#Boost Pelt - Praktische info
Programma:
Uur | Wat doen we? |
9.00 uur | We verwelkomen jullie op de boerderij. |
9.05 uur | Gezamenlijk startmoment: |
|
|
9.15 uur | Start programma |
|
|
12.00 uur | Een middag lang smullen |
Voor de kinderen voorzien we frietjes met een snacks. En ijsje vers van de boerderij! Ook voor wie vegetarische eet voorzien we een snack. |
|
13.00 uur | Herstart programma |
Rondleidingen en workshops worden hernomen. | |
15u00 | Einde |
Snuif alvast de #Boost-sfeer op...
In 2023 organiseerde wij 2 keer #Boost. In Zele en Mol zetten 650 kinderen Het Leenhof en de Breykenshoeve op stelten.
#Boost Mol
Praktische info
Wat breng je zeker mee?
- Drinkbus meebrengen. Water voorzien wij.
- 1 begeleider per 15 kinderen
Wat laat je best voorhand weten?
- Een lijstje van leerlingen die niet mogen gefotografeerd worden. (Symbool op kaart)
- Zijn er allergieën waarmee we rekening moeten houden.
- Contactgegevens van de leerkrachten voor op de dag zelf.
- Naam van de leerling.
- Naam leerkracht + telefoonnummer.
Op basis van de info maken we een naamkaartje per kind. Zodat onze medewerkers ter plaatsten goed op de hoogte zijn en het nodige kunnen doen.
We nemen halfweg mei terug contact op om dit verder uit te werken.
Leerdoelen #Boost – leerplan ZILL
We plaatsen volgende generieke doelen en ontwikkelstappen op een harmonische manier in de focus:
OWsa2 |
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe mensen in hun levensonderhoud voorzien |
OWna3 |
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe mensen voor hun levensbehoeften sterk afhankelijk zijn van de natuur |
OWna7 |
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen de natuur en het milieu zowel op een positieve als negatieve wijze beïnvloeden • 2.5-12j Verantwoordelijkheid opnemen voor de verzorging van dieren en planten … • 7-12j Illustreren hoe men duurzaam omgaat met bodem, lucht, water, energiebr… |
SErv3 |
Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel |
IVgv2 |
Inschatten hoe gedrags- en omgevingsfactoren de gezondheid en veiligheid beïnvloeden en op basis daarvan, binnen veilige grenzen, risico’s durven neme… • 6-12j Gezonde en ongezonde, veilige en onveilige omgevingen en gedragingen i… |
IVds5 |
Bewust omgaan met consumeren • 7-12j Bewust(er) consumeren - initiatieven nemen en verantwoordelijkheid dra… |
Maar ook volgende generieke doelen en ontwikkelstappen komen in het vizier:
IVzv3 |
Doelgericht en efficiënt handelen door taken te plannen, uit te voeren, erop te reflecteren en waar nodig bij te sturen in functie van zelfredzaam en … • 4-12j De tijd die men nodig heeft voor een bekende bezigheid realistisch ins… • 4-12j Erop gericht zijn het zelfsturend functioneren te verhogen - zelfstand… • 10-12j De juiste omstandigheden creëren om vooropgestelde doelen te bereiken |
IVoc5 |
Informatiebronnen hanteren • 9-12j Gericht en systematisch informatie verzamelen - kritisch omspringen me… |
IVoz2 |
Creatief denken en daarbij nieuwe paden durven bewandelen • 6-12j Samen met anderen of zelfstandig op een creatieve wijze zoeken naar op… |
IVgv2 |
Inschatten hoe gedrags- en omgevingsfactoren de gezondheid en veiligheid beïnvloeden en op basis daarvan, binnen veilige grenzen, risico’s durven neme… • 6-12j Gezonde en ongezonde, veilige en onveilige omgevingen en gedragingen i… |
IVds5 |
Bewust omgaan met consumeren • 7-12j Bewust(er) consumeren - initiatieven nemen en verantwoordelijkheid dra… |
OWsa2 |
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe mensen in hun levensonderhoud voorzien |
OWte2 |
Onderzoeken en illustreren volgens welke technische principes en natuurlijke verschijnselen eenvoudige technische systemen gemaakt zijn • 7-10j Eigenschappen van grondstoffen en materialen uit de eigen omgeving… • 7-12j Ervaren, onderzoeken en vaststellen hoe de (technische) mogelijkheden … • 10-12j Illustreren hoe technische systemen onder meer gebaseerd zijn op kenni… |
OWte5 |
Vaststellen en uitdrukken hoe wetenschap , techniek en de samenleving elkaar beïnvloeden |
OWna3 |
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en uitdrukken hoe mensen voor hun levensbehoeften sterk afhankelijk zijn van de natuur |
OWna7 |
Ervaren, onderzoeken, vaststellen en illustreren hoe mensen de natuur en het milieu zowel op een positieve als negatieve wijze beïnvloeden • 2.5-12j Verantwoordelijkheid opnemen voor de verzorging van dieren en planten … • 7-12j Illustreren hoe men duurzaam omgaat met bodem, lucht, water, energiebr… |
SErv1 |
Zich engageren in relaties, daar deugd aan beleven en zich daarover uitdrukken • 4-12j Manieren vinden om plezierig samen te spelen en te werken met anderen:… • 6-12j Ervaren hoe mensen in een groep elkaar nodig hebben - ontdekken hoe me… • 8-12j Begrijpen hoe groepsdruk de relatie tussen mensen beïnvloedt - analyse… |
SErv3 |
Samenwerken met anderen en zo bijdragen aan het realiseren van een gemeenschappelijk doel |
MZzo2 |
Adequaat reageren op zintuiglijke impulsen • 6-12j Uit een veelheid van prikkels die prikkels selecteren die er op dat mo… |
MZgm9 |
Voldoende basisvaardigheden beheersen om een bewegingsspel te spelen en daarbij eenvoudige spelideeën kunnen toepassen en slim spelen • Coöperatieve spelen 5-12j Gaandeweg kunnen omgaan met steeds complexere bewegingsproblemen en/of samenwerkingscontexten door t… |
TOtg4 |
Mondeling en schriftelijk willen en durven communiceren en het nut daarvan inzien |
WDlw3 |
Wiskundige problemen oplossen in betekenisvolle situaties binnen en buiten de klas en de redeneringen daarbij onderbouwen, vergelijken, bijsturen, wee…
|
Aan volgende onderwijsdoelen / eindtermen voor het lager onderwijs wordt gewerkt:
- Lichamelijke Opvoeding: 1.2, 1.15, 1.23, 1.31, 3.33,
- Mens en Maatschappij: 1.1, 1.7, 2.2, 4.10
- Nederlands: 5.2
- Wetenschap en techniek: 1.1, 1.4, 1.6, 1.7, 1.12, 1.16, 1.17, 1.24, 1.25, 1.26, 2.16, 2.18
- Wiskunde: 4.2
- Leren Leren: 1, 2, 3,4, 5, 6
- Sociale Vaardigheden: 1.5, 2, 3
Leerdoelen #Boost - Leerplan GO
Rekening houdend met persoonlijkheidskenmerken van de individuele leerling wordt een krachtige leeromgeving gecreëerd om de directe omgeving van het kind te beïnvloeden en volgende basisdoelstellingen te bereiken:
(vierde leerjaar) WERELDORIËNTATIE
MENS EN MAATSCHAPPIJ |
|
3.1.1. |
Empathie en zorg voor elkaar 13 Tonen in hun omgang met anderen respect en waardering. 14 Tonen in de dagelijkse omgang dat ze solidariteit en zorg opbrengen voor iemand anders. |
3.1.2. |
Ik en de groep Participatie, democratie en samenwerken5 Bij groepstaken leiding geven en onder leiding van een medeleerling meewerken. |
3.1.3. |
Ik en de samenleving Arbeid, vrije tijd en studiekeuze 8 Met eigen woorden de relatie tussen beroepsbezigheden en inkomen uitleggen. |
3.1.4. |
Ik als consument Economische principes 9 Uitleggen dat een producent, een groothandel, een winkelier, winst proberen te maken op de verkoop van een product. |
NATUUR |
|
3.2.1. |
Algemene vaardigheden en attitudes 4 Gericht waarnemen met alle zintuigen en die waarnemingen op een systematische wijze noteren. |
3.2.2. |
Planten 15 Aangeven dat planten beter groeien als ze gewied, bemest … worden. 20 Illustreren dat de mens de aanwezigheid van planten in zijn omgeving beïnvloedt (bijv. akkerbouw, tuinen, parken, bermen, poelen, vijvers, beken …). |
3.2.3. |
Dieren 8 Verschillende dieren uit hun omgeving met elkaar vergelijken op basis van minstens 1 gegeven criterium. Bijv. m.b.t uitzicht (huidbedekking, poten …), wat ze eten (planteneters, vleeseters, alleseters), voortplanting (levendbarend, eieren leggend …) … 12 Met voorbeelden illustreren hoe dieren soms nuttig, soms schadelijk kunnen zijn voor de mens (boerderijdieren, insecten, ongedierte …). |
3.2.4. |
Ecosystemen 4 Aangeven dat voeding als energiebron nodig is voor de ontwikkeling, de instandhouding en het functioneren van organismen.
|
3.2.7. |
Gezondheidseducatie Voeding 5 Voedingsmiddelen en voedingsstoffen ordenen in een schematische voorstelling (bijv. voedingspiramide, klavertje vier …). |
3.2.8. |
Milieueducatie 4 Voorbeelden geven van afvalbesparende/afvalvergrotende (leef)gewoontes. 6 Eenvoudige voorbeelden geven van situaties uit hun eigen leefwereld of de actualiteit die lucht-, water- of bodemvervuilend of –aantastend zijn. |
TECHNIEK |
|
3.3.1. |
Algemene vaardigheden en attitudes 4 Hygiënisch, veilig, zorgzaam en nauwkeurig werken. |
3.3.4. |
Technieken hanteren – technische systemen gebruiken 5 Correct gebruiken van het technisch systeem al dan niet a.d.h.v. een stappenplan, handleiding, werktekening … |
LICHAMELIJKE OPVOEDING
BEWEGEN MET ANDEREN |
|
6.1.1. |
Omgaan met elkaar 17 Uiten zich op een sociaal aanvaarde wijze bij het samen bewegen. 18 Communiceren in een spel op een sociaal aanvaarde wijze. 24 Nemen initiatief om gekende oefen- en spelvormen op te starten en/of in gang te houden. |
WISKUNDE
PROBLEMEN OPLOSSEN |
|
2.4. |
02 het kunnen toepassen van de ontdekte relaties in levensechte situaties, ook buiten de leersituatie. Cruciale vragen zijn hier: - over welke grootheden gaat het hier? - welke relaties bestaan er hier over die grootheden? - welke relaties moet ik gebruiken om het probleem te kunnen oplossen? 03 het kunnen hanteren van algemeen bruikbare oplossingsmethodes en houdingen, waarvan de toepassingsmogelijkheden niet beperkt blijven tot de wiskunde zoals: - de vraag centraal stellen; - hypothesen formuleren en controleren; - materialiseren of schematiseren; - de gegevens chronologisch ordenen; - samenhorende gegevens ordenen; - omstructureren; - elimineren van overtollige gegevens in functie van de vraag; - het probleem opdelen in deelproblemen; - gericht zijn op het zoeken van partiële problemen; - gericht zijn op controle; - … |
NEDERLANDS
MONDELINGE TAALVAARDIGHEID |
|
1.1.1. |
Overkoepelende attitudes 3 Bereid zijn om te luisteren en te spreken en zich in te leven in de boodschap. 6 Bereid zijn om in communicatie met anderen respect en waardering op te brengen. 7 Bereid zijn om spontaan te spreken. 9 Zich voldoende kritisch en weerbaar opstellen bij het luisteren en spreken met leeftijdsgenoten. 11 Zich voldoende kritisch en weerbaar opstellen bij het luisteren en spreken met bekende en onbekende volwassenen. 13 Bereid zijn om op een veilige, doelmatige en verantwoorde manier mondeling te communiceren via media. |
Aan volgende onderwijsdoelen / eindtermen voor het lager onderwijs wordt gewerkt:
- Lichamelijke Opvoeding: 1.2, 1.15, 1.23, 1.31, 3.33,
- Mens en Maatschappij: 1.1, 1.7, 2.2, 4.10
- Nederlands: 5.2
- Wetenschap en techniek: 1.1, 1.4, 1.6, 1.7, 1.12, 1.16, 1.17, 1.24, 1.25, 1.26, 2.16, 2.18
- Wiskunde: 4.2
- Leren Leren: 1, 2, 3,4, 5, 6
- Sociale Vaardigheden: 1.5, 2, 3
Leerdoelen #Boost - Leerplan OVSG
OVSG ontwikkelt het nieuwe leerplan voor het basisonderwijs: Leer Lokaal. Vanaf september 2023 zal deze doelenlijst bijgewerkt worden, gelijklopend aan de implementatie van het vernieuwde, integrale leerplan. Onderstaande leerdoelen zijn dus louter indicatief.
(tweede graad)
WERELDORIËNTATIE
TECHNIEK |
|
01 |
Techniek begrijpen 23 De leerlingen herkennen in concrete ervaringen de stappen van het technisch proces (probleemstelling, ontwerpen, maken, in gebruik nemen, evalueren). 24 De leerlingen herkennen technische realisaties, het technisch proces, hulpmiddelen en/ of keuzes binnen verschillende toepassingsgebieden· van techniek. |
02 |
Techniek hanteren 04 De leerlingen gaan vaardig en correct om met materialen en gereedschappen die aan hun leeftijd aangepast zijn. |
04 |
Attitudes techniek 02 De leerlingen zijn bereid hygiënisch, veilig en zorgzaam te werken.
|
MAATSCHAPPIJ |
|
|
Sociaaleconomische verschijnselen: arbeid en beroepen 6b De leerlingen weten dat sommige beroepen meer geestelijke, andere meer lichamelijke inspanningen vergen. |
|
Sociaaleconomische verschijnselen: geld 17a De leerlingen kunnen met een zelfgekozen voorbeeld illustreren hoe de prijs van een product tot stand komt, rekening houdende met winst. 17b De leerlingen kunnen met een zelfgekozen voorbeeld illustreren hoe de prijs van een product tot stand komt, rekening houdende met vraag en aanbod. |
|
Sociaaleconomische verschijnselen: diensten 18 De leerlingen weten dat er in een stad, gemeente belangrijke diensten zijn zoals politie, brandweer, ... |
MENS |
|
2 |
Sociale vaardigheden 5.3 De leerlingen kunnen een initiatief voor een gespreksonderwerp of voor de oplossing van een probleem verwoorden. 6.2 De leerlingen kunnen een opgelegde taak rustig uitvoeren. 6.3 De leerlingen kunnen een beperkt aantal regels en afspraken nakomen. 6.4 De leerlingen kunnen de leiding van een klasgenoot aanvaarden. 8.5 De leerlingen geven blijk open te staan voor nieuwe, onbekende taken. 11.6 De leerlingen kunnen een gesprek voeren met een volwassene. 12.8 De leerlingen kunnen overleggen naar aanleiding van een groepsopdracht. |
NATUUR |
|
1 |
Algemene vaardigheden 01 De leerlingen herkennen en benoemen op basis van geluid, geur, kleur, smaak en gevoel elementen uit hun leefwereld. 02 De leerlingen gebruiken al hun zintuigen bij het exploreren van de natuur en het milieu. 09 De leerlingen kunnen onder begeleiding een natuurlijk verschijnsel dat ze waarnemen via een eenvoudig onderzoek toetsen aan een hypothese. |
2 |
Levende natuur: ecosystemen 4b De leerlingen weten dat planten lucht, licht en warmte nodig hebben. 09 De leerlingen weten dat organismen hun energie halen uit voedsel om te kunnen functioneren. 17 De leerlingen zien in dat de mensen, dieren en planten elkaar beïnvloeden. |
07 |
Gezondheid 03 De leerlingen kunnen gezonde en ongezonde levensgewoonten in verband brengen met wat ze weten over het functioneren van het eigen lichaam. 08 De leerlingen weten dat voldoende gevarieerde voeding noodzakelijk is voor een goede gezondheid. |
Aan volgende onderwijsdoelen / eindtermen voor het lager onderwijs wordt gewerkt:
- Lichamelijke Opvoeding: 1.2, 1.15, 1.23, 1.31, 3.33,
- Mens en Maatschappij: 1.1, 1.7, 2.2, 4.10
- Nederlands: 5.2
- Wetenschap en techniek: 1.1, 1.4, 1.6, 1.7, 1.12, 1.16, 1.17, 1.24, 1.25, 1.26, 2.16, 2.18
- Wiskunde: 4.2
- Leren Leren: 1, 2, 3,4, 5, 6
- Sociale Vaardigheden: 1.5, 2, 3