Boerenbond positief over everzwijnplan - daadkrachtige en concrete uitrol nodig

Boerenbond is positief over het feit dat er een everzwijnplan is zoals aangekondigd door minister van Omgeving Zuhal Demir.

Belangrijk is nu dat dit plan verder geconcretiseerd wordt, met betrokkenheid van verschillende sectoren waaronder landbouw en ook daadkrachtig op het terrein uitgerold wordt. Bovendien moeten een aantal onzekerheden in het plan nog uitgeklaard worden.

Op 21 september maakte Vlaams minister van Omgeving het everzwijnplan wereldkundig. Dit plan bevat de aanpak voor een duurzaam samenleven met everzwijnen in Vlaanderen. “Boerenbond is tevreden dat dit plan er eindelijk is. Het bevat een aantal positieve elementen zoals het aanstellen van een neutrale everzwijn coƶrdinator, het voorstel van een nieuwe jachtstrategie die afdwingbaar wordt, het aanstellen van een Rapid Response team van de Vlaamse overheid, meer mogelijkheden aan lokale besturen om in te grijpen, ….”, merkt Boerenbondvoorzitter Sonja De Becker op. “Essentieel is nu de verdere concretisering en daadkracht om dit plan te realiseren op het terrein. Dit plan mag geen dode letter blijven. Om dit plan te doen slagen is niet enkel betrokkenheid van de jachtsector vereist, maar is ook die van de landbouwsector cruciaal.”

Niet alleen ondervinden landbouwers regelmatig schade aan hun gewassen door everzwijnen. Everzwijnen vormen ook een hoog risico voor de overdracht van de zeer besmettelijke Afrikaanse varkenspest. Landbouwers nemen uiterst strenge maatregelen om deze ziekte buiten de varkensstallen te houden, maar bijkomend speelt ook een lokaal faunabeheer een rol in de risicobeperking.

Daarnaast staan er nog wel een aantal onduidelijkheden in het plan. Deze moeten uitgeklaard worden om te kunnen slagen in het opzet ervan, namelijk een duurzame co-existentie met het everzwijn. Een belangrijk aspect voor de landbouwsector blijft de schadevergoeding. “Boerenbond is al lang vragende partij voor een effectieve vergoeding van wildschade in het algemeen, inclusief als die wordt veroorzaakt door everzwijnen in mais-, tarwe- en andere velden”, besluit voorzitter Sonja De Becker.