Menu

In dit onderwerp

2016, een jaar dat niet snel vergeten zal worden
Minder uit dit onderwerp

Dossiers Ruslandboycot

Een studie van de FOD Economie die in maart verscheen, toonde duidelijk de aanzienlijke impact aan van het Russisch embargo op de evolutie van de prijzen en de export van melk (prijs -32%), varkensvlees (prijs -23%), peren en appelen. Boerenbond stelde een actieplan voor met zes speerpunten: focus op kwaliteit, betere afstemming tussen alle schakels, nieuwe exportmarkten gekoppeld aan een sterk promotiebeleid, kostenefficiĆ«ntie en risicobestendigheid, vorming & voorlichting, onderzoek & ontwikkeling. Onder de titel ‘Twee jaar na de Ruslandboycot’ verscheen in Boer&Tuinder en op de website acht weken lang een dossier over de impact van die boycot. De specifieke problemen van elke sector werden geschetst, de acties van Boerenbond werden opgesomd en er werden aanbevelingen geformuleerd om uit de crisis te geraken.

Bordenactie van Landelijke Gilde Herdersem

In landelijke gebieden hoor je in het voorjaar omwonenden soms morren over geur- en lawaaihinder wanneer de boeren hun veld bewerken. Maar nadien zijn die akkers wel omgetoverd tot prachtige velden, waar voedergewassen, gras, groenten en bloemen groeien. Landelijke Gilde Herdersem wilde via een bordenactie haar leden-landbouwers en -tuinders bedanken voor het mooie werk en dus plaatste ze elf borden met een gepersonaliseerde tekst aan akkers langs de weg. En dat werkte: niet alleen de boeren waren uitermate tevreden met deze publiciteit, maar ook de bevolking sprak erover in positieve zin. Tijdens een weekendactiviteit testte het bestuur het visuele geheugen van de aanwezigen. Op een plan moesten ze de nummers van de elf borden koppelen aan de namen van de boer of tuinder. De juiste antwoorden werden beloond met een lekkere pint … en er werden veel pintjes betaald.

Steun voor zeugenhouders gedeeltelijk uitbetaald

De uitvoering van het akkoord in het Ketenoverleg voor steun aan melkveehouders en zeugenhouders (waarover een beslissing viel in 2015) verliep voor de zeugenhouders heel moeizaam. Begin 2016 was de prefinanciering voor de crisistoeslag (7,5 miljoen euro of de helft van het bedrag waarvoor de ketenpartners zich engageerden) al rond, maar de uitvoering liet nog een hele tijd op zich wachten. Na aanhoudende druk van de landbouwsector kregen de zeugenhouders in juli de 7,5 miljoen euro dan toch uitbetaald. Onder het motto ‘Maak mee het verschil’ werd de consument in een campagne die midden november startte, aangespoord om zijn varkensvlees te kopen bij handelaars die vrijwillig 15 cent extra betalen per kilogram varkensvlees. Terwijl de retail zijn verbintenis nakwam, moesten we eind 2016 tot onze ontgoocheling vaststellen dat nog een aantal belangrijke groepen uit de sector het vertikten om de landbouw te steunen.

Bobby’s voer is goedkoper dan het jouwe

Op 4, 5 en 6 juli vroeg Boerenbond via een radiospot en de sociale media aandacht van de consumenten voor de slechte prijsvorming voor de boeren onder het motto ‘Uw maaltijd is goedkoper dan Bobby’s voer.’ Choquerend, dat wel. Begrijpelijk, zeker niet. We verwezen de luisteraars van de radiospot naar de website van Boerenbond, waar ze praktische tips vonden voor hoe ze zelf via hun koopgedrag het tij wat kunnen keren. Het campagnebeeld werd massaal gedeeld op Facebook en Twitter. Op 6 juli voerde Boerenbond in alle Vlaamse provincies actie aan een hele reeks verkooppunten (supermarkten, markten …). Bestuursleden en leden-landbouwers en -tuinders gaven samen met KVLV-Agra en Groene Kring 15.000 boodschappentassen met het campagnebeeld aan winkelende consumenten. Zo riepen zij hen op om bewust te kopen, met oog voor een eerlijke prijs voor de boeren. Met deze actie slaagden wij erin de consumenten, die zich al te vaak alleen laten leiden door de prijs, te confronteren met een realiteit die ze helemaal niet verwachtten, maar die zich laat voelen tot bij de boer.