Corona is dramatisch voor de sierteeltsector

Sector:
De sierteelt kijkt tegen een verlies aan omzet aan van 135 miljoen euro als gevolg van de corona-pandemie. Een breed maatregelenpakket is noodzakelijk om faillissementen door een volledig verloren verkoopseizoen te vermijden.

De Corona pandemie treft de sierteeltsector vol in het hart. De handel is zo goed als volledig stil gevallen, uitgerekend in volle aanloop naar het piekseizoen. Voor de meeste sierteeltproducten wordt immers 20% (boomkwekerij volle grond) tot 85% (perk- en balkonplanten) van de omzet gerealiseerd in de periode van 15/03 tot 10/05 (Moederdag). Siertelers begrijpen dan ook niet waarom bloemenwinkels en tuincentra in Nederland en Duitsland wel mogen open blijven.

“Met het voorjaar aan de gang, met de komende feestdagen zoals Pasen, communiefeesten en Moederdag zou de Vlaming nu massaal naar tuincentra of bloemen- en plantenwinkels trekken om zijn of haar tuin of terras op te fleuren en bloemen te schenken.”, zegt Pieter van Oost van AVBS. De huidige verplichte sluiting van bloemenwinkels en tuincentra  heeft een zware invloed op de verkoop van bloemen en planten in het binnenland. Thuisverkoop van bloemen en planten mag sinds dinsdag ook niet meer. “De prijs voor sommige teelten en bloemen is ronduit dramatisch gedaald en onverkocht product moet vernietigd worden. Siertelers zijn in paniek en schreeuwen om hulp.”

Bovendien ondervindt - als gevolg van de verspreiding van het Coronavirus in Europa - de gewoonlijke export naar besmette gebieden bijzonder veel hinder. Tal van bestellingen vanuit Frankrijk (op jaarbasis meer dan 229 miljoen euro) en Italië worden sinds midden maart geannuleerd. De handel naar Oostenrijk, Spanje, Zwitserland en het Verenigd Koninkrijk… is stilgevallen. De Belgische Euroveiling is gestopt met de klokverkoop en vele handelaars in sierteeltproducten hebben zelfs de deur gesloten.

Rekening houdend met het realistisch scenario dat de maatregelen in duur worden verlengd, waardoor de omzet kan teruglopen, afhankelijk van het product, van 60% (zaden en plantgoed) tot zelfs 90% (perk- en balkonplanten) dreigt het verlies aan omzet voor de sector op te lopen tot 135 miljoen euro.

Een opkoopregeling dringt zich op en moet de schade voor vernietiging - wegens onverkoopbaar product - helpen opvangen. Boerenbond en AVBS pleiten eveneens voor een vrijstelling van sociale zekerheidsbijdragen voor siertelers met behoud van pensioenopbouw en voor uitstel - zo nodig zelfs afstel - van andere bedrijfslasten om de nodige cash op bedrijfsniveau houden. Verder vragen AVBS en Boerenbond voor gewaarborgde overbruggingskredieten voor de sector om de opzet richting volgend seizoen te verzekeren. Tot slot kunnen ook brede promotiecampagnes de aankoop van bloemen en planten van bij ons in de volgende seizoenen ondersteunen. Maar daarvoor moet de verkoop aan particulieren mogelijk blijven.