“Administratie doen terwijl je nog bij het kalf staat”

Melkveehouderster Katrien Goossens uit Lovendegem was een van de eersten om met de app DGZ Rund aan de slag te gaan, en dat doet ze nu nog steeds dagelijks. “Ik ben echt niet de eerste om alle nieuwe technieken te proberen, maar dit is gewoon makkelijker.”

Katrien Goossens (42) baat samen met haar man Nicolas Buysse (44) een gemengd bedrijf uit in het Oost-Vlaamse Lovendegem (Lievegem). De hoofdtak is zonder twijfel het melkvee met zo’n 250 melkkoeien met bijbehorend jongvee, met daarnaast nog 25.000 braadkippen; dit alles verspreidt over twee locaties. De nieuwe melkveestal uit 2018 zorgde voor een flinke uitbreiding van de veestapel. Waar er voordien nog met twee melkrobots gewerkt werd, kozen Katrien en Nicolas in de nieuwe stal voor een 2 x 20 swingover (Fullwood). “We hebben nooit problemen gehad met de melkrobots, maar opschalen naar vier of vijf melkrobots zagen we persoonlijk niet zitten. Een melkrobot is een machine die 24 op 24 werkt, en waar je dus ook altijd ‘van wacht’ bent. Nu ben je als melkveehouder sowieso altijd van wacht, maar met een conventioneel melksysteem is het toch anders en kan je alvast het melken meer afronden”, vertelt Katrien. Bij de keuze tussen een carrousel en een swingover haalde de swingover het wegens de compactheid en lagere investeringskosten. Hoewel de aparte melktechniek – die de melk langs boven afvoert – voor- en tegenstanders kent, zijn Katrien en Nicolas tevreden. “Het melkt vlot, en ook de uiergezondheid blijft op peil. We melken telkens met twee en dat duurt ongeveer  2 uur.” De koeien zijn ook enthousiast want de individuele krachtvoergift gebeurt volledig in de melkstal. 

Katrien
Liever tussen de koeien

Opvolging van de koeien gebeurt via de stappentellers, en koeien die extra aandacht nodig hebben kunnen in de melkstal ook aangeduid worden om gesepareerd te worden. Het oog van de boer is in een conventioneel systeem misschien wel belangrijker dan in een systeem met melkrobots, waar er sowieso meer data verzameld wordt in het managementsysteem. 
Nicolas loopt liever tussen de koeien dan voor de pc te zitten, en dus komt de dagelijkse administratie vooral bij Katrien te liggen. Ook de administratie rond de identificatie en registratie van de dieren maakt daar onderdeel van uit. “Gemiddeld hebben we zo’n 20 tot 25 kalvingen per maand. Ook de verkoop van koeien of kalveren en eventuele sterfte moet uiteraard telkens geregistreerd worden.”  
 

dgfs
Vereenvoudiging

Alle administratie gebeurde standaard via Veeportaal op de website van DGZ. Tot Katrien in de loop van 2022 de vraag kreeg om mee te stappen in een pilootproject rond de nieuwe app DGZ Rund. Doel van de app was om de administratie rond identificatie en registratie van runderen zo toegankelijk mogelijk te maken. Door feedback van de veehouders werd de app verder verbeterd en verfijnd. “Persoonlijk vind ik de app nu handiger dan Veeportaal via de website. Inloggen is eenvoudiger en je vindt er onmiddellijk de belangrijkste functies terug.” Katrien demonstreert hoe ze de geboorte van een kalf makkelijk kan aangeven bij DGZ. Alles wat je moet ingeven staat op één scherm en kan je makkelijk ingeven. “Vroeger moest je effectief naar de computer om een kalf aan te geven. Nu kan ik het kalf registeren terwijl ik er naast sta om de oormerken aan te brengen. Dat is een hele vereenvoudiging in vergelijking met vroeger.” De geboortedatum is onder andere bepalend in het tijdstip wanneer stierkalveren mogen worden verkocht, dat kan pas na 14 dagen. Ook dat opzoeken van de geboortedatum en de status (vrij voor handel of niet) van een kalfje kan nu makkelijk via de app. Net als in Veeportaal kan je makkelijk zien hoeveel oormerken er nog in stock zijn.
 

Alles wat je moet ingeven staat op één scherm en kan je makkelijk ingeven.

Geen uitstel meer

Naast geboortes gebruikt Katrien ook de app om vertrekken aan te geven. Het doorgeven van een dier dat vertrokken is durft bij veel veehouders nogal eens uitgesteld worden. Door een vertrek van een dier onmiddellijk via de app te registeren, is dit meteen van de baan. De app geeft ook meldingen mocht er een dier aangekomen zijn in ander beslag terwijl het vertrek nog niet gemeld is in het eigen beslag. “Voor mij is de eenvoud van het aangeven van een vertrek minstens even belangrijk dan de aangifte van een geboorte. Het dier in kwestie zit nog maar op de vrachtwagen, en het is al administratief geregeld”, geeft Katrien het gebruiksgemak aan.
 

Updates welkom

Hoewel Katrien liever niet springt op alles wat er beweegt op technologisch vlak, is de app ondertussen wel ingeburgerd in het werk van alledag. “Op het vlak van technologie kijk ik doorgaans liever wat de kat uit de boom. Maar deze app is op ons bedrijf een blijver.” DGZ werkt ook aan een app voor veehandelaars. Momenteel moeten de verplaatsingsdocumenten nog via Veeportaal aangevraagd worden. Katrien kijkt er al naar uit om het vertrek van een dier gewoon te kunnen afhandelen door de veehandelaar de QR-code van het dier te laten inscannen, al is dat nu nog eventjes toekomstmuziek. Ook het kunnen aanvragen van oormerken voor dieren die er een verloren hebben (hermerkingen) staat bij Katrien nog op het wenslijstje. “Nu doe ik nog mijn ronde in de stal om de koeien met een verloren oormerk te noteren op een blaadje om vervolgens naar de pc te stappen. In een van de volgende versies zal dat kunnen via de app. Ook dat zou een vereenvoudiging zijn. Voor mij moet niet alles in apps gegoten worden waar iedereen automatisch toegang tot heeft. Op dat vlak hou ik net zoals veel mensen graag de touwtjes in handen. Maar een app zoals DGZ Rund is vooral een handige vertaling van de Veeportaal-website. De app maakt het administratieve werk lichter. En als het daarom gaat is een update met meer mogelijkheden alleen maar een voordeel”, besluit Katrien.  
 

rgf