kuh

“Ondernemen is ook op tijd voor jezelf zorgen”

Dominiek Valcke nam deze zomer de Gulden Spoor voor Economische Uitstraling in ontvangst voor zijn bijdrage aan de economische uitbouw en uitstraling van Vlaanderen. Begin januari greep hij net naast de titel van Trends Manager van het Jaar 2023. Hij kwam 20 jaar geleden als handelsingenieur bij TVH terecht, het moederbedrijf van Bepco, dat internationaal onderdelen en accessoires voor tractoren en landbouwmachines levert.

Land- en tuinbouwers zijn altijd al ondernemers geweest, maar vandaag moeten ze wel van heel veel markten thuis zijn. Ondernemen in onze sector is uitdagender dan ooit. Regelgeving, veranderend klimaat en maatschappelijke verwachtingen creëren steeds nieuwe vraagstukken. Meer dan ooit moeten onze landbouwers op verschillende vlakken weloverwogen keuzes maken en daarnaast proberen genoeg ruimte over te houden om als mens gelukkig in het leven te staan. We gingen op zoek naar tips van een inspirerende ondernemer en vonden die bij Dominiek Valcke, CEO van onderdelenspecialist TVH.

Internationaal groeien

Toen Dominiek bij TVH begon was het bedrijf nog veel kleiner dan wat het nu is. Hij startte met een wit blad en zonder functieomschrijving, maar het klikte duidelijk tussen hem en de familiale aandeelhouders. De afspraak was om het bedrijf buiten België mee te helpen uitbouwen. Dat gebeurde vrij organisch en werd versneld door enkele overnames in Australië en de VS. Dat zorgde ervoor dat Dominiek in 2008 co-CEO werd, naast de families Thermote en Vanhalst, om dan uiteindelijk in 2018 zelf alleen CEO te worden. TVH heeft vandaag 90 filialen in 28 landen, van Kansas City en Johannesburg tot Brisbane in Australië.

Bedrijfscultuur

Onze landbouwbedrijven zijn eveneens familiale bedrijven, net zoals TVH oorspronkelijk was. TVH maakte keuzes die onze landbouwondernemers zeker kunnen inspireren. “De eerste vragen waar ik vrij snel van wakker lag, waren: hoe kunnen we onze bedrijfscultuur best vormgeven en hoe kunnen we die onder woorden brengen voor onze medewerkers en de buitenwereld? Voor een bedrijf met één vestiging gaat dit gemakkelijker dan voor een bedrijf als TVH met veel filialen. We moesten onze cultuur en waarden uitschrijven en eigen maken bij onze werknemers over de hele wereld. Op een landbouwbedrijf komt dit hoofdzakelijk neer op zelf beslissen wat je wel en niet met je bedrijf wil doen en dit zo naar je medewerkers en de buitenwereld uitdragen. Bewuste keuzes maken op het vlak van bedrijfsvoering, waarden en normen.”

Eigen stijl

Volgens Dominiek moet iedere bedrijfsleider zich eerst de vraag stellen welk soort manager hij zelf wil zijn. Je moet eerst op zoek naar je eigen stijl. “Ik denk dat iedereen voor zichzelf moet uitmaken waar hij of zij zich goed bij voelt. Je kiest je eigen waarden waar je voor staat die je verder als je eigen kompas gebruikt. Je maakt duidelijk hoe je zelf wil behandeld worden en hoe je met andere medewerkers zal omgaan. Dat kan misschien wat wollig klinken, maar is eigenlijk iets heel concreet. Je maakt er jouw stijl van die je doortrekt in alles wat je doet op jouw bedrijf. Het wordt geleidelijk aan een fundament voor je eigen bedrijfscultuur die ervoor zorgt dat mensen die op jouw bedrijf aankomen, meteen een duidelijk beeld krijgen van hoe en wat.” Hij vormt hiermee geen oordeel over wat al dan niet de juiste bedrijfscultuur is, maar vindt dat elke bedrijfsleider hier tenminste over moet nagedacht hebben. Hij is ervan overtuigd dat hoe sneller je hierover nagedacht hebt, hoe sneller je zal merken dat je er de vruchten van kan plukken.

Gebruik je eigen waarden waar je voor staat als kompas voor je bedrijfsvoering.

Kapitein op het veld

Dominiek Valcke ziet zichzelf vooral als een ondernemer met een managementinvalshoek en staat algemeen bekend als peoplemanager. Hij is ervan overtuigd dat je de juiste mensen op de juiste plaats moet krijgen. “Sommigen zullen van mij wellicht zeggen dat ik graag van alles op de hoogte ben, maar ik kan even goed iets loslaten. Om te kunnen loslaten, wil ik wel merken dat het vooruit gaat en dat iemand anders ermee bezig is die voor die zaak beter geschikt is dan ikzelf. Ik werk daarnaast inclusief en transparant. Mijn medewerkers weten wat ik denk en waar ik naartoe wil. Ik geef ze wel de tijd om over mijn ideeën na te denken, maar als je mij niet tegenhoudt, is dat wel de richting waar ik naartoe zal blijven werken. Ik gebruik vaak een sportbeeld ter vergelijking. De winnaarsmentaliteit, het teamverband, iedereen speelt een rol op het veld. Ik zie mezelf hierbij meer als kapitein op het veld dan als trainer naast het veld. Ik sta tussen mijn medespelers en blijf zo veel mogelijk meewerken om samen het doel te bereiken.”

Onzekere tijden

Als land- en tuinbouwer worden we, zeker in deze tijden, met verschillende risico’s geconfronteerd. “Ik heb sowieso enorm veel respect voor landbouwers. Wij hebben zelf de laatste jaren ook verschillende crisismomenten moeten door spartelen. Ik denk daarbij aan de coronacrisis, de gevolgen van de oorlog voor de prijzen, begin maart nog lag ons bedrijf tweeënhalve week stil door een cyberaanval. Dergelijke zaken zijn voor veel ondernemers gewoon de harde realiteit. Wij hebben de laatste jaren gemerkt dat we dankzij ons fantastisch team van medewerkers heel veel aankunnen. Het is niet zomaar dat men zegt dat je in crisissituaties de sterkte van je team pas echt leert kennen. Ik kan me voorstellen dat dit veel lastiger is voor bedrijfsleiders die alleen werken. Ikzelf probeer zoals veel landbouwers zo weinig mogelijk in het verleden te leven. Het probleem te bekijken, een aanpak te bedenken en vooruit geraken zonder al te veel bij de pakken te blijven zitten. Zo doen we verder en geraken we weer vooruit.”

Eigen welzijn

Ondernemen is zorgen, maar ook op tijd zorgen voor jezelf. Als CEO en als landbouwer worden we beiden geconfronteerd met overvolle agenda’s. In de soms weinig vrije momenten proberen we het evenwicht te behouden tussen ons eigen welzijn en dat van het bedrijf. “Voor mijzelf is sporten de sleutel om dat evenwicht te kunnen houden. Ik moet me op een bepaalde manier kunnen uitleven. Je zou denken dat het een aanslag op je agenda is en het ten koste gaat van iets anders, maar toch merk ik dat het echt nodig is. Ik steek zelfs meer en meer tijd in sporten. Ik denk dat ik de laatste jaren nog nooit zo veel gewerkt heb, maar tegelijk heb ik vreemd genoeg ook nog nooit zo veel gesport. Of het nu sporten is of iets anders, belangrijk is om zelf naast je bedrijf er nog iets van hobby op na te houden. Voor mij is dat actief zijn, maar voor iemand anders kan dit even goed rustig een boek lezen zijn. Het is belangrijk om zelf te voelen waar je opnieuw je energiepeil mee kan opkrikken.”

Robuustheidsthema’s

De zaken die Dominiek in dit artikel aanhaalt, vallen perfect te kaderen in onze robuustheidsthema’s waar we bij Boerenbond al even mee bezig zijn. De bedrijfsleider of CEO die als centrale drijfkracht het bedrijf in handen neemt, een aanspreekpunt is voor zijn werkkrachten en zelf soms ook eens een uitlaatklep nodig heeft. Dominiek vat het als volgt samen: “Je merkt duidelijk dat de landbouwsector een dynamische en vooruitstrevende sector is. Ik heb veel bewondering voor hoe landbouwers omgaan met de veelzijdigheid van de job. Dat is echt impressionant te noemen. Als je daar nog de steeds wijzigende wetgeving en onzekerheid naast legt, kan ik alleen maar mijn petje afnemen. Een ondernemer kiest vaak zelf een sector en zegt: dit ga ik maken. Landbouwers worden met zo veel verschillende zaken geconfronteerd, met daar dan bovenop nog eens de onvoorspelbaarheid van het klimaat. Zelf niet alles onder controle hebben, maar er wel constant moeten op inspelen, dat wordt volgens mij door veel te weinig mensen gezien en erkend.”

Bron: Tom Dewanckele

Deze sneltest biedt een toegankelijk ingangspunt in onze ondernemersthema’s.

Robuustheidsscan sneltest

Ondernemer zijn zonder jezelf te verliezen, doe je duidelijk niet alleen. Boerenbond zette het project Robuuste landbouw op poten om land- en tuinbouwers in hun ondernemerschap te ondersteunen en te versterken. Met onze Robuustheidsscan ontleden we samen jouw ondernemersverhaal. We nemen een kijkje naar wat jouw aanpak is op het vlak van de verschillende ondernemerschapsthema’s en helpen je om zicht te krijgen op mogelijke verbeterpunten. Wil je deze doorvoeren, dan kan je beroep doen op een reeks aan gespecialiseerde vormingen en tools. Tijdens onze analyse wijzen we je alvast in de richting van de juiste oplossing.

Nu al nieuwsgierig naar hoe jouw bedrijf scoort op de zeven ondernemersthema’s? Vul dan online onze verkennende sneltest in. Zo krijg je een eerste indruk van de onderwerpen die we in de Robuustheidsscan behandelen.

Doe de sneltest hier!