Menu

Uitzicht door inzicht

Terug naar Boer in de kijker
Sector: 
Regio: 

Dries en Corine Decadt-Verhelst

Staden (West-Vlaanderen)
Drie Decadt en Corine Verhelst baten al 25 jaar een plantenkwekerij uit.

De uitzonderlijke weersomstandigheden dit jaar hebben zowat elke sector beïnvloed. Corine Verhelst en Dries Decadt kunnen erover meespreken. De arbeidspiek bij Decadt-Verhelst Plantenkwekerij was zo enorm dat ze aan de alarmbel trokken. Met de hulp van de consulenten van het Innovatiesteunpunt hebben ze enkele moeilijke knopen doorgehakt.

Toen Dries en Corine 25 jaar geleden Decadt-Verhelst Plantenkwekerij opstartten, bouwden ze verder op een initiatief van de ouders van Dries. Die kweekten al hun eigen groenteplanten. Corine en Dries gingen op die weg verder en breidden op vraag van de tuincentra het assortiment uit met meerdere soorten groenten. “Er kwam ook vraag naar kruiden. Tijm en bieslook waren de eerste kruiden die we kweekten, maar door de vraag van de groothandel breidde ook dat assortiment snel uit”, vertelt Corine. “Na enkele jaren begonnen we de plantjes niet alleen aan te bieden in kisten, maar ook in setjes van 15 stuks, speciaal voor de tuincentra. Dat was een succes.” Toch waren de setjes voor sommige afnemers nog te groot, dus zijn Corine en Dries een tiental jaren geleden ook gestart met setjes van 6. De moestuinier van nu is niet meer dezelfde van 10 jaar geleden en daar speelt het bedrijf op in.

“Toen wij gestart zijn, verkochten wij vooral de basisgroenten, waarmee de moestuiniers toen dagelijks hun potje bereidden. Nu tuinieren mensen veel meer voor hun plezier. Ze willen nieuwe groenten, andere producten dan degene die je in de winkel vindt. Groenten ook waarmee ze tv-koks aan de slag zien gaan. En natuurlijk moeten die bij voorkeur gemakkelijk te telen zijn.” De laatste jaren kwamen er ook nog aardbeiplanten en kleinfruit bij. “Het is de bedoeling dat je hier alles vindt dat eetbaar is.”

“We zijn heel hard gegroeid, altijd vanuit de optiek dat we wilden voldoen aan de vraag van de klant. Hij kwam af op het brede assortiment, dat in voldoende volume beschikbaar was. Dat is altijd goed gegaan, tot dit voorjaar. Natuurlijk zijn we in deze sector altijd afhankelijk van het weer, maar doordat het dit jaar eerst zo slecht was, en dan plots zo goed, kwam er een enorme werkpiek op ons af. We konden dat nog amper efficiënt verwerken.” Corine besefte dat de situatie niet werkbaar was en stuurde een mailtje naar het Innovatiesteunpunt. “Midden in het drukste moment van het jaar konden we niks ondernemen, maar ik wilde vermijden dat we het jaar nadien in dezelfde val zouden trappen. Het was voor mij belangrijk om de hulpvraag niet te laten liggen tot na het drukke seizoen, want zo zouden we dingen vergeten. Dus maakten we meteen de afspraak om dit najaar te bekijken hoe we het anders kunnen aanpakken.”

Inzicht levert goede vooruitzichten

“Het is verfrissend wanneer iemand van buitenaf naar je bedrijf kijkt en dingen in vraag stelt. Waarom gebeurt iets op een bepaalde manier? Moet je hetzelfde product echt aanbieden in twee verschillende verpakkingen? We hebben de knoop doorgehakt: we gaan naar één verpakking. Setjes van vijftien plantjes maken we niet meer, alleen nog die van zes. Dat kunnen we organisatorisch gemakkelijker aanpakken en de automatisering is eenvoudiger. Bovendien was de vraag naar deze verpakking sowieso al aan het stijgen, terwijl er minder vraag was naar de grotere verpakking. We hebben geleerd om niet alleen op gevoel te werken, maar echt wel de cijfers erbij te nemen. Je zit met vaste kosten en je moet zien dat je kunt blijven draaien. In ons geval komt de klant specifiek af op dat brede assortiment. Dat willen we dus zeker niet beperken.”

Eigenlijk voelden Dries en Corine al wel langer aan dat ze keuzes moesten maken, maar ze hadden een duwtje in de rug nodig om effectief knopen door te hakken. Dat duwtje kregen ze via de begeleiding van het Innovatiesteunpunt. “We hebben nu een beter gevoel dan wanneer wij met z’n tweeën een keuze moeten maken, omdat we onze beslissingen continu kunnen toetsen. Het Innovatiesteunpunt maakte geen keuze in onze plaats, maar we vonden bij de consulenten wel de bevestiging dat we een goede, beredeneerde keuze hebben gemaakt. Het gaf ons veel vertrouwen dat specialisten onze keuze konden bekrachtigen.”

Net zoals een pot choco

“Wij hadden het gevoel dat al onze aankoopprijzen sterk aan het stijgen waren. Maar door ze te analyseren, kwamen we erachter dat bepaalde prijzen inderdaad fors stijgen en andere veel minder. We weten nu veel beter waarop we moeten focussen en we trekken dat ook door in onze productprijzen. Klanten willen zo veel mogelijk dezelfde prijs voor hetzelfde product, bijvoorbeeld een tomatenplant. Dat is begrijpelijk, maar niet elke plant kost ons evenveel om hem op te kweken. We hadden het wel een beetje moeilijk om onze prijzen te differentiëren. Toen gaf een consulent ons het voorbeeld van Nutella. Die chocopasta kost in de supermarkt ook meer dan een ander merk en de mensen betalen die meerprijs. Waarom zouden wij dan onze prijzen niet kunnen diversifiëren, aangezien ook onze productiekosten zo uiteenlopend zijn?

Nu zijn onze prijzen uitgesplitst. We werken met een basisgroep, een ‘beter’ assortiment en ook een echte superreeks, ons luxe-assortiment, zeg maar. Voor ons is het heel belangrijk dat we met een breed assortiment blijven aanbieden en om dat te kunnen doen, moeten we er realistische prijzen op plakken. We bereiden onze klantengesprekken nu ook meer gestructureerd voor. We nemen de cijfers erbij, zodat we goed weten waarover we spreken.

Dit hele proces hebben we niet alleen doorlopen met de consulenten van het Innovatiesteunpunt. Ook onze boekhouder hebben we erbij betrokken. Waar het Innovatiesteunpunt veel inzichten kon geven op organisatorisch vlak, kent onze boekhouder perfect de evolutie van onze cijfers. Samen hebben we een Excel opgesteld met een prognose voor volgend jaar. Dat wordt een overgangsjaar. Het is moeilijk in te schatten hoe onze klanten zullen reageren op de veranderingen. Maar wij weten dat we beredeneerde keuzes gemaakt hebben en dat we onszelf niks kunnen verwijten. Natuurlijk horen wij weleens van klanten dat ze het jammer vinden dat bijvoorbeeld de setjes van vijftien stuks verdwijnen. Maar wij weten waarom we hiervoor gekozen hebben en dat sterkt ons. Uiteindelijk gaan we voor een beter georganiseerd bedrijf, waardoor we producten van de hoogste kwaliteit kunnen blijven leveren, producten waar wij voor honderd procent achter staan.”

Ook iets voor jou?

Ben jij ook al goede voornemens voor 2019 aan het maken? Wil je meer tijd en structuur vinden, meer uit je bedrijf te halen en de juiste keuzes maken? De consulenten van het Innovatiesteunpunt geven je graag  professioneel advies om je bedrijf naar een nog hoger niveau te tillen. Surf dan eens naar www.uitzichtdoorinzicht.be. Je komt er alles te weten over het gelijknamige project. Je kunt er ook een afspraak maken voor bedrijfsbegeleiding in 2019.

Meer boeren in de kijker

Paul en Annie Demyttenaere-Degroote
In Zonnebeke baten Paul en Annie Demyttenaere-Degroote een groentebedrijf uit met prei, sluitkool, knolselder en...
In Bogaarden, in het uiterste zuidwesten van het Pajottenland ligt Cleyn Hof Ten Bautebrugge. Een statige naam voor een...
Toen Gino Nollet in 2008 zijn mest aan het mixen was, ging het allemaal vreselijk mis. Omdat zijn vleesvarkens opeens...