Op de eerste rij, 25 april 2019

#Boerentrots

Een paar maanden geleden kondigde ik al aan dat we grootse plannen hadden met de externe communicatie over onze land- en tuinbouw. Jullie, onze boeren en tuinders, zijn bijzonder, heel bijzonder. Nergens ter wereld wordt er op zo’n kleine oppervlakte als hier in Vlaanderen zo’n enorm divers palet aan smakelijk voedsel van topkwaliteit geteeld. Daar mogen we best fier op zijn. En daar mogen we best meer én beter mee uitpakken. Want dat doen we vandaag onvoldoende. Ja natuurlijk, we hebben heel wat imago-initiatieven - denken we maar aan Dag van de Landbouw, onze kijkboerderijen, de talrijke opendeurdagen en activiteiten waarbij ook onze landelijke gilden onze bedrijven in het zonnetje zetten ... Maar we slagen er al bij al nog onvoldoende in om de ontelbaar vele positieve verhalen over onze sector en over de inspanningen die jullie op alle vlakken leveren naar het brede publiek te brengen. En dat is – zeer terecht – jullie vraag. Want positieve verhalen over onze sector en over alle inspanningen die gebeuren om milieu-, klimaat-, natuur- en diervriendelijk te produceren zorgen er voor dat we ook blijvend draagvlak vinden bij onze medeburgers - die ook onze klanten zijn - en helpen ook om de sector aantrekkelijk te maken voor starters. Zo’n positieve berichtgeving steekt ook ons allemaal – ook jullie, onze leden – een hart onder de riem. Ik heb eerder al verklapt dat we daarom beslist hebben om te investeren in storytelling, verhalen van mensen over mensen, verhalen van boeren over boeren.

We zijn daarvoor in zee gegaan met productiehuis Hotel Hungaria. Met hun expertise start de beweging #Boerentrots. #Boerentrots toont echte verhalen van boeren en is een eerbetoon aan alle boeren en tuinders die elke dag het beste van zichzelf geven om al dat lekkers drie keer per dag op ons bord te krijgen. Met #Boerentrots willen we boer en burger opnieuw dichter bij elkaar brengen.

Toon dat jij #Boerentrots bent en onderteken het manifest!

Woensdag werd het startschot van deze beweging gegeven. #Boerentrots wordt in gang getrokken door elf gerenommeerde topchefs die goed beseffen dat ze nergens zouden staan zonder onze boeren. Deze topchefs zijn de eerste ambassadeurs van #Boerentrots. Zij ondertekenden gisteren alvast het manifest. Daarmee tonen ze hoe trots ze zijn op onze Vlaamse boeren en tuinders én willen ze iedereen aanmoedigen om zelf ook te koken met gezonde, lokale en seizoensgebonden producten. Peter Goossens, Gert De Mangeleer, Roger van Damme, Wout Bru en zeven andere topchefs roepen iedereen dan ook op om net als hen massaal het manifest van #Boerentrots te ondertekenen. Later zullen ook andere bekende Vlamingen zich in de media ‘outen’ en tonen hoe #Boerentrots zij zijn. Hoe dat in zijn werk zal gaan en welke andere verrassingen #Boerentrots nog in petto heeft, verklappen we nog even niet …

Met #Boerentrots willen we een beweging op gang trekken die iedereen trots maakt op onze Vlaamse boeren en tuinders, en die hen vooral uitnodigt om dat ook te tonen. Iedereen #Boerentrots, voor minder gaan we niet. Laat ons alvast beginnen bij onszelf. Ik roep iedereen, boeren en tuinders, ketenpartners, collega’s-landbouworganisaties, en iedereen in de agrovoedingsketen op om massaal het manifest van #Boerentrots te ondertekenen, en alle berichten van #Boerentrots massaal te delen via sociale media. Zo krijgt #Boerentrots ook ver buiten de agrovoedingsketen weerklank en wordt letterlijk iedereen #Boerentrots!

Het begint bij ons, bij onze boeren en tuinders. Toon dus dat ook jij #Boerentrots bent en teken het manifest op www.boerentrots.be!