Menu

Bewust de stap gezet naar korteketenverkoop

Terug naar Boer in de kijker
Sector: 
Regio: 

Stijn en Ann Van de Voorde-Slachmuylders

Leest (Antwerpen)
Stijn en Ann telen groenten voor BelOrta. Daarnaast baten ze ook een hoevewinkel uit waarin ze, naast de eigen groenten, ook producten van collega's-boeren verkopen.

In Leest, bij Mechelen, openden Stijn Van de Voorde en echtgenote Ann Slachmuylders twee jaar geleden een hoevewinkel. “We hechten veel belang aan versheid en kwaliteit”, zeggen Stijn en Ann. ‘Vers van het land naar de klant!’ is dan ook hun motto.

Hoewel het geen weer is om een hond door te jagen, toch is het gezellig druk in hoevewinkel ’t Hertsveld. Terwijl de zus van Ann de klanten bedient en Stijn de pas geoogste groenten naar veiling BelOrta brengt, vertelt Ann honderduit. “Twee jaar geleden zijn we op deze locatie gestart met een nieuw tuinbouwbedrijf. Ook daarvoor waren we al actief in de tuinbouw. Mijn ouders hebben in de buurt een tuinbouwbedrijf. Ik ben er dus in opgegroeid. Voor we hier gestart zijn, werkte Stijn mee op het bedrijf van mijn ouders. Hij is zelf niet van boerenafkomst, maar hij hielp wel al van jongs af mee op het landbouwbedrijf van zijn oom, die onder meer sla teelde. Stijn kreeg de smaak te pakken en volgde tuinbouw aan de hogeschool in Geel.”

Buitenlucht

Beiden werkten ook een tijd buiten de landbouw. Stijn werkte eerder in de toeleveringssector en voor de veiling, terwijl Ann enkele jaren bij KBC aan de slag was. Ondanks de raakvlakken met de landbouw, miste Stijn de buitenlucht. “Nu zit hij vaak op het veld. Hoewel we nu langere dagen maken, voelen we ons vrijer. Zo kunnen we bijvoorbeeld ’s middags samen eten en leven we nu veel meer met de seizoenen mee.” Net dat willen ze meegeven aan de klanten van hun hoevewinkel.

Hoewel we nu langere dagen maken, voelen we ons vrijer.

Ann Slachmuylders

In 2013 bouwden ze in de Hertstraat een nieuwe loods met woning. “Omdat we er altijd al van droomden m ook met een hoevewinkel te beginnen, maakten we er plaats voor in het plan. Ons bedrijf teelt spinazie, spruiten, bloemkool, prinsessenbonen, asperges en primeuraardappelen. In een koude serre telen we voorts nog wat spinazie, venkel en erwten.”

Het assortiment in de hoevewinkel is zeer uitgebreid, maar vooral seizoensgebonden. “De groenten die we zelf telen, krijgen een aparte plek in de winkel. Ze vallen meteen op als je binnenkomt. Wat we zelf niet telen, kopen we aan bij telers uit de buurt. Denk aan kropsla, prei, pastinaak, schorseneren, appelen en peren. Daarnaast verkopen we exotisch fruit, zoals bananen, kiwi’s en bloedsinaasappelen. In het rek met streekproducten staan confituren, honing en stroop. Het is belangrijk dat we een totaalconcept kunnen aanbieden.”

Korte keten

Van bij de start hebben Stijn en Ann ingezet op nieuwe en sociale media. Ze hebben een website, waarop klanten het verhaal achter de hoevewinkel kunnen lezen. Ze vinden er meer informatie over het aanbod, de seizoensgebonden groenten en recepten om aan de slag te gaan met de groenten die ze in de winkel verkopen. “Ook Facebook was van in het begin een belangrijk medium. Intussen heeft onze pagina 650 likes. Geregeld post ik weetjes over de groenten die we telen. Als we bijvoorbeeld starten met de oogst van spruiten, probeer ik eraan te denken een foto te posten, om de klanten op de hoogte te houden. Verder gaat er elke maand een nieuwsbrief naar 500 geïnteresseerden. Op dit moment hebben we al een mooie vaste klantenkring opgebouwd, maar we merken dat er nog steeds nieuwe klanten bij komen. We bereiken vooral mensen die de korte keten belangrijk vinden. Ze merken op dat de producten die we hier verkopen er anders uitzien dan in de supermarkt. We hechten dan ook veel belang aan versheid en kwaliteit. Vaak rijden we twee tot drie keer per week langs de boeren voor een nieuwe lading groenten of fruit. Alles moet zo vers mogelijk zijn.”

Ook het verhaal achter de teelt is belangrijk. In de winkel hangen grote foto’s. Op een foto zie je bijvoorbeeld een wortelrooier, met daarbij de tekst ‘Met deze machine worden onze wortelen geoogst. Nadien gaan ze in bakken naar de wortelfabriek.’ “De klanten vragen ons ook geregeld of we biologisch telen. Dat doen we niet, omdat daar heel wat meer bij komt kijken, maar we telen wel erg milieubewust. Dankzij de winkel staan we dicht bij de klanten. Ze zeggen ons vaak hoe goed onze producten smaken. Daar halen we veel voldoening uit.”

  • Stijn en Ann in hun hoevewinkel, samen met Leen, de zus van Ann, die verkoopster is.

  • Het aanbod in de hoevewinkel is groot. De prijzen zijn aangeduid op het bord.

  • Ook minder bekende groenten, zoals aardpeer of Chinese kool, worden te koop aangeboden.

  • Fruit kopen Stijn en Ann aan bij een fruitteler uit de buurt.

  • Op het schap staan verschillende soorten honing en siroop.

  • De soeppakketten zijn erg populair.

  • Ook op een druilerige dag was het gezellig druk in de winkel.

  • Anns zus Leen is verkoopster in de winkel.

 

Meer boeren in de kijker

Sven Roosen, Miet Gerrits en haar vader Jos zijn bezige bijen. Naast een fruitbedrijf en een sorteerbedrijf baten ze...
De uitzonderlijke weersomstandigheden dit jaar hebben zowat elke sector beïnvloed. Corine Verhelst en Dries Decadt...
Ivo Van der Veken
De teelt van busselajuinen is op Vlaams niveau een kleine teelt die je voornamelijk in de Brusselse Rand vindt. Ondanks...