot economisch succes: luister naar je klant en stem je productie en activiteiten af op zijn noden.

Via storytelling zet Catharinadal een extra stapje vooruit. Niet alleen wordt hun verhaal verteld in de eigen hoevewinkel of tijdens een bezoek, maar via de unieke vertellingen op de verpakking wordt hun verhaal een deel van de ontbijttafel, een deel van de les op school of wie weet van een heuse verzamelwoede.