In het kader van de sensibiliseringscampagne ‘Verkeersveiligheid op landelijke wegen’ zet Yves Lampaert een aantal punten op een rijtje.
Kruisen van een tractor in groep
Het is aangeraden om bij het kruisen van een tractor (of gelijk welk voertuig eigenlijk) altijd allemaal één kant van de weg te kiezen. Op die manier moet de tractor de veiligheid maar aan één zijde garanderen en kan hij voldoende uitwijken aan de andere kant.
Stayeren
Stayeren is een fenomeen dat alsmaar vaker voorkomt. Omdat tractoren niet vlug rijden, is het voor fietsers soms verleidelijk om vlak na een tractor met werktuig te rijden zodat ze genieten van het aanzuigeffect. In sommige gevallen grijpen fietsers bijvoorbeeld een werktuig, zoals een kar, ook vast om zich te laten meetrekken. Uiteraard is dit verboden, maar het kan ook extreem gevaarlijk zijn als het voertuig remt of een ander manoeuvre uitvoert.
Wederzijds respect
Landbouwers gebruiken de landelijke wegen om hun velden te bereiken, zwakke weggebruikers gebruiken dezelfde wegen om aan recreatie te doen of om in een aangename omgeving naar hun werk te fietsen.
De (landelijke) wegen zijn vaak smal en dus kan het potentieel wel eens tot conflicten of gevaarlijke situaties komen. We zijn ervan overtuigd dat met wederzijds respect deze situaties vermeden kunnen worden.
Tractoren zijn niet zo wendbaar als auto’s. Door hun gewicht komt er bij het remmen ook veel energie vrij! Het is voor de tractor dan ook een hele inspanning om tot stilstand te komen om vervolgens opnieuw op te trekken.
Getrokken machines of karren
Net zoals bij vrachtwagen (of auto’s) worden tractoren vaak uitgerust met getrokken machines of karren. Bij het afslaan van een trekken hebben die karren dan ook de neiging om de binnenbocht te nemen. Laat u hierdoor niet verrassen!
Anders dan andere voertuigen nemen tractoren soms een afslag waar andere weggebruikers het niet verwachten. Dit bijvoorbeeld bij het oprijden van percelen. Wees dus bij tractoren extra alert, ze maken soms manoeuvres waar andere voertuigen dat nooit doen.
Dode hoek
Tractoren hebben een heel beperkte dode hoek. Tractorbestuurders zitten vrij hoog en centraal en hebben dus een heel goed overzicht. Let wel op met oogstmachines : deze hebben soms een dode hoek vlak voor zich (zie foto hakselaar campagne westhoek.). Oogcontact maken met de bestuurder is cruciaal om uit te sluiten dat je je buiten het gezichtsveld van de chauffeur bevindt.
Eigen veiligheid
Als zwakke weggebruiker moeten we ook werken aan de eigen veiligheid! Het is een cliché, maar wees altijd goed verlicht. Een fluohesjes doet daarbij wonderen. Daarnaast is het erg belangrijk om attent te zijn in het verkeer, dat kan volgens mij niet met muziek in de oren. Op die manier mis je heel wat omgevingsgeluid die je kan waarschuwen op aankomend gevaar, zoals een tractor.

Volg de droogtetoestand
Tijdelijke captatieverboden
Bij waterschaarste is er nood aan een solide waterbeleid, maar landbouwers moeten toegang hebben tot voldoende water.
Tractorcontroles: zo ben je in orde
Naar aanleiding van een aantal tractorcontroles door de verkeerspolitie brengen we enkele aandachtspunten in kaart.

Telers voorzien van onafhankelijk advies
TelersAdviesCOöperatie TACO zorgt ondertussen al meer dan 15 jaar voor betrouwbare, individuele begeleiding en ondersteuning. Zonder commerciële belangen, maar wel op maat van de teler en het veld.
PAS-referentietool operationeel
Achter de schermen probeert Boerenbond, in samenwerking met onder andere SBB, zoveel mogelijk inzicht te krijgen in de werking van de tool zodat we jullie correct kunnen informeren en bijstaan.
Jef Malfliet is nieuwe voorzitter van KLJ

Voortschrijdend inzicht
Boeren moeten te allen tijde prioritair toegang blijven hebben tot voldoende water.
Geef je reactie op MAP7
+ Hulpdocument
Tot en met 16 mei loopt er een openbaar onderzoek over MAP 7 en het milieueffectenrapport (MER) van dit plan. Heb je nog een reactie? Stuur ze in.

Van strikt beschermd naar beschermd
Verwachte impact in Vlaanderen is beperkt
Preventieve maatregelen tegen wolven blijven belangrijk. Boerenbond verwacht dat het protocol realistischer wordt bekeken.

Grachtenkaart op de lange baan geschoven
De grachtenkaart op basis van artificiële intelligentie heeft een nieuwe einddatum voor lokale besturen: 30 november 2029.