Menu

Terug naar Actualiteit >Limburgse broers winnen publieksprijs Innovatiecampagne


Op de Boerenbondstand werden de winnaars van de publieksprijs van de Innovatiecampagne 2018 in de bloemetjes gezet. Met ruim 34% van de stemmen konden de broers Peter en Bert Boonen uit Hamont-Achel het grootste publiek achter hun innovatie scharen.

De familie Boonen verwerkt de melk van het eigen melkvee. Dat gaan ze in de toekomst op grotere schaal doen, en daardoor zullen ze hun producten ook buiten de eigen hoevewinkel aan de man en vrouw brengen. Om toch hun eigenheid te behouden en de verhalen van het bedrijf en de streek te blijven vertellen, krijgt elke pot yoghurt een sleeve met een kort en uniek verhaal mee. ‘Storytelling’ dus zodat hun product geen anonieme pot wordt in de zuivelafdeling van de supermarkt, maar zijn eigenheid blijft behouden. Met deze verpakking kaapten Peter en Bert Boonen de publieksprijs van de Innovatiecampagne 2018 weg. Ze winnen een bedrijfsreportage op PlattelandsTv. Eind vorig jaar waren de broers ook al één van de tien winnaars van de Innovatiecampagne 2018.

Geboren in de praktijk

In 2018 organiseerde het Innovatiesteunpunt zijn elfde Innovatiecampagne. Deze campagne roept land- en tuinbouwers op om hun innovatieve ideeën en realisaties in te zenden. De recente campagne kon rekenen op 122 inzendingen. Een professionele jury koos tien winnaars, die eind vorig jaar een projectpremie van 2500 euro ontvingen. Hun ideeën werden voorgesteld tijdens de KBC-Innovatieavonden. Het gaat om innovaties die geboren worden in de praktijk. Dankzij de Innovatiecampagne vinden ze hun weg vanuit het veld of de stal naar een ruimer publiek. Zo kan een kleine verandering op één bedrijf leiden tot vernieuwing en creativiteit in een volledige sector. Ook het publiek kreeg een stem in de Innovatiecampagne. Tussen half november en eind december konden de bezoekers van de campagnewebsite stemmen op hun favoriete innovatie.

>> Meer info over deze innovatie