Op de eerste rij, 31 oktober 2019

Chrysantenteelt in kerkhofstemming

Vrijdag is het Allerheiligen. Het moment waarop we traditiegetrouw onze dierbaren herdenken die nog steeds in onze harten maar niet meer onder ons zijn. En een chrysant hoort daar onlosmakelijk bij. De chrysant is intussen veel meer geworden dan een kerkhofplant en siert al van in de zomer ook onze tuinen en terrassen. Het is een topproduct zoals we het van onze siertelers trouwens gewend zijn. En toch verkeren onze chrysantentelers in crisis. Zeg maar kerkhofstemming. Want ook hun topproduct wordt vandaag – zoals dat wel meer het geval is voor onze producten – met stuntprijzen door discounters en grote retailers gebruikt als lokmiddel voor de consument. En de tactiek is gekend: op het lokmiddel wordt weinig of geen marge genomen maar de consument – eens in de winkel – pikt zeker nog wat andere zaken mee, zaken waarop dan wel een mooie marge zit. De prijs van deze marketingtruc wordt echter betaald door onze telers. Jullie zagen misschien vorige week de reportage waarin een groot tuincentrum met veel trots kwam vertellen dat zij – dankzij vroege reserveringen en grote aantallen – erin geslaagd waren om een zeer scherpe prijs te bedingen bij de kwekers en daardoor bolchrysanten aan de consument kunnen aanbieden voor 1,75 euro per stuk of 3 voor 5 euro ... Volgens hen ook een goede zaak voor de kwekers, want door het contract zijn zij zeker van prijs en volume … Ik was gedegouteerd. Je moet maar durven, wetend dat de kostprijs voor de teler 1,50 euro per stuk is. Enig besef van wat dit gebradeer voor de teler betekent, enig respect voor hij of zij die zorgt voor een product van topkwaliteit en alle weers- en productierisico’s volledig zelf draagt, die moet voldoen aan steeds strengere regelgeving en daarenboven voluit moet investeren in voortdurende innovatie en vernieuwing om de consument ter wille te zijn … Dat besef en dat respect is er allang niet meer. Niet bij de afnemers en helaas ook niet bij de consument. En ja, ik ken het antwoord van de betrokken afnemer al vooraf: dat is nu eenmaal het spel van vraag en aanbod. De realiteit is echter dat de (chrysanten)teler gewoon in een hoek geduwd wordt door de groothandel en retail en niet anders kan dan ingaan op de geboden prijs, ook al zit die prijs net op of onder de productiekosten … Hetzelfde lot onderging eerder al tal van onze producten binnen en buiten de sierteelt. Dat telers er dan het bijltje bij neerleggen, hoeft niet te verwonderen. Hetzelfde lot is trouwens de bloemist of de winkelier om de hoek beschoren die niet op kan tegen die prijszetting, want hij heeft geen andere producten in assortiment waarop hij zijn marge kan goedmaken. Maar ook de consument, die nochtans meer dan ooit bezig is met de herkomst van wat hij koopt, laat steken vallen. Want ook hij moet beseffen dat stuntprijzen op lange termijn leiden tot verschraling van het aanbod en producten van inferieure kwaliteit. Het beste wat consument en afnemer kunnen doen voor product en planeet is de producten van onze lokale telers naar waarde schatten en er even bewust mee omgaan als onze telers doen. Pas dan kunnen we spreken van duurzaamheid.

Stuntprijzen leiden op lange termijn tot verschraling van het aanbod.

Boerenbondpublicaties in de prijzen

Vorige week kaapte Boerenbond goud en brons weg tijdens de prestigieuze BTOB Press & Communication Awards. Dat zijn felbegeerde prijzen bij Belgische en Luxemburgse adverteerders en agentschappen. Een vakjury met mediaprofessionals beoordeelt de inschrijvingen. Onze ‘Nieuwsbrief op maat’ kaapte de hoofdprijs weg en behaalde goud in de categorie ‘Best Diversification’. In de categorie ‘Best Launch/Relaunch’ behaalde ons ledenmagazine Boer&Tuinder brons. Een goede ledencommunicatie is voor ons van cruciaal belang. Dat is ook de reden waarom we vorig jaar beslisten onze Boer&Tuinder in een volledig nieuw kleedje te steken en doorheen de week ook aan te vullen met relevante actuele informatie via elektronische nieuwsbrieven op maat van jullie, onze leden – nieuwsinfo die rekening houdt met jullie sector, regio en jullie interesses. We ontvingen de voorbije maanden al heel wat positieve reacties op beide initiatieven maar de bekroning met een gouden en bronzen BTOB Award is daarbij de kers op de taart. Bij deze een heel dikke proficiat aan het volledige communicatieteam van Boerenbond! Boerentrots mogen we ook op hen zijn!