Menu

De kracht van een doordachte huisstijl

Terug naar Boer in de kijker
Sector: 
Regio: 

Stefaan en Nele Van Elven-Devoghel

Veerle-Laakdal (Antwerpen)
Stefaan en Nele baten een akkerbouwbedrijf uit dat gespecialiseerd is in aardappelen en wortelen. Het bedrijf onderscheidt zich gebruik te maken van een eigen, opvallende verpakking voor de aardappelen.

Akkerbouwbedrijf Van Elven Agra in het Antwerpse Veerle-Laakdal is een prima voorbeeld van hoe je je met een uitgekiende huisstijl kan onderscheiden. Hun door striptekenaar Herr Seele in een artistiek jasje verpakte kwaliteitsproducten zijn een schot in de roos.

In de buurt van de bekende abdij van Averbode baten Stefaan en Nele Van Elven-Devoghel een mooi akkerbouwbedrijf uit dat gespecialiseerd is in aardappelen en wortelen. Op een areaal van ongeveer 110 ha aardappelen verbouwen ze naast Bintje ook rassen als Charlotte, Nicola, Franceline, Challenger en Agria. Verder telen ze suikerbieten, tarwe en korrelmaïs. Het sympathieke koppel nam in 2006 het bedrijf over van Stefaans ouders Petrus en Yvonne. Die waren begin jaren 80 gestart met 25 ha akkerbouw (suikerbieten, graan en spruiten). “Eind jaren 80 begonnen ze met de teelt van aardappelen, die toen nog in zakken van 25 kg verpakt en via thuisverkoop aangeboden werden”, vertelt Stefaan. “Dat bleek aan te slaan en in de daaropvolgende jaren werd het areaal verder uitgebreid, op betere gronden in de streek van Landen. Mijn vader zette toen vooral product af bij Veiling Hoogstraten.”

Nieuwe afzetkanalen

In 1994 kwam Stefaan bij in het bedrijf. Van bij het begin bekommerden Stefaan en Nele zich om de verkoop, terwijl Petrus vooral het veldwerk voor zijn rekening blijft nemen. Yvonne doet het huishouden en springt af en toe bij in de hoevewinkel. “Stefaan startte met het prospecteren van nieuwe afzetmarkten om het klanten­bestand uit te breiden en zo te werken aan een vaste afzet”, gaat Nele verder. “Onze wortelen verkopen we aan groothandels. Intussen was ons aardappelareaal, mede door de investering in bewaarcapaciteit, fors uitgebreid. We investeerden ook in een eigen verpakkingsinstallatie en begonnen aardappelen te leveren aan plaatselijke Aveve en aan andere tuincentra, gespecialiseerde groentewinkels en kleine supermarkten. We zorgen voor een constante kwaliteitsaanvoer en houden in onze prijszetting rekening met een mooie marge voor de winkelier. Enkele klanten vroegen gewassen aardappelen, liefst met een barcode op de verpakking, zodat die kon worden gescand. Ofwel gingen we daar niet in mee, maar verloren we die klanten, ofwel stemden we toe en moesten we bijkomend investeren.”

 

We willen niet opgaan in de ‘bulk’ en zeker geen speelbal van de industrie worden.

Stefaan en Nele Van Elven-Devoghel

 

Unieke verpakking

“We wilden allang een eigen, opvallende verpakking om ons te onderscheiden van de vrij banale bulkverpakkingen van de groothandel. Maar voor een kleinverpakker zoals wij was dat een grote stap: op financieel vlak, maar ook qua ontwikkeling van een eigen, herkenbare huisstijl en prospectie. Op een marketingcursus in Peer hoorde ik het verhaal van iemand die een studie had gemaakt over private labels in de diamantsector. Dat wilden wij ook doen: ons eigen, weliswaar kleinschalig private label maken. Via het Innovatie­steunpunt werd een concept gecreëerd bij Boerenbond & Landelijke Gilden | Grafische Producties. Frank Taillieu ontwierp een concept voor onze 6 aard­appelzakken uit ons assortiment. Herr Seele, bekend van de strip Cowboy Henk in Humo, tekende een figuurtje dat verwijst naar de betere reclamecampagnes uit de jaren 50. Dankzij de frisse kleuren en grappige touch ogen die zeer hedendaags. We lieten ook professionele foto’s van Herr Seele met onze verpakkingen maken, die we gebruikten voor een persbericht. We kregen toen veel persaandacht en hebben hem betaald voor het ongelimiteerde gebruik van zijn figuurtjes in onze huisstijl: op visitekaartjes, vrachtwagens, buiten­reclame ... Dankzij die unieke verpakking konden we een meerwaarde voor ons product creëren. We hebben er niet meteen meer door verkocht, maar konden wel onze klanten behouden en hebben er veel naambekendheid en kansen door gekregen.”

Jenever en koffie

Zo gebruikten Stefaan en Nele in 2008 een figuurtje op hun aardappeljenever, die ze lieten distilleren uit hun aardappelen en wodka. De jenever opende de poort voor nieuwe initiatieven. “Zo stapten we eind 2009 in het streekproduct Kempenkoffie: een combinatie van de ambachtelijke koffie van koffiebranderij Mokapi uit onze straat met onze jenever. Verder creëerde een restaurant uit Westerlo een Merodemenu met onder andere onze aardappelen en wortelen. Het zijn projecten die niet meteen zorgen voor extra verkoop, maar wel herkenbaarheid en naambekendheid met zich meebrengen. En dat rendeert zeker – soms onrechtstreeks – op termijn.”

Visie

“We willen altijd een meerwaarde aan onze producten geven en proberen een zo divers mogelijk samengestelde groep afnemers te hebben. We vinden het ook heel belangrijk dat je de eigenheid van je bedrijf kan behouden. We willen niet opgaan in de ‘bulk’ en zeker geen speelbal van de industrie worden. Maar dat betekent dat je enorm veel tijd in het commercialiseren van je product steekt. Bij pieken in het veldwerk brengt dit een zekere druk met zich mee. De klanten gaan immers te allen tijde voor. Met de innovatieprijs die we in 2006 van het Innovatiesteunpunt kregen, ontwierpen we onze website. Intussen zijn we ook actief op de sociale media, met een zeer beperkte bedrijfspagina op Facebook. We zijn overtuigd van de kracht van deze media, maar een echte boer is nu eenmaal liever met zijn product bezig en dat moet op de eerste plaats blijven komen."

 

 

Meer boeren in de kijker

Marijn Delanote is al de vijfde generatie die in Ieper een vollegrondsgroenten- en akkerbouwbedrijf uitbaat. Spruitkool...
Dries en Kaatje Dejonckheere-De Boe baten in Bikschote een handel in meststoffen, granen, veevoeders en zaden uit...
De broers Jan en Josse Peeters passen al meer dan twintig jaar niet-kerende bodembewerking toe. Dat wil niet zeggen dat...