Menu

Terug naar Boer in de kijker >Goede structuur zorgt mee voor tomaten van topkwaliteit


Den Berk Délice uit Merksplas viel onlangs in de prijzen. Het tomatenbedrijf ontving de Trends Gazellenprijs als snelst groeiende middelgroot bedrijf in de provincie Antwerpen. We gingen langs in Merksplas en vroegen hoe de zaakvoerders hun toekomstvisie proberen te realiseren, die gericht is op innovatie, duurzaamheid, dienstverlening en de productie van hoogkwalitatieve en smaakvolle tomaten.

Den Berk Délice omvat vier moderne Kempense glastuinbouwbedrijven, met een totale teeltoppervlakte van 42,5 ha tomaten. Den Berk is een van de toonaangevende tomatenbedrijven in ons land. De samenwerking tussen tomatentelers Luc Beirinckx en Koen Lauwerysen dateert al van begin jaren 90, toen ze allebei een bedrijf oprichtten. Vanuit hun gemeenschappelijke toekomstvisie ontstond in 2005 het idee om samen een nieuw, groot bedrijf op te richten. Dat mondde uit in Den Berk in Merksplas, waar op 24,7 ha tomaten worden geteeld. Daarnaast maken sinds 2013 ook de bedrijven Lauwerysen-Krijnen (7,5 ha in Merksplas), Beirinckx Luc (6,2 ha in Herentals) en Benteltom (3,8 ha in Oud-Turnhout) deel uit van Den Berk Délice.

Krachten bundelen

Den Berk Délice wordt geleid door vier zaakvoerders: Luc, Koen, Paul Van de Mierop en Hans Van Gool, die allen lid zijn van Coöperatie Hoogstraten. “Naast de areaal- en assortimentsuitbreiding heeft dat ook als voordeel dat de zaakvoerders elkaar versterken doordat ze complementair zijn”, vertelt Frans De Nayer, verantwoordelijk voor arbeid, teelt & energie bij Den Berk. Elke zaakvoerder heeft daarbij zijn eigen specialiteiten. Paul verzorgt de commerciële contacten met de coöperatie en klanten en is verantwoordelijk voor nieuwe verpakkingen. Luc volgt de arbeidsorganisatie en contacten met banken en verzekeringsmaatschappijen op, verzorgt mee de dagelijkse leiding en is syndicaal actief binnen Boerenbond. Koen staat in voor de teeltopvolging en bewaakt samen met Paul de toekomstvisie. Hans is dan weer sterk in het ontwikkelen van nieuwe ideeën en concepten en hij is steeds op zoek naar nieuwe rassen en variëteiten.

Sterke klantgerichtheid

Het bedrijf steunt op vier pijlers: duurzaamheid, innovatie, wederzijds respect tussen de leiding en de werknemers en een goed partnerschap met de klanten. “Deze laatste pijler is voor ons heel belangrijk”, zegt Luc. “Naast het telen van tomaten van topkwaliteit, focussen we vooral op een prima dienstverlening. We profileren ons daarbij als dé fresh retail partner. Dankzij onze sterke organisatie kunnen we erg flexibel omgaan met de wensen van de klanten en in overleg met hen concepten uitwerken. Kopers kunnen zelf aangeven in welke verpakking ze het product willen aankopen. Verder beschikken we over installaties om shakers te vullen, of tomaatjes te flowpacken. Door onze 19 ha belichte teelt kunnen we het jaar rond kwaliteitstomaten van eigen bodem produceren.”

De afzet verloopt volledig via Coöperatie Hoogstraten. “We willen samen met de coöperatie naar de markt trekken en zo onze sterkte uitbouwen”, benadrukt Koen. In afspraak met de coöperatie laden de kopers zo’n 70% rechtstreeks bij Den Berk. Hierdoor verkleint de tijd tussen de oogst en de verkoop in de winkel, wat de kwaliteit en de versheid van de tomaten ten goede komt. De overige 30% wordt afgezet op de Coöperatie Hoogstraten en van daaruit verder vermarkt.” Met zo’n 40 ha specialties en 2,5 ha trostomaten biedt Den Berk Délice een uitgebreid assortiment tomaten aan: babypruimtomaatjes onder het merk Bellino, troscherrytomaatjes onder de merken Cherrystar en Miss Perfect, gekleurde snoeptomaatjes zoals Partymix en de exotisch ogende tomaat Kumato.

Goede overlegstructuur

De grote kracht van de zaakvoerders is structureren en delegeren, waardoor ze tijd hebben voor visie en oog voor toekomstperspectieven”, schetst Frans. Het organigram is ingedeeld in vijf domeinen: administratie, teelt, arbeid, technische dienst en verkoop & verpakking. Elk van de zaakvoerders neemt de eindverantwoordelijkheid op voor één van deze domeinen. “Er worden duidelijke doelen gesteld, maar in de invulling daarvan worden we redelijk vrij gelaten.”

Om alles vlot te laten verlopen heeft Den Berk Délice een goede overlegstructuur op diverse niveaus. Op het maandelijks overleg tussen de vier zaakvoerders worden resultaten besproken, kosten vergeleken, strategische keuzes gemaakt en marktgericht nagedacht. Verder is er een driewekelijks groot overleg op Den Berk. Hier worden punten van algemeen belang besproken. Het doel is vooral te informeren om een transparante bedrijfsvoering te realiseren. Tot slot leidt Frans een wekelijks klein overleg met de leidinggevenden en hoofdassistenten, dat gericht is op de dagelijkse werking rond arbeid.

Kwaliteit is een rode draad die door heel het bedrijf loopt. Het leidinggevende team waakt erover dat arbeid met de grootste zorg en het beste resultaat wordt uitgevoerd. Arbeid is in de tomatenteelt de grootste kostenpost. Daarom worden er per teelt prognoses gemaakt voor alle activiteiten, uitgedrukt in uren per 1000 m² per week. Tijdens het klein overleg wordt er wekelijks gekeken hoe de prestaties evolueren en driewekelijks wordt er afgetoetst waar het bedrijf staat ten opzichte van de prognose en de resultaten van het vorige jaar.

Duurzaam personeelsbeleid

Op jaarbasis stelt Den Berk Délice gemiddeld zo’n 300 mensen tewerk, waarvan 180 op Den Berk in Merksplas. Van die 180 werkt een vijftigtal met een vast contract, die tijdens het jaar worden aangevuld met seizoenarbeiders. “We streven naar een prestatiegerichte en aangename werkomgeving, waarbinnen het personeel kwalitatief en verzorgd werk aflevert”, aldus Frans. “Wederzijds respect is hierbij een belangrijk principe. Door het gebruik van een arbeidsregistratiesysteem spelen we kort op de bal wat prestaties betreft. De leiding verwacht de juiste motivatie en een hoge inzet van haar personeel, maar stelt daar ook een aangename werkomgeving tegenover. Zo is er een kleedruimte met bedrijfskleding en kantine met afgeschermd terras. Elke vrijdagnamiddag sluiten we tijdens een drink de werkweek af. Verder organiseren we diverse activiteiten om een goede teamgeest te stimuleren: een nieuwjaarsreceptie, bowlingavond, zomerbarbecue met fuif …”

“We geloven sterk in het samenbrengen van positieve krachten, die met een gezonde visie een mooi verhaal rond de tomaat willen schrijven. We willen nog meer klantgericht denken en daarbij een totaalconcept aanbieden”, besluit Koen.

  • De knapperige zoete kerstomaatjes Miss Perfect maken deel uit van het uitgebreide assortiment van Den Berk Délice.

  • Men is steeds op zoek naar nieuwe rassen en variëteiten.

  • Den Berk Délice omvat vier moderne glastuinbouwbedrijven in de Kempen.

  • Kopers kunnen zelf aangeven in welke verpakking ze het product willen aankopen.

 

Meer boeren in de kijker

Marc Bollaert, varkenshouder uit Beervelde, kwam al eerder onder de aandacht met zijn innovatieve ideeën. In 2012 was...
Guido De Nocker
Guido De Nocker baat samen met zijn vrouw Veronique De Wilde een gemengd landbouwbedrijf uit in Kruibeke. Veronique...
Christian Claus en zijn zoon Lode baten in Kruishoutem een kruidenkwekerij uit. Het is een niet-alledaags bedrijf dat...