Menu

Innovatiesteunpunt lanceert elfde Innovatiecampagne

Terug naar Persberichten

Op 1 februari start de elfde Innovatiecampagne van het Innovatiesteunpunt voor landbouw en platteland. De campagne richt zich tot alle land- en tuinbouwers die een vernieuwend project of idee willen realiseren op hun bedrijf.

Gezocht: bedenkers zoals Corneel

Innovatie opent nieuwe perspectieven voor het eigen bedrijf en innovatieve ondernemers inspireren vaak ook hun collega’s. Het Innovatiesteunpunt ondersteunt daarom graag creatieve ondernemers bij de realisatie van hun ideeën.

Zoals Corneel Martens uit Oostkamp. Deze jonge, ondernemende boerenzoon met een passie voor innovatie ontwikkelde een automaat met weegbodem speciaal voor de verkoop van hoeveproducten. Met zijn idee was hij in 2016 een van de winnaars van de Innovatiecampagne. Hij gebruikte het prijzengeld om zijn idee verder te ontwikkelen en als alles volgens plan verloopt, zullen we dit voorjaar de eerste van zijn automaten in werking zien. Corneel wil andere land- en tuinbouwers met een passie voor innovatie oproepen om ook deel te nemen aan de Innovatiecampagne, hun creativiteit te delen met collega’s-boeren en mee te dingen naar de erkenning én de bijbehorende geldprijs.

Passie voor innovatie

De Innovatiecampagne 2018 richt zich op innovatieve ideeën en realisaties van land- en tuinbouwers in de meest ruime zin van het woord. Het kan gaan om:

  • productinnovatie en procesinnovatie in zowel de dierlijke als de plantaardige sector,
  • nieuwe concepten voor neventakken op land- en tuinbouwbedrijven,
  • oplossingen voor milieuproblematieken,
  • zelf ontworpen mechanisatie of technologie,
  • ideeën voor de toepassing van nieuwe technologieën (zoals smartfarming of big data) …

Onder het thema ‘passie voor innovatie’ gaat het Innovatiesteunpunt dit jaar op zoek naar de beste uitgewerkte innovaties en naar goede ideeën in de ontwerpfase.

Blijvende succesformule

De vorige tien edities leverden honderd winnende innovaties op. Sommige daarvan werden gerealiseerd, zoals de perendouche van Marc Jacobs, die je nu op heel wat bedrijven kan vinden. Andere waren een antwoord op maatschappelijke vragen, zoals de verrijkte konijnenkooien van Yves De Bie of de daktuinen van Sabine Windels. Winnende ideeën waren soms controversieel, soms een goed idee dat niet levensvatbaar bleek te zijn, maar altijd met een focus op vernieuwing van de sector. 

Behalve de winnaars kwamen uit de afgelopen edities van de Innovatiecampagne telkens ook meer dan 100 andere goede ideeën. Ideeën die het niet schopten tot laureaat van de campagne, maar waarvan de beste innovaties wel door het Innovatiesteunpunt werden opgepikt en die via projecten of overheidssteun verder ontwikkeld of gerealiseerd konden worden. Zoals het idee van Veronique Lampaert, die een varkensstal bouwt waar heel wat gemeten en geregistreerd wordt. Deze gegevens zullen worden voor de ontwikkeling van nieuwe technologieën.

Een goed idee? Deelnemen kan tot 1 mei

Deelnemen doe je door vóór 1 mei 2018 online in te schrijven via het inschrijvingsformulier.

Bekroning

Op basis van telefonische contacten en bedrijfsbezoeken selecteert een professionele jury tien winnende innovaties uit de inzendingen. Deze laureaten worden beloond met een financiële ondersteuning van 2500 euro en met begeleiding door een consulent van het Innovatiesteunpunt.

Proclamatie

Iedere laureaat wordt gehuldigd op de provinciale innovatie-avond van zijn of haar regio. Het Innovatiesteunpunt organiseert deze avonden in samenwerking met KBC. Zij zullen plaatsvinden in het najaar van 2018.

Meer info

De Innovatiecampagne komt tot stand met de financiële en logistieke steun van Boerenbond en Landelijke Gilden, KBC, Cera, Aveve, Acerta, Eandis-Infrax en SBB. 
Het Innovatiesteunpunt is een initiatief van Boerenbond en Landelijke Gilden in partnerschap met Cera en KBC.