Op de eerste rij, 7 november 2019

Jumbo doet zijn intrede in het Belgische retaillandschap

Deze week opent de Nederlandse supermarktgigant Jumbo zijn eerste Belgische supermarkt in het Limburgse Pelt. Het is de eerste van een reeks van winkels. Een ontwikkeling om met argusogen te volgen, want het is een nieuwe én belangrijke speler in het landschap. In amper 10 jaar heeft Jumbo in Nederland zijn marktaandeel opgekrikt van amper 5 tot meer dan 20%. Dit marktaandeel stijgt nog steeds, terwijl dat van zijn Nederlandse concurrent Albert Heijn licht daalt. Het is duidelijk dat Jumbo het succes van Albert Heijn in België achterna wil. En dat baart zorgen. Niet alleen bij de Belgische retailers zoals Colruyt en Delhaize, maar meer nog bij ons. Want Jumbo gaat prat op zijn zogenaamde ‘Jumbo’s zeven zekerheden’. Eén daarvan is de laagste prijs. Wie elders een product goedkoper vindt, krijgt het gratis. Een belofte die voorlopig enkel toegepast wordt in Nederland. Belgische klanten wordt niet ‘de laagste prijs’ maar ‘een lage prijs’ gegarandeerd. In Nederlandse media lezen we dat Jumbo geen prijzenoorlog wil beginnen in België. De komende maanden zal moeten blijken of dat echt zo is. Want de bazen van Jumbo staan er in Nederland om bekend dat ze ‘verrassend’ uit de hoek kunnen komen. Wij van onze kant zullen in elk geval nauwlettend toekijken welke praktijken er in België worden toegepast en hoe de concurrenten daarop zullen reageren, zowel in prijspolitiek als in aankoopgedrag. Na de 1+2 gratis-promoties van Albert Heijn in het voorjaar, de misplaatste Delhaize-biocampagne – die op vraag van Boerenbond gelukkig snel werd ingetrokken – de chrysantenstunts waar ik vorige week over schreef en allerlei geruchten over verplichte terugnames van vers product weken na de verkoop ervan, zijn onze land- en tuinbouwers meer dan terecht gevoelig aan gebradeer met voedsel en promoties die de grens van de redelijkheid (en vooral de kostprijs) ver overschrijden. Promotie voeren voor producten is oké, ja zelfs broodnodig, maar onverantwoorde stuntprijzen en prijzenslagen die druk zetten op de eigen leveranciers en uiteindelijk ook op onze producenten zelf, dat is niet oké. Niet voor de leveranciers, niet voor onze land- en tuinbouwers en uiteindelijk ook niet voor de consument zelf.

We volgen de komst van Jumbo naar ons land met argusogen.

Ik blijf het jammer en ook vreemd vinden dat we binnen het ketenoverleg – waar elke ketenpartner zich geëngageerd heeft om samen te streven naar een duurzame ontwikkeling van de hele keten, en dus ook van elke schakel in die keten – er niet zijn in geslaagd om tot een consensus te komen over wat we verstaan onder correcte promoties en wat we verstaan onder onredelijke promoties … Dat is een gemiste kans. Zeker nu de federale overheid aan de slag gaat om de Europese richtlijn rond oneerlijke handelspraktijken om te zetten naar Belgische wetgeving zou het een sterk signaal zijn indien we als partners in het ketenoverleg erin zouden slagen zelf een aantal essentiële spelregels hierover overeen te komen. Het zou ook de supermarkten zelf steviger positioneren en onderscheiden ten aanzien van concurrenten die deze spelregels niet respecteren. Want net zoals in sociaal overleg geldt ook hier: wat we zelf overeenkomen en afspreken, is zoveel sterker én doeltreffender. Bij deze dus een oproep om deze kans te grijpen en de komende weken werk te maken van een gezamenlijk standpunt.