Als ik jou was
Projectinfo
Programma
EIP - Operationele groepenPeriode
1/10/2024 - 30/09/2026In de land- en tuinbouw voelen veel bedrijfsleiders zich onheus behandeld door hun klanten. Dit gevoel komt heel dikwijls vanuit een schaalverschil of machtspositie. Je klant kennen en op de juiste manier proberen communiceren kan helpen om het vertrouwen meer te winnen en je in een unieke positie te plaatsen waardoor je meer in een gelijkwaardige positie kunt terechtkomen t.o.v. jou klant.
Dit project wil:
Je verplaatsen in je klant en hem daarmee ontzorgen plaatst je ook in een uniekere positie en dus ook een sterktepositie. Als tuinbouwer van je de technisch expert, weet je meer van je product dan je aankoper. Hij heeft niet al jouw kennis en informatie nodig, maar jij kunt filteren in jouw expertise en hem bieden waar hij behoefte aan heeft.
Een sierteler uit de vorige OG heeft dit mooi verwoord. “Door de oefening rond klantencommunicatie ben ik anders gaan denken: het gaat niet over wat jij wil zeggen, het gaat erover: wat moet die klant in mijn brief lezen, waardoor hij gaat doen dat ik wil dat hij doet”
Doelstelling van het project:
Je kunnen verplaatsen in je klanten kan je helpen om hen te ontzorgen, hen te geven wat ze nodig hebben en een goede verstandhouding te ontwikkelen op persoonlijk val en deels hun gedrag kunnen sturen met als doel:
- Duurzame relaties met je klanten te kunnen opbouwen (doel van voorgaande EIP Siertelers & Keten sterk)
- Meer te verkopen
Eén van de doelstellingen van GLB (gemeenschappelijk landbouwbeleid) is ook de positie van de landbouwer te versterken in de keten. Als landbouworganisatie vinden we dit heel belangrijk.