Menu

Belgische economische missie China: nieuw elan voor premiumproducten uit agrovoedingssector

Terug naar Persberichten
De agrovoedingssector is de best vertegenwoordigde sector op de Belgische economische missie naar China.

De agrovoedingssector (voedings- en landbouwbedrijven vertegenwoordigd door Belgapom, Boerenbond, FEBEV, Fevia, UNIZO en VBT) is met een kwart van de deelnemers de best vertegenwoordigde sector op de Belgische economische missie naar China. Die missie gaat door van 17 tot 22 november onder leiding van HKH Prinses Astrid. 65 van de in totaal 282 bedrijven die deelnemen aan de missie naar China zijn actief in de agrovoedingssector. Zij gaan in China op zoek naar exportopportuniteiten in een markt van 1,4 miljard consumenten.

Kennisuitwisseling en export stimuleren

Meer dan de helft (62%) van de omzet uit de agrovoedingsindustrie komt uit export. Export van Belgische agrovoedingsproducten zorgt zo voor 82.000 directe arbeidsplaatsen in België. China is de tweede belangrijkste overzeese exportbestemming voor de agrovoedingssector, goed voor 266 miljoen euro in 2018. Handelsmissies zijn een belangrijk instrument voor de agrovoedingssector, die voor 98% uit kmo’s bestaat. Op deze manier kunnen ze aanhaken bij het kader dat de overheidsinstanties bevoegd voor export bieden, om hun potentieel op buitenlandse markten na te gaan.

“Deze missie biedt een nieuw elan aan en een platform voor een samenwerking tussen China en onze Vlaamse landbouw- en voedingsbedrijven. Het is een uitgelezen kans om export en kennisuitwisseling te stimuleren”, stelt Sonja De Becker, voorzitter Boerenbond.

Onze internationaal gerenommeerde Belgische bieren, chocolade en koekjes hebben in China al vaste voet aan wal gekregen, maar de voorbije jaren zagen we ook een sterke groei van zuivel- en diepvriesaardappelproducten.

“De landbouwsector en de voedingsindustrie zullen tijdens de missie samen de premiumkwaliteit van Belgische voeding en dranken in de markt zetten bij de Chinese consument met het promotiemerk “Food.be – Small country. Great food”, volgens Bart Buysse, CEO van Fevia.

Varkensvlees en aardappelen

Een van de belangrijke speerpunten van deze missie is China als afzetmarkt voor varkensvlees en aardappelen te verkennen. Wat betreft de afzetmarkt voor varkens, is het de bedoeling om de concurrentiepositie van België te stabiliseren ten opzichte van landen zonder Afrikaanse varkenspest, die momenteel veel hogere marges realiseren. Daarnaast hoopt de sector dat de missie ertoe bijdraagt om de export van rundsvlees en pluimveevlees te hervatten.

België is – na de Verenigde Staten – de belangrijkste exporteur van diepvriesaardappelproducten in China en een groei van de consumptie zal de export in de hand werken. Gezien het duurzaam karakter van de aardappelteelt heeft de Chinese overheid in 2015 ervoor gekozen om de aardappelteelt op te drijven. Deze missie laat toe om kennis en ervaring uit te wisselen.

Groenten en fruit

Verder zal ook aan het versterken van bestaande en het aanboren van exportpistes voor Belgisch fruit gewerkt worden. Voor groenten zoals prei, witloof, paprika en knolselder zal werk gemaakt worden van een nieuw exportprotocol.

De voedingsbedrijven zullen de missie aangrijpen om na te gaan of de platformen van e-commercegiganten Alibaba Group en JD.com geschikte kanalen zijn om hun producten tot bij de Chinese consument te krijgen.