Terug naar Persberichten >Dit zijn de tien Vlaamse landbouwinnovaties van 2018

Dit zijn de tien Vlaamse landbouwinnovaties van 2018Terug naar Persberichten >

Alle sectoren
Alle regio's

Op donderdag 15 november worden de 10 winnaars van de 11de Innovatiecampagne bekendgemaakt. Uit 122 inzendingen werden zij verkozen tot dé landbouwinnovaties van het jaar. Met de Innovatiecampagne richt het Innovatiesteunpunt – een initiatief van Boerenbond en Landelijke Gilden in partnerschap met Cera en KBC – zich tot land- en tuinbouwers die met hun bedrijf een verfrissende, vernieuwende richting uitgaan. Ook dit jaar tonen vijf ideeën en vijf realisaties, gaande van ‘leekchi’ of prei-kimchi tot storytelling-yoghurt, hoe innovatie onze landbouwers steeds weer drijft.

Land- en tuinbouwers hebben goede ideeën

“Met 122 inzendingen bewijst deze editie opnieuw dat land- en tuinbouwers zelf heel wat goede ideeën en passie voor innovatie hebben”, zegt Stijn Bossin, teamverantwoordelijke van het Innovatiesteunpunt. “Met deze prijs geven we 10 winnaars de kans om hun idee verder uit te werken. Zij ontvangen hiervoor een projectpremie van 2500 euro. Daarnaast stellen we hun idee voor op vijf KBC-innovatieavonden, waardoor ze 2500 andere land- en tuinbouwers inspireren.” Dit zijn innovaties die geboren worden in de praktijk. Dankzij de Innovatiecampagne vinden ze hun weg vanuit het veld of de stal naar een ruimer publiek. Zo kan een kleine verandering op één bedrijf leiden tot vernieuwing en creativiteit in een volledige sector.

(lees verder onder de foto)

Gedreven door hun passie: innovatie stuwt landbouwers vooruit

Nieuwe ideeën worden soms geboren uit noodzaak, vaak vanuit een probleem. Dat kan heel dringend zijn, of het gevolg van een idee bij de boer of tuinder dat het beter moet kunnen. Net dan ontstaat er creativiteit en vernieuwing.

Zo is er bijvoorbeeld het verhaal van de broers Boonen uit Limburg, die via de verpakking van hun yoghurtpotten in de supermarkt dezelfde verhalen vertellen als aan de klanten in hun hoevewinkel in Hamont-Achel. Want in de eigen hoevewinkel krijgen de broers veel vragen: over hun dieren, over hun producten, maar ook over tradities uit de regio bijvoorbeeld. Deze verhalen krijgt de consument binnenkort nu ook in de supermarkt via de mooi uitgewerkte yoghurtverpakkingen.

Nog zo’n trendsettende boer is Pieter Vandooren uit Hooglede. Tot voor kort zag hij elk jaar 30 ton prei van tweede klasse verloren gaan, niet omdat die prei niet eetbaar was, maar doodgewoon omdat die tweedeklasseprei niet voldoet aan de esthetische marktvoorwaarden. Daarop kwam Pieter met een variant op de populaire kimchi – oorspronkelijk een traditioneel Koreaans gerecht met gefermenteerde groenten. Pieter ontwikkelde de ‘leekchi’, ofte de prei-variant op de kimchi. Met dit product zal hij niet alleen iets nieuws kunnen aanbieden op de markt, hij draagt ook zijn steentje bij aan de vermindering van voedselverliezen.

Behalve Bert en Peter Boonen en Pieter Vandooren zijn er nog acht andere winnaars. Een kort overzicht van al de winnende ideeën en meer informatie over de boeren lees je hier.

De stem van het publiek

Een professionele vakjury bekroonde 10 winnaars uit de 122 inzendingen, maar via internet en sociale media kan het grote publiek ook zijn eigen winnaar aanduiden. Stemmen voor deze publieksprijs kan van 15 november tot 31 december (middernacht). De winnaar van de publieksprijs krijgt een bedrijfsreportage op PlattelandsTv. Wie stemt, maakt trouwens kans op een VIP-arrangement voor de Ronde van Vlaanderen.

• Vanessa Saenen, woordvoerder (0475 55 55 25)
  • Stijn Bossin, teamverantwoordelijke Innovatiesteunpunt (0476 93 21 71)