Tegelijk peren en energie oogsten

Primeur: KU Leuven installeert zonnepanelen in boomgaard in samenwerking met het Innovatiesteunpunt van Boerenbond.

KU Leuven doet onderzoek naar het potentieel van agrivoltaics in Vlaanderen. Vanuit het Innovatiesteunpunt van Boerenbond zorgen we dat de resultaten van het onderzoek bij de landbouwers terechtkomen en vertalen we het naar bruikbare businessmodellen voor onze landbouwbedrijven. De wetenschappers startten een pilootproject bij Fruitbedrijf Van der Velpen in Bierbeek en installeerden er zonnepanelen boven perenbomen. De eerste testresultaten lijken alvast veelbelovend.

Onze landbouwbedrijven zijn zich al lang bewust van de nood aan energietransitie. Zelf duurzame energie produceren drukt de energiekosten en zorgt voor extra inkomsten. Agrivoltaics zijn een nieuwe piste, waarbij we op de velden niet alleen gewassen telen, maar ook energie oogsten. De opbrengst van de teelt moet vanzelfsprekend voldoende groot blijven. Daarom heeft de landbouw nood aan meer expertise. Als partner van agrivoltaics helpt het Innovatiesteunpunt van Boerenbond mee aan het vertalen van het onderzoek naar bruikbare businessmodellen voor onze landbouwbedrijven. Financieel is elektriciteit interessanter dan groenten en fruit, maar de planeet heeft ook voedsel nodig. Landbouwgronden zijn te schaars en te vruchtbaar om alleen te gebruiken voor zonnepanelen. Daarom is de sector erg benieuwd naar de voordelen van agrivoltaics.

Europese primeur

De proefopstelling in Bierbeek is de eerste van zijn soort in Europa. Om te weten hoe agrivoltaics kunnen helpen om duurzame energiedoelstellingen te bereiken, moeten het dubbelgebruik van landbouwgrond grondig onderzocht worden. De onderzoekers kozen ervoor om een eerste opstelling boven fruitbomen te plaatsen. In een boomgaard kun je relatief makkelijk oogsten onder zonnepanelen. Groenten oogsten met grote landbouwmachines is een stuk minder vanzelfsprekend. Bij Van der Velpen was bovendien al een constructie voor hagelnetten aanwezig, waarop de zonnepanelen geplaatst werden. Hierdoor bleef de ingreep beperkt, zowel voor de omgeving als voor de landbouwactiviteit.

Voordelen

Pluspunt van agrivoltaics is het microklimaat dat onder de zonnepanelen ontstaat. De eerste metingen laten zien dat de temperatuur ‘s nachts wat hoger ligt, overdag wat lager. Voor peren is dat goed nieuws. Hagelnetten helpen ook tegen te veel zon. Fruitteler Jan Vandervelpen maakt zich daarom weinig zorgen over de schaduw van de zonnepanelen. Minder zonuren wil misschien ook zeggen dat het fruit langer kan hangen om gespreid te oogsten! Ook hij kijkt heel erg uit naar de resultaten van het experiment.

“Hopelijk is dit het begin van veel meer agrivoltaics in Vlaanderen. Om duurzamer te worden moet de landbouw voor innovatie kiezen.” - Jan Van der Velpen, fruitteler

Meer informatie: https://www.biw.kuleuven.be/biosyst/nws/agrivoltaics-perenboomgaard