Men zegt wel eens dat je je niet moet moeien met andermans zaken maar als je van het tv-programma Andermans Zaken (VRT één) iets kan opsteken, dan zijn het ook jouw zaken. Wij keken naar de uitzending over de Gentse kledingzaak Maison M/De Huiskamer en onthouden volgende tips die ook jouw land- of tuinbouwbedrijf kunnen versterken. 

Verdraag kritiek en doe er iets mee

Toen ik in deze aflevering herhaaldelijk hoorde dat de winkel ‘als een eigen kind aanvoelde’, herkende ik de band die landbouwers hebben met hun bedrijf. Goed dat het bedrijf je zo nauw aan het hart ligt maar door je zaak als een kind te benoemen, blokkeer je als dat kind kritiek krijgt. Wanneer iemand commentaar geeft op wat je doet en/of hoe je het doet, schiet dan niet in een kramp. Luister en ga na wat je ermee kan doen. Als je zaak je kind is, zie je veel dingen niet. En als je ze ziet, kan je er niet nuchter over oordelen. Eigen kind, schoon kind? Geef toe, als je dat van op afstand bekijkt, is dat niet altijd het geval hé.

De website: visitekaartje of uitgebreide catalogus?

De website van Maison M, de winkel die herdoopt wordt tot De Huiskamer, herbergt ook een webshop maar blijkbaar bevatte die maar een deel van de collectie. Kamal Kharmach, coach van dienst, benadrukt in de uitzending hoe belangrijk het is de hele collectie te tonen vermits het voor de winkel een extra verkoopkanaal is.

Persoonlijk vind ik een website heel belangrijk. Het is een landingsplaats van al wat je naar buiten wil brengen. Niemand gaat er spontaan naartoe maar wie je zoekt neemt al lang geen Witte of Gouden gids meer in de hand, maar raadpleegt Google. Ben je een bedrijf waarvan je weet dat mensen je, om welke reden ook zoeken, zorg dan op zijn minst voor een ‘visitekaartje’ op het web. Eén pagina waarop de naam en de contactgegevens (adres, mail en telefoonnummer) van je bedrijf terug te vinden zijn en een korte maar duidelijke vermelding van de activiteiten die je doet of het product dat je produceert. Dat is het absolute minimum.

Ga je verder, zorg dan dat je grondig verder gaat. Zoals bij Maison M is het ook op jouw bedrijf zonde als je maar ‘de helft van je collectie toont’, of ‘de helft van je inspanningen op het vlak van verduurzaming’ noemt. Bepaal de boodschap die je wil uitdragen en staaf die met verhalen vanuit het bedrijf. Sterk fotomateriaal is natuurlijk ook belangrijk. Beelden zeggen meer dan woorden.

… en actualiseer je website

Ik geef graag nog deze tip mee. Hij komt niet uit de uitzending maar wel uit de realiteit. Ik kom websites tegen van hoevewinkels waar ik rond Pasen nog informatie kan lezen over de kerststronken. Of waar je in oktober nog de aangepaste openingsuren van de zomervakantie vindt. Als je een website hebt, zorg er dan voor dat hij geactualiseerd wordt. Zorg ook dat je mensen naar je website trekt via sociale media (Facebook, Instagram …) of via een elektronische nieuwsbrief. Niemand gaat spontaan naar een webpagina.

(Weggegooid) kapitaal in een te ruime stock

De kledingzaak heeft een fortuin aan onverkochte kleren in de bergruimte staan. Ook op land- en tuinbouwbedrijven durft wel eens een groot kapitaal gestockeerd worden. Geen probleem als de aankoop in grote hoeveelheden zorgt voor een flinke korting, maar als de opslagtermijn zorgt voor kwaliteitsverlies of het overschrijden van de vervaldatum (medicatie, gewasbescherming, verpakkingsmateriaal …) dan is dit een verliespost. Denk dus goed na voor je grote hoeveelheden aankoopt waarvan je niet zeker bent dat je ze ooit zal opgebruiken. 

Zoek je toch een manier om een flinke korting te krijgen, informeer dan eens bij collega-landbouwers. Misschien kan je een samenaankoop opzetten wat de prijs helpt drukken.

Naam die de lading dekt

Ik ben eerlijk gezegd niet zo wild van de nieuwe naam die de winkel kreeg. Maison M werd vervangen door De Huiskamer. Bij Mieke ben je immers thuis. “Er is vriendelijkheid, een glimlach, koffie, een babbel en uiteraard professioneel stijladvies voor een volledige outfit”, zo lees ik op de website. Voor mij straalde Maison M dat ook al voldoende uit. Maison is voor mij ook thuiskomen, M verwees voor mij net zo goed naar Mieke als naar Mode.

Dat een goede naam voor je bedrijf of product belangrijk is, daar zijn we het allemaal over eens, toch voor die bedrijven die B2B of B2C afzetten. Wat een goede naam is, daar kan je dan weer lang over discussiëren. Bij een tas koffie, in de huiskamer?

> Herbekijk de uitzending