Op de eerste rij, 25 februari 2021

Gratis bestaat niet – Wie roept de retail ter verantwoording?

‘Over heel 2020 werden niet-bewerkte levensmiddelen 4,7 procent duurder’ – ‘De landbouwers in België hebben vorig jaar 12,3 procent minder winst gehaald uit hun productie dan in 2019’ – twee krantenkoppen die vorige week bijna naast elkaar in de media stonden en meer dan duidelijk maken dat er wel degelijk wat schort aan de prijsvorming binnen de voedingsketen ... Als klap op de vuurpijl kwam dan nog de promo-actie van Albert Heijn die uitpakte met de 1+5 gratis-actie die – en dat was ongetwijfeld de bedoeling – een pak media-aandacht kreeg en dus extra en gratis reclame bracht. Na zijn vorige stunt van 1+2 gratis, waarop uiteindelijk een kleine boete volgde, zal deze Nederlandse grootgrutter er ongetwijfeld voor gezorgd hebben dat ditmaal alles wiskundig en juridisch netjes in elkaar zit zodat er geen sprake is van verkoop met verlies. De letter van de wet zal dus wel oké zijn, maar de vraag blijft of dit een ethisch verantwoorde en eerlijke handelswijze is.

Eerder overleg met de retailfederatie Comeos om afspraken te maken over redelijke promoties liep vast. Erkennen dat er grenzen zijn aan promotie was blijkbaar te veel gevraagd. Wij durven gerust erkennen dat promotie nuttig en nodig is, maar de retail die blind wegkijkt van de schade die wordt aangericht als promotie doorslaat, dat is stuitend. Gratis bestaat nu eenmaal niet, uiteindelijk betaalt altijd iemand de rekening. Soms de consument die eerst te veel heeft betaald, vaak de leverancier en meestal de boer en tuinder die de prijsdruk uiteindelijk krijgen doorgeschoven.

Gratis bestaat niet, uiteindelijk betaalt altijd iemand de rekening.

Sonja De Becker, voorzitter van Boerenbond

Intussen staan onze boeren en tuinders onder grote maatschappelijke en politieke druk om versneld te verduurzamen. Alleen een keten gebouwd op eerlijke prijzen en redelijke marges kan inspelen op de duurzaamheidsuitdaging waar we samen voor staan. Onredelijke promotieacties sturen dan ook een volledig fout signaal naar de markt én naar de samenleving.

Wie roept de retail eindelijk ter verantwoording?

Wij contacteerden alvast Albert Heijn met de dringende vraag om de redelijkheid te bewaren bij het voeren van promoties – want dat hadden ze ons toegezegd na hun 1+2-actie… Hun sectorfederatie Comeos vragen we eindelijk kleur te bekennen en te komen tot een herenakkoord over redelijke promotie. Maar ook de politiek (in dit geval de federale overheid) is aan zet: ook politiek moet het debat gevoerd worden over een stok achter de deur tegen onredelijke promotie en is er nood aan een heldere en afdwingbare omkadering. Niet alleen om de boer te beschermen, maar ook om de consument ruime, betaalbare keuze te laten op lange termijn en om als samenleving de verdere verduurzaming waar te kunnen maken. De Europese richtlijn oneerlijke handelspraktijken die binnenkort moet worden omgezet naar Belgisch recht, is dé uitgelezen kans om eindelijk paal en perk te stellen aan dergelijke praktijken.

Vrijwilligers in de bloemetjes

Van 27 februari tot 7 maart loopt de ‘Week van de Vrijwilliger’. Die wordt al voor de 34ste keer georganiseerd, en dat is niet toevallig. In Vlaanderen zetten maar liefst 750.000 mensen zich vrijwillig en onbezoldigd in, en ook bij Boerenbond spelen vrijwilligers een cruciale rol. Sterker nog, ze zijn het hart van onze organisatie. Het zijn niet enkel de helpende handen op evenementen maar ook de sterke basis waarop we onze standpunten baseren en de drijvende kracht achter onze Landelijke Beweging. Een welgemeende ‘dikke merci’ aan hen die dit elke dag opnieuw mogelijk maken. We zetten onze vrijwilligers in dit nummer van Boer&Tuinder dan ook heel graag extra in de bloemetjes.