Naar meer variatie in voeding, onder meer plantaardige eiwitten

21 oktober 2022

De vraag naar voedingsproducten op basis van plantaardige eiwitten neemt toe, zeker bij de jonge generatie, maar ook bij bedrijven en overheidsinstellingen. Het event ‘Minder vlees met meer variatie’ van Foodservice Network België zoomde in op dit thema. Boerenbond-consulent Nieuwe verdienmodellen Nele Lauwers sprak er over de mogelijkheden die landbouwers hierin zien en stelde er de beweging Generation Food voor, waarvan ook Boerenbond deel uitmaakt.

Foodservice omvat een gigantisch deel van de foodmarkt. De term staat voor de ‘buitenshuisconsumptie’ van voedings- en genotmiddelen. En die is heel ruim: de klassieke horeca (hotels, cafés en restaurants), catering (voor bedrijven, instellingen, scholen en vliegtuigen) … Foodservice Network België telt zo’n 100 leden-foodservice professionals die samenwerken, delen en leren.

De bedrijven die ze vertegenwoordigen zijn verantwoordelijk voor het aanbod bij restaurantketens (IKEA, Lunch Garden…), verdelers (Bidfood, Solucious…) of zijn producenten die in deze keten werkzaam zijn. Het netwerk wil een (inter)nationaal ontmoetingsplatform bieden voor de toonaangevende foodservice professionals uit de totale bedrijfskolom: producenten, leveranciers én eindgebruikers.

Generation Food

Generation Food is een innovatieve beweging van boeren, studenten en ondernemers die startte in 2019 met zeven partners (waaronder Boerenbond) en vanuit ondernemerschap stappen zet naar duurzaam en gezond voedsel voor iedereen.

Het doel is aan een betere voedseltoekomst te bouwen door middel van ondernemerschap. In 2021 werd het project geselecteerd als ‘voedselveranderaar’ door de Vlaamse overheid in het kader van het Vlaams voedselbeleid.

De teelt van eiwitrijke gewassen voor humane consumptie is vrij nieuw maar interessant, omdat ze vaak (zoals bij peulvruchten) stikstof binden uit de lucht, dieper wortelen en een interessante bloeifase hebben voor de biodiversiteit.

fvf

Tegelijk stijgt ook de vraag vanuit de markt naar deze gewassen. Nele Lauwers stelde enkele projecten voor die rond dit thema werken. Zo wil het Horizon 2020-project Cropdiva de biodiversiteit verhogen door zes onderbenutte gewassen (lupine, haver, veldboon, triticale, naakte gerst en boekweit) in te passen in bestaande teeltrotaties.

Het focust daarom op gewasdiversiteit en het opzetten van lokale ketens voor deze gewassen. In ‘Een boon voor Leuven’ bundelen Boerenbond, ILVO, Kortom Leuven en Content dan weer de krachten om een duurzame eiwitketen uit te bouwen, van boer tot bord. Generation Food wil verbinden, inspireren en de innovatie versnellen via makeathons, masterclasses, dinner hacks en storytelling. Nele Lauwers riep verwerkers van lupine, gele erwt, haver en veldbonen op om bij deze beweging aan te sluiten.

Variatie troef

Tijdens het event bood de korte documentairefilm over het foodfestival Food unplugged in Ede (Nederland) inspiratie en konden diverse aanbieders hun gevarieerde producten voorstellen. De Vegetarische Slager (onderdeel van foodgigant Unilever) tunede de bekendste Belgische gerechten om naar een vegetarische variant. Tip Toh biedt drie plantaardige alternatieven voor melk op basis van gele spliterwten.

Chizou maakt plant-based kaas, waarin ook groenten als bloemkool en tomaten zijn verwerkt. Onami Foods wil de referentie in Europa worden op het vlak van algen en plant-based zeevruchten. En Greenway behoort al meer dan 20 jaar tot de veggiepioniers in België met eigen resto’s, een assortiment veggieproducten in de supermarkt, in foodservice en met foodstands op de grote Belgische muziekfestivals.

Het event werd geen polariserende discussie tussen voor- en tegenstanders van vleesconsumptie, maar verliep in een sfeer van respect en samen engageren naar oplossingen waar iedereen iets aan heeft.

Meer info: www.generationfood.be, www.foodservicenetwork.be.

Bron: Boerenbond.

dcd
fvf