Op de eerste rij, 3 januari 2019

Een nieuw jaar, een nieuwe Boer&Tuinder

Hij is er, de allereerste editie van ons vernieuwd ledenblad. Ik had het eind vorig jaar al verklapt: vanaf nu valt er wekelijks een gloednieuw magazine in jullie brievenbus. Ongetwijfeld zal het even wennen zijn voor jullie als lezer, maar ik ben ervan overtuigd dat eenmaal jullie de weg gevonden hebben, jullie onze vernieuwde Boer&Tuinder zullen appreciëren. Hij is meer dan ooit geschreven op jullie maat en vanuit jullie interesses. En dat is en blijft ook in het nieuwe jaar onze focus: jullie, onze leden. Het zijn jullie belangen waarvoor wij ook in 2019 voluit blijven gaan, op alle mogelijke fronten en dat met de steun van onze bestuursleden en medewerkers. Daar kunnen jullie op rekenen.

2019 wordt op vele vlakken een belangrijk jaar. Niet in het minst op politiek vlak met de komende verkiezingen. Sowieso zijn er verkiezingen in mei en zullen er vervolgens nieuwe bestuursploegen komen en regeerakkoorden gesloten worden die ook een impact zullen hebben op land- en tuinbouw. Op federaal vlak heerst er grote onzekerheid na de val van de regering Michel I. Ze gaat nu verder als regering in lopende zaken. Het is en blijft vooral bijzonder jammer dat deze regering struikelt met de eindmeet in zicht, want ze heeft over het algemeen goed werk geleverd. Het komt er nu op aan om, als regering in lopende zaken, toch nog tot de verkiezingen in mei een werkbare manier te vinden om samen met het parlement een aantal belangrijke dossiers af te werken en een aantal belangrijke uitdagingen die op ons af komen, zoals een harde brexit, op een goede manier voor te bereiden en aan te pakken. Voor de voorbereiding op een harde brexit, waarbij de Vlaamse agrovoedingsindustrie de hardste klappen dreigt te krijgen, kijken we ook richting Vlaamse overheid. Op hetzelfde Vlaamse niveau moet de komende weken en maanden ook nog getrancheerd worden over het nieuwe MAP waarbij wij inzetten op een realistisch werkbaar kader. Ook het nieuwe systeem van brede weersverzekering in relatie tot het vernieuwde Rampenfonds moet op poten worden gezet. Voor ons blijft het essentieel dat de uitfasering van het huidige systeem en de infasering in het verzekeringssysteem geleidelijk gebeurt en er tussenin geen gaten vallen waardoor onze boeren in de kou blijven staan! Wij zijn als sector bereid de omslag te maken naar een verzekeringssysteem, maar we vragen dan wel dat ook alle regeringspartijen bereid zijn deze verandering op een correcte en haalbare manier te ondersteunen. Ik wil van de gelegenheid gebruik maken om minister Schauvliege te danken voor het ten laste nemen van de Rendacfactuur 2018 van onze Vlaamse varkenshouders. Daarmee is de schade die deze sector oploopt door de Afrikaanse varkenspest natuurlijk niet weg, maar een bedrag van 2,88 miljoen euro is toch een zeer welkome ondersteuning. Een aansporing ook voor anderen in de keten om ook hun steentje bij te dragen …

Ook in 2019 blijven we voluit gaan voor jullie belangen.

Beste leden, niet enkel ons ledenblad is vernieuwd. Na meer dan 9 jaar zelf aan het roer te hebben gestaan, heeft Philippe Masscheleyn het stuur van ons ledenblad overgedragen aan Patrick Dieleman. Ik wil Philippe, die zich voortaan volledig zal toeleggen op zijn functie als directeur – ook mede in jullie naam – graag dank je wel zeggen. Voor zijn professionaliteit, maar vooral ook voor de passie die hij als hoofdredacteur in ‘zijn’ Boer&Tuinder stak. En ook heel veel succes aan Patrick die als nieuwe hoofdredacteur een mooie uitdaging krijgt.

Mag ik jullie allemaal tot slot voor 2019 een prachtig jaar toewensen, een jaar gekruid met gezondheid, geluk in de familie en vriendenkring, en succes in al wat jullie ondernemen? Wij staan ook in 2019 klaar voor jullie. En ik hoop jullie volgende week in elk geval massaal te mogen begroeten in Gent op Agriflanders. Dan klinken we samen op het nieuwe jaar!