Op de eerste rij, 21 september 2017

Schitterende jubileumeditie Dag van de Landbouw

De jubileumeditie van de Dag van de Landbouw vorige zondag – het was de 35ste keer – was een grandioos succes. Prachtig weer, een massale opkomst, fantastische bedrijven en bedrijfsleiders. Het grootste jaarlijkse imago-event van de Vlaamse land- en tuinbouw was opnieuw een schot in de roos. Of moet ik zeggen: een schot in de anjer, want de officiële opening vond dit jaar plaats in het prachtige decor van het anjerbedrijf van Koen en Marian De Nijs in Erpe? Een bedrijf om u tegen te zeggen. Dank je wel aan alle 44 deelnemende bedrijven en ook aan alle helpende handen van onze Landelijke Gilden, onze bedrijfsgilden, KVLV-afdelingen, KLJ’ers, Groene Kringers en vele anderen. Het jammere is natuurlijk dat je altijd maar een beperkt aantal bedrijven kan bezoeken. En dat is ook voor mij het geval. Maar stuk voor stuk verdienen de deelnemende bedrijven, en ook de bedrijven die ik zelf bezocht, een dikke pluim: ze zijn professioneel, vooruitziend, blakend van ondernemerschap en vol passie. Ik ben ervan overtuigd dat ook de andere bezoekers dit beeld mee naar huis namen. Net zoals ik weet dat de bezoekers van de vele veebedrijven die zondag hun deuren openstelden nu met eigen ogen gezien hebben hoe zorgzaam onze veehouders met hun dieren omgaan en hoe ze dag in, dag uit het welzijn van hun dieren voor ogen hebben. Want het diercomfort op onze veebedrijven is belangrijk. Aan ons om ervoor te zorgen dat wij vanuit onze productiebedrijven alvast geen munitie geven aan organisaties waarvan we weten dat zij niet uit zijn op het verbeteren van het dierenwelzijn, maar wel op het gewoonweg verbieden van veeteelt. Om hun doel te bereiken maken ze daarbij gebruik van beelden waarin het dierenwelzijn niet wordt gerespecteerd. Beelden die deels geënsceneerd zijn, deels inderdaad in strijd met de wet, deels ook niet. Zo willen ze de emotionele beleving van het brede publiek, dat soms heel veraf staat van de realiteit en niet weet wat wettelijk toegelaten is of niet, beïnvloeden. Deze bezorgdheden werden de voorbije maanden ook besproken op onze dierlijke sectorvakgroepen. Daar werd een concreet actieplan uitgewerkt, om onze leden-veehouders nog beter te ondersteunen in hun zorg voor dierenwelzijn op hun bedrijf. Naast een extra opleidingsaanbod dit najaar, zal er ook werk gemaakt worden van twee types dierenwelzijnsscans. De eerste, die in de loop van oktober klaar zal zijn, is een zelfscan die we zullen aanbieden via een webtool. Die tool zal een handige checklist bevatten met alle wettelijke en bovenwettelijke dierenwelzijnseisen die de veehouder kan aanvinken om te kijken of hij met alles in orde is. Daarnaast wordt er ook een meer praktische bedrijfsscan dierenwelzijn ontwikkeld, te vergelijken met de energiescans. Het resultaat van zo’n bedrijfsscan is een rapport voor de veehouder met daarin technische aanbevelingen, verbeterpunten en good practices om het diercomfort op zijn bedrijf nog te verhogen. Ik ben ervan overtuigd dat beide tools nuttige instrumenten kunnen zijn – maak er dus gebruik van, in je eigen belang en in het belang van de hele sector.

Tijdens de Dag van de Landbouw kon het publiek met eigen ogen zien hoe zorgzaam onze veehouders met hun dieren omgaan.

De week van de zwerfvuilhandhaving

Het is deze week de ‘Vlaamse handhavingsweek’ tegen zwerfvuil en sluikstorten. Meer dan duizend controleurs gaan extra op pad en ook heel wat lokale ‘handhavers’ nemen deel. Deze actie sluit naadloos aan bij onze eigen zwerfvuilactie die we voor de zomer lanceerden. Inmiddels staan er meer dan 7000 borden van Boerenbond en Landelijke Gilden langs Vlaamse wegen die de voorbijgangers oproepen geen zwerfvuil in onze weiden en op onze velden te gooien. Sensibilisering dus. Maar we hebben het eerder al gezegd: als je merkt dat dat niet volstaat moet je overgaan tot handhaving. En dat is wat men nu doet met deze Vlaamse handhavingsweek. Wij staan hier dan ook volledig achter. Intussen zijn we trouwens zelf ook bezig met het uitwerken van vervolgacties. Daarover binnenkort meer.

Nieuwe voedingsdriehoek

Wie polemiek wil voeren op basis van de nieuwe voedingsdriehoek komt van een kale reis terug. Je mag nog altijd alles eten. Evident, een actief en gezond leven vraagt een veelheid aan voedingsstoffen die enkel kan aangebracht worden vanuit een gevarieerd dieet. ‘Meer groenten en fruit, minder vlees’ blijft natuurlijk de boodschap. Maar ook de nadruk op een béter stukje vlees met oog voor al het lekkers van bij ons en een seizoensgebonden keuken. Daarin kunnen de Vlaamse boer en tuinder, de kok en de consument best wel hun gading vinden. En laat het duidelijk zijn: volgens de nieuwe voedingsdriehoek is het eten van een boterham met hesp geen doodzonde! Het is alleen jammer dat de nieuwe voedingsdriehoek door de minimalistische voorstelling aan duidelijkheid en nuance verliest. Maar Boerenbond is bereid om mee te werken aan een verdere vertaling en concretisering zodat een gebalanceerde boodschap gecreëerd wordt.

Volgend weekend afspraak in Oudenaarde!

Nu zaterdag en zondag is het opnieuw verzamelen geblazen in Oudenaarde voor de Werktuigendagen. Net zoals voor de Dag van de Landbouw hebben we ook voor dit weekend droog en zonnig weer besteld. Geen enkel excuus dus om niet af te zakken naar Oudenaarde. Ze zijn er daar klaar voor en ook ik hoop jullie er te mogen begroeten in de Boerenbondtent!