Op de eerste rij, 2 februari 2017

Eindelijk schot in de zaak voor btw-verlaging plantgoed tuinaanleg?

Al jaren vragen wij, samen met AVBS, om het btw-tarief bij de verkoop van plantgoed door tuinaannemers te verlagen van 21 naar 6%. Vandaag is het zo dat als een tuinaannemer plantgoed aankoopt, hij daarop 6% btw betaalt, maar hij moet wel 21% btw aan zijn klant aanrekenen. Als die klant de planten zelf gaat kopen, betaalt hij slechts 6%. Te gek voor woorden! Daarom vragen wij al jaren om dit recht te zetten. Sinds meer dan 10 jaar legt CD&V-volksvertegenwoordiger Nathalie Muylle hiervoor voorstellen op tafel. Tot nu toe konden de andere regeringspartijen niet overtuigd worden. Ik ben dan ook blij dat er schot in de zaak komt. Ook N-VA diende immers recent een wetsvoorstel in met hetzelfde voorstel tot btw-verlaging. Volksvertegenwoordiger Gantois krijgt hierbij ook de steun van MR en Open Vld. De vier meerderheidspartijen zitten nu dus op dezelfde lijn. Niets lijkt nu nog in de weg te liggen om eindelijk deze scheefgetrokken situatie recht te trekken. Hopelijk wordt het voorstel deze week in de commissie gestemd. Samen met AVBS, en in het bijzonder Groen Groeien, rekenen onze tuinaannemers na al die jaren op een snelle doorbraak!

Investering in gloednieuwe vleesverwerkingseenheid

Colruyt investeerde in een gloednieuwe Fine Food Meat-vleesverwerkingseenheid, die ook gebruikt kan worden voor de bereiding van traiteursschotels en vegetarische producten. Met deze investering geeft Colruyt aan in te gaan op de gewijzigde vraag van de consument. Ook onze boeren en tuinders staan voor dezelfde uitdaging: produceren wat de markt vraagt, niet alleen wat de hoeveelheid betreft, maar ook inzake kwaliteit en productiemethodes. Het is belangrijk dat we deze uitdaging samen en in goed overleg met de andere partners in de agrovoedingketen aangaan, met goede afspraken over een evenwichtige verdeling van de kosten en de baten, en dus faire, duurzame prijzen aan de boer. Colruyt reikt met deze investering de hand aan de Belgische boeren en onderstreept het vertrouwen in hun rijke stielkennis om mee invulling te geven aan de vraag van de toekomst. Tegelijk toont deze investering een genuanceerd beeld over de toekomstige vraag naar vlees en alternatieven. Voor ons is het cruciaal dat de distributiesector zich engageert om verder correct en positief te communiceren over vlees. Deze investering bevestigt dit engagement en het geloof van de distributiesector in de plaats van een lekker stuk vlees als onderdeel van een evenwichtig, gezond voedingspatroon.

Colruyt-investering bevestigt de plaats van vlees in een evenwichtig dieet.

Sonja De Becker, Boerenbondvoorzitter

Vragende partij voor een handelsvriendelijke brexit

Deze week werd het brexitrapport van de ‘high level group’ overhandigd aan de regering-Michel. Daarin wordt gepleit voor een handelsvriendelijke brexit waarbij, in afwachting van een handelsakkoord tussen het Verenigd Koninkrijk (VK) en de Europese Unie na de brexit, overgangsmaatregelen zouden gelden om te vermijden dat we in deze periode zouden terugvallen op het WTO-systeem met zware invoertarieven. Ook Boerenbond gaf hierin zijn insteek met een identiek pleidooi. Dit pleidooi heb ik ook gehouden op de rondetafelconferentie over de brexit die eind december door minister-president Bourgeois werd georganiseerd en op het brexit-event dat Vlaanderen vorige week organiseerde in Londen. Het Verenigd Koninkrijk is de vierde belangrijkste handelspartner van Vlaanderen voor land- en tuinbouw en de voedingsnijverheid. De handel met het VK is voor de Vlaamse land- en tuinbouw dus van zeer groot belang. Onze stevige exportpositie naar het VK heeft alles te maken met het feit dat wij zeer kwalitatief hoogstaande producten leveren met een hoge toegevoegde waarde die bij de Britten zeer gewild zijn. Voor veel van deze producten vertegenwoordigt het VK een volume van 10 tot 18% van onze uitvoer. Ik denk dan aan zuivelbereidingen, eiproducten, diepvriesgroenten, aardappelbereidingen, gevogelte, fruit, vlees, kaas … En ook onze sierteeltproducten vinden vlot hun weg over het kanaal. Wetende hoe belangrijk onze export is en hoe moeilijk het is nieuwe exportmarkten te veroveren, is het van cruciaal belang dat zowel BelgiĆ« als Vlaanderen samenwerken om ervoor te zorgen dat onze handelsrelaties met het VK door deze brexit zo min mogelijk worden geschaad.