Op de eerste rij, 20 juni 2019

Koningin Mathilde op bezoek

Deze week staan op onze cover niet enkel bedrijfsleiders te glunderen, maar ook Hare Majesteit de Koningin. Vorige week had ik de eer om haar samen met eerste ondervoorzitter Eric Van Meervenne, Johan Hillen en Lut D’Hondt, provinciale voorzitters van respectievelijk Limburg en Oost-Vlaanderen, en Liesbet Berger, Hoofdbestuurslid namens Agra, te ontvangen voor twee bedrijfsbezoeken in Limburg. Het bezoek kwam er op vraag van Hare Majesteit zelf die graag wilde kennismaken met onze sector en daarbij ook het vrouwelijk ondernemerschap in de land- en tuinbouw onder de aandacht wilde brengen. De perceptie leeft dat de landbouwwereld vooral een mannenwereld is. Niets is echter minder waar. Vrouwen hebben altijd al een belangrijke rol gespeeld op onze bedrijven, zij het dat dit niet altijd zo zichtbaar was voor de buitenwereld. Meer dan 6500 vrouwen zijn meewerkende echtgenoten en we stellen vast dat ook het aantal vrouwelijke bedrijfsleiders de laatste jaren stelselmatig toeneemt. Vrouwen nemen de laatste jaren dus ook steeds meer een zeer prominente en zichtbare rol op. En dat weerspiegelt zich – logischerwijs – ook in onze besturen. Het bezoek van Hare Majesteit was dan ook een mooie gelegenheid om dit extra in de verf te zetten. Het was dus geen toeval dat op de twee bedrijven die we bezochten de dames beiden medebedrijfsleider zijn, Annick en Inge, en dat ook de potentiĆ«le opvolger op een van de bedrijven een vrouw is, Lenka.

Deze bezoeken waren voor ons ook een mooie gelegenheid om het familiale karakter van onze bedrijven te tonen en aan te geven dat het belangrijk is om samen als gezin weldoordachte keuzes te maken in de bedrijfsvoering. Op het bedrijf van Annick en Erwin ging de koningin – bij het eten van een stukje Limburgse vlaai  –- in op de uitdagingen in onze sector en wilde ze meer te weten komen over de bedrijfsopvolging. Dochter Lenka kreeg ruim de gelegenheid om haar kijk daarop aan de koningin mee te geven. Op het bedrijf van Annick en Erwin worden ook twee zorggasten opgevangen, de gelegenheid om aan koningin Mathilde te vertellen dat onze land- en tuinbouwers naast voedsel produceren ook nog andere belangrijke maatschappelijke taken opnemen. Ook de wijze waarop Boerenbond zijn leden ondersteunt en begeleidt, kwam uitgebreid aan bod. Tijdens de rondleiding nam de koningin uitgebreid de tijd om vragen te stellen en van dichtbij ook de koeien en de pasgeboren kalfjestweeling te bewonderen. Dat laatste leverde de massaal aanwezige pers unieke beelden op …

Het Koninklijk Paleis waardeert en steunt de inzet en het professionalisme van onze boeren en tuinders.

Tijdens de rit van het bedrijf van Annick en Erwin naar dat van Inge en Gert bleef Hare Majesteit enthousiast – en met kennis van zaken – verder vragen stellen; het bezoek had duidelijk grote indruk gemaakt.

Bij Inge en Gert nam Inge het woord om aan de koningin uit te leggen waarom zij omschakelden van tomatenteelt naar aardbeien en kiwibes en hoe zij als gezin met jonge kinderen proberen om doorheen hun drukke bedrijfsactiviteiten toch ook voldoende tijd te maken voor het gezinsleven. Inge slaagde erin Hare Majesteit een spoedcursus aardbei plukken te geven en de koningin zelf redde haar adviseur van een hommel die wilde aanvallen. Het bezoek werd afgesloten met een lekkere zelfgemaakte aardbeismoothie. Bij beide bezoeken vergat de koningin ook de vorige generatie niet. Ze maakte ruim tijd voor een babbel met ouders en schoonouders.

Zo maakte koningin Mathilde op dik twee uur tijd kennis met drie generaties vrouwen en drie verschillende deelsectoren. De bezoeken waren voor beide gezinnen en voor Boerenbond een onvergetelijke gebeurtenis maar de betekenis en het belang ervan gaat veel verder. Met haar bezoek geeft Hare Majesteit een belangrijk signaal. Het signaal dat het Koninklijk Paleis de inzet, het professionalisme van onze boeren en tuinders en de taken die ze opnemen in onze maatschappij waardeert en steunt. En dat moge een hart onder de riem zijn van al onze Vlaamse boeren en tuinders. Ook onze koningin is duidelijk #Boerentrots. Bij deze wil ik Annick, Erwin en Lenka en Inge en Gert danken dat wij hun bedrijf mochten bezoeken en dat zij bereid waren hun verhaal met onze koningin te delen.