Neem jij ook deel met je bedrijf aan Dag van de Landbouw 2025?
Elk jaar in september organiseren Boerenbond en Landelijke Gilden de Dag van de Landbouw, dé opendeurdag van de Vlaamse land- en tuinbouwsector. In elke provincie kan je dan bedrijven bezoeken. In 2024 waren we al toe aan de 42ste editie. De familie Beyens-Slegers uit Weelde was een van de elf deelnemende bedrijven in Antwerpen.
Wanneer we begin januari het erf van Eric Beyens en Ilse Slegers in Weelde opdraaien om nog even na te kaarten, staan er meerdere auto’s op de oprit. Voor hun opendeur werkte de familie in 2024 samen met Landelijke Gilde Weelde en Groene Kring Turnhout. Plaatselijk Landelijke Gildevoorzitter Ivo Beyens en ondervoorzitter Harry Wouters schuiven samen met Dorien Blockx van Groene Kring mee aan tafel.
Op tijd begonnen met de organisatie
De veranda van Eric en Ilse werd in 2024 vaak gebruikt als vergaderzaal. Want om er een mooi evenement van te maken kwam men dikwijls samen met deze groep. Ook de kinderen, Brent en Brit, (beiden Groene Kringers) waren altijd aanwezig op deze momenten.
De organisatie voor de open dag in september begon ongeveer een halfjaar voordien. Beide lokale verenigingen hebben veel ervaring met het organiseren van evenementen. Deze ervaring én een grote groep van vrijwilligers bij beide organisaties waren een mooi startpunt om er een prachtige dag van te maken. Zo werd er in kaart gebracht hoeveel medewerkers men nodig had, zowel voor de opbouw, het evenement als nadien de afbraak. Ivo geeft aan dat wanneer vrijwilligers duidelijk weten wat van hen verwacht zal worden, je vaak kan rekenen op een grote groep mensen.
Zo werd er tijdig een oproep geplaatst in de diverse whatsappgroepen om de datum van het evenement te communiceren.
Het reserveren van materialen bijvoorbeeld bij stad- of gemeentebesturen kan dikwijls aan voordelige tarieven maar moet tijdig gebeuren. In september vinden vaak meerdere outdoorevenementen plaats die bijvoorbeeld allemaal een toiletwagen willen lenen. Houd hier dus rekening mee!
Promotie
Nationaal wordt er heel wat promotie gemaakt: radio, kranten, tijdschriften … Boerenbond maakte mooie gezinsfoto’s en zelfs een filmpje met dronebeelden van ons bedrijf. Dit materiaal gebruikt men om persoonlijke folders en affiches te laten drukken”, zegt Eric. Deze kosten worden betaald door de organisatie. Het verspreiden van dit drukwerk werd door vrijwilligers en de bedrijfsleider gedaan. Het ophangen van affiches in handelszaken gebeurde minder en is niet meer zo eenvoudig als vroeger.
Brent startte een Facebookpagina waarop hij wekelijks foto’s en berichten deelde. Om ook mensen buiten de vriendenkring te bereiken, werd er voor 40 euro gesponsorde reclame aangekocht bij Facebook. Dit had een enorm bereik van 20.000 tot 25.000 mensen.
Belevingsaspect zeer belangrijk
Het bedrijf van de familie Beyens heeft vleeskalveren en melkvee. Omdat de ruimte bij de melkrobot beperkt is, werd de werking via een video uitgelegd. Bij de vleeskalveren stond één stal leeg waardoor de bezoekers vrij door de stallen konden wandelen. Een andere stal was bevolkt met jonge vleeskalveren, wat voor de kinderen de mogelijk bood om de dieren aan te raken.
Dit bedrijf heeft ook een windmolen. Wie het aantal omwentelingen kon raden, dong mee naar enkele mooie tombolaprijzen die via afnemers of toeleveranciers werden gesponsord. De kleinste bezoekers konden zich uitleven op het springkasteel of in de zandbak terwijl de ouders een hapje of een drankje nuttigden. De hamburgers waren van het kalfsvlees van de afnemer die op dit bedrijf kalveren afneemt en de chocomelk die elke bezoeker gratis mocht ontvangen werd ter beschikking gesteld door de zuivelfabriek.
Barbecue voor de vrijwilligers
Alle partijen wijzen er ook nog op dat men het financiële aspect zeker niet uit het oog mag verliezen. In Weelde koos men ervoor om een nieuwe bankrekening te openen waarop alle verrichtingen gebeurden. Zo was er een duidelijk overzicht van zowel de opbrengsten als de kosten. Om de vrijwilligers te waarderen voor hun inspanningen kreeg iedereen die meewerkte een T-shirt en werd er twee dagen na het evenement een barbecue georganiseerd voor alle vrijwilligers.
Zowel de bedrijfsleiders als de verenigingen genieten nog altijd na.
Heb je na het lezen van dit artikel zin gekregen om ook jouw bedrijf open te stellen op 14 september? Mail naar info@dagvandelandbouw.be