Zorgen voor voedsel, leefbaar groen en zoveel meer is onze kernopdracht. Onze thuismarkt is de absolute focus om al dat goeds van eigen bodem bij de consument te brengen. Vanuit het hart van de vruchtbare delta is Europa de ideale lokale afzetmarkt. Recht van bij de boer, in de winkelrekken, hier en bij onze buren.

Onze engagementen op 20 jaar
  1. Vanuit onze vruchtbare delta zetten we voor de afzet van onze producten vooral in op het nabije Europa.
    We passen onze sector- en promotiestrategie hier ook op aan.   [6 naar beneden ]
     
  2. We zorgen dat in eigen land het goede van eigen bodem de logische keuze is.      [6 naar beneden ]
impactdomein_thuismarkt
Onze focus voor de komende 5 jaar

Ontdek hieronder welke concrete focus doelstellingen land- en tuinbouwers zelf bepaald hebben en wat Boerenbond op vlak van de 5 kerntaken plant op te nemen.

Varkens

Wat doet de landbouwer zelf?    Welke doelstellingen zetten we op 5 jaar? 

Varkenshouder: werkt via het BePork-label mee aan meer identiteit en onderscheidend vermogen voor het Belgisch varkensvlees.

  Boerenbond zet in om te komen tot een eensgezinde varkensketen bij de afzet en promotie van varkensvlees van eigen bodem.
    Boerenbond zet met partners  in op onderzoek naar kwaliteitsverhoging van het Belgisch varkensvlees.
   

Boerenbond geeft de boodschap dat de export van varkensvlees nodig is voor een betere vierkantsverwaarding van het varken en dat dit bijkomend bijdraagt aan de welvaart. We kunnen nooit 100% in de nabijheid afzetten, gezien niet alles hier of zelfs in de EU wordt geconsumeerd.

Fruit

Wat doet de landbouwer zelf?    Welke doelstellingen zetten we op 5 jaar? 
    BB geeft vorming om inzichten in het marktonderzoek en evoluties naar productie in relevante regio’s/landen dichter bij de fruitteler te brengen.
    BB promoot zelf of via partners  lokaal geteeld fruit in België en de buurlanden met het doel om 70% af te zetten in een straal van 500 km rond Brussel.

Alle telers

Wat doet de landbouwer zelf?    Welke doelstellingen zetten we op 5 jaar? 
is een ambassadeur voor zijn product en draagt dat uit (via klasbezoeken, Dag van de Landbouw, …).  

Boerenbond reikt de telers kennis en taal aan om hun ambassadeursrol goed te kunnen opnemen.

    BB tracht via partners  boeren zelf te betrekken in het onderwijs.

Pluimveehouders

Wat doet de landbouwer zelf?    Welke doelstellingen zetten we op 5 jaar? 
Zet de kwaliteiten van zijn product in de verf, zorgt voor een positief imago door een verzorgd bedrijf en inspanningen om de afstand met de consument te verkleinen (infobord bij bedrijf, contacten met lokale scholen, …).  

Boerenbond lobbyt zodat import aan dezelfde voorwaarden moet voldoen als de productie van  hier  en dat dit ook degelijk wordt gecontroleerd. Met andere woorden zorgen voor een level playing field.

    Boerenbond vormt landbouwers om hun verhaal beter te kunnen vertellen.
    Boerenbond informeert consumenten samen met VLAM over wat de pluimveesector doet om gezonde en veilige eieren en pluimveevlees te produceren. Daarbij worden de inspanningen op het vlak van dierenwelzijn en het milieu in de kijker gezet.

We zorgen dat in eigen land het goede van eigen bodem de logische keuze is.