Lancering van 'Wolfskerke Varken': 5 zaken die je moet ondernemen

Onze innovatieconsulenten begeleiden dagelijks heel wat landbouwers. Wil je een nieuw product op de markt brengen? Onze consulent Patrick Pasgang helpt je op weg! Dat kan Annelies van Wolfskerke Varken bevestigen. Wat eind november 2020 begon als idee, was 1 januari 2021 al op de markt.

Annelies woont samen met haar man Jan en kinderen in Hof te Wolfskerke in Opbrakel. Zij hebben een gesloten varkensbedrijf. In november 2020 klopte Annelies Wanzele en haar man aan bij onze innovatieconsulent Patrick Pasgang en de collega’s van Steunpunt Korte Keten met het idee om hun varkensvlees rechtstreeks te verkopen op bestelling. Ze had heel wat vragen over regelgeving, voedselveiligheid, logistiek, etikettering, naamgeving, afzetmogelijkheden, samenstelling van de pakketten, prijszetting en promotie. Maar wat mailtjes met onze collega's was Annelies vertrokken. Ontdek enkele stappen in haar traject.

1. De zoektocht naar een geschikte naam en logo

Collega Patrick Pasgang hielp haar in de zoektocht naar een geschikte naam. De naam moet voldoende dekkend zijn voor het hele assortiment aan producten, maar ook voor de regio. Uiteindelijk werd de oorspronkelijke naam van hun boerderij dé inspiratiebron en zo werd 'Wolfskerke Varken' geboren. 

Bij een goede naam hoort ook een passend logo. Ook hier zette Patrick Annelies aan het denken. Annelies maakte een eigen ontwerp en samen kwamen ze tot een tekening van de varkens met de hoeve als brandmerk.

2. Zorg dat je gevonden wordt

Patrick begeleidde Annelies ook met de promotie van hun nieuwe producten en winkel. Annelies was eerst niet overtuigd van een website, maar Patrick overtuigt haar van het tegendeel. Een website zorgt immers voor zichtbaarheid op het web en biedt een plaats voor je verhaal. Uiteraard is Facebook ook zeer interessant, maar dit medium is vluchtiger.

Naast online, werden er ook offline acties ondernomen. Annelies ontwierp ook een affiche met QR-code en een flyer met een overzicht van de producten en bijhorende prijzen.

3. Vleespakketten voor iedere doelgroep

Voor de samenstelling van de vleespakketten liet Annelies zich inspireren door collega-boeren en uiteraard door de expertise van haar beenhouwer/versnijder zelf. Patrick gaf haar het advies om de pakketten niet te groot te maken en de klant ook nog keuzemogelijkheden te geven. Soms kan een proefpakket ook interessant zijn.

Annelies koos voor zowel pakketten als voor los verpakte stukken vlees van 500 g. Het gehele varken wordt versneden en verwerkt. 

4. Levering aan huis is niet gratis

Samen met Patrick besprak Annelies ook de mogelijkheid voor levering aan huis. De transportkosten zijn immers niet te onderschatten. Momenteel levert Annelies enkel aan huis in een straal van 10 km. Voor grotere afstanden vraagt ze een meerprijs. Ze hebben hun garage omgebouwd tot een mooie winkel waar het vlees kan afgehaald worden.

5. Zorg voor de nodige aanvragen en vergunningen

De collega’s van Steunpunt Korte Keten hielpen Annelies met de nodige aanvragen en vergunningen.

Ik vind echt dat jullie mij heel goed geholpen hebben!

Annelies Wanzele

Bovenstaande zijn maar enkele stappen in het proces. Ook een innovatief idee? Neem zeker contact op.