Menu

“Sinds de coronacrisis verviervoudigde onze omzet”

Terug naar Boer in de kijker
Sector: 
Regio: 

Recht van 't veld

Duffel (Antwerpen)
Recht van ’t veld is het bedrijf van Raf en Linda (53) Storms-Van Dessel en hun dochters Nicky (30) en Sanne (28) Het is een groentebedrijf met specialiteiten bloemkool en chrysanten
Raf en Linda Storms surfen op succes van de korte keten.

Jan Van Bavel

Door de coronacrisis ondervinden heel wat land- en tuinbouwbedrijven grote problemen op het vlak van afzet en bedrijfsvoering. Maar gelukkig zijn er ook bedrijven waar het nu wél goed draait, zoals bij Raf Storms en Linda Van Dessel in Duffel. Met hun bedrijf ‘Recht van ’t veld’ mikken ze, naast de vaste afzet via veiling BelOrta, rechtstreeks op de consument via hun thuisverkoop van seizoensgroenten. Die keuze blijkt een schot in de roos, een schoolvoorbeeld van het succes van de korte keten. “Sinds de uitbraak van de coronacrisis loopt onze hoevewinkel als een tierelier”, zegt Raf.

Vrijdagavond 24 april, zes weken na het uitbreken van de coronacrisis. Klanten van ‘Recht van ’t veld’ schuiven geduldig aan bij de ingang van de hoevewinkel van Raf en Linda om groenten en fruit te kopen, want ook hier gelden de coronamaatregelen. Raf plaatste blauwe kratten voor de kratten met seizoensgroenten, zodat klanten geen producten kunnen vastpakken. “We bedienen onze klanten. Ze weten dat er minder handen aan onze groenten zijn geweest en de kans op besmetting met het virus dus veel kleiner is dan in de supermarkt”, legt Raf uit. Meteen wordt een eerste succesfactor van de korte keten duidelijk.

Raf en Linda namen in 1985 het vlak bij gelegen groentebedrijf van Linda’s ouders gedeeltelijk over. “Ik heb geen tuinbouwachtergrond, want ik kreeg een lassersopleiding. Maar ik leerde de stiel via vakantiewerk, een jaar werken op het bedrijf van een van Linda’s broers en stak veel op van haar vader”, vertelt Raf. “Mijn schoonouders hadden een typisch Mechels tuinbouwbedrijf. Toen Linda en ik trouwden, zijn we ons eigen bedrijf gestart. Na een tijd namen we percelen van mijn schoonouders over en breidden we ons bedrijf en aanbod uit.” Linda volgt vooral de administratie op en werkt in de hoevewinkel, terwijl Raf het teelttechnische aspect voor zijn rekening neemt en inspringt bij de verkoop in de hoevewinkel. Oudste dochter Nicky werkt deeltijds mee op het bedrijf en volgt de bestellingen op. Jongste dochter Sanne springt bij op vrije momenten. De zussen beheren de Facebookpagina van het bedrijf. In het topseizoen zijn er meestal twee seizoenarbeiders actief.

Mechelse vroege bloemkool

De Mechelse vroege bloemkool is al jaren de specialiteit op het bedrijf. “Begin oktober zaaien we die”, zegt Raf. “Ze overwintert in de serre en wordt eind februari uitgeplant en afgedekt met een vliesdoek. We telen ze op ‘bedden’ om het water beter te doen weglopen in het voorjaar. De oogst is weersafhankelijk en doen we met zijn vieren. We zetten onze bloemkolen voor meer dan 85% af bij veiling BelOrta.” Verder telen Raf en Linda het hele gamma aan kolen, vollegronds-, snoep- en trostomaten, paprika, snij-, prinsessen- en boterbonen, selder, komkommer, spruiten en aardappelen. “We telen zoveel mogelijk seizoensgroenten, zoals nu venkel en kleine teelten als rode biet, pompoen en zoete aardappel”, vult Linda aan. “Om ons aanbod te vergroten, kopen we ook groenten en fruit bij BelOrta, groothandel Frugro en twee appeltelers. Een van die appelsoorten is het winterras Pinova, dat je niet in de supermarkt vindt. We kiezen doelbewust voor Belgische producten. Zo verkopen we, op Granny Smith na, geen buitenlandse appelrassen zoals Pink Lady. Onze krielaardappelen wassen we voor we ze verkopen.”

Chrysanten als hobby

Nog een specialiteit zijn de grootbloemige (of bol-) en troschrysanten in diverse kleuren voor de Allerheiligenperiode. “Mijn vader teelde die al vanaf zijn zestiende als hobby”, lacht Linda. “Dat zit in onze genen, we hebben thuis allemaal geleerd om chrysanten te telen. De afzet verloopt via een groothandel, bloemenwinkels en particulieren. Zo verkopen we op Allerheiligen en de dag voordien chrysanten op het kerkhof van Duffel.”

Kraakvers in de winkel

“Toen mijn vader in 2014 stopte met aardappelen planten, gingen wij dat doen”, zegt Linda. “Dat was voor ons de eerste stap om met een hoevewinkel te beginnen. Raf wou dat allang. Versheid en een uitgebreid assortiment zijn belangrijke voorwaarden voor onze winkel. We weten ook hoe we groenten moeten behandelen en bewaren om het schapleven ervan te verlengen.” Dankzij het sociaal contact creëren Raf en Linda een vertrouwensband met hun klanten en krijgen ze waardering voor hun producten. Ze laten hun klanten vaak proeven, bijvoorbeeld van een groene of paarse bloemkool. Zo nemen die er sneller een mee. “Ik heb hier leren koken, want soms vragen ze hoe je een groente moet klaarmaken”, lacht Raf. “In deze coronatijd verviervoudigde onze omzet via de hoevewinkel. Doordat de wekelijkse markt in Duffel niet mag plaatsvinden en er twee groentewinkels gesloten zijn, trekken we meer klanten. Op topdagen kregen we al 250 mensen over de vloer. Die komen niet voor één zakje aardappelen. Veel mensen werken van thuis uit en hebben zo meer tijd om te koken. Verder doet de mond-tot-mondreclame zijn werk. Klanten kiezen ook vaak voor onze gevarieerde promotiepakketten, zodat ze in de winkel niet hoeven na te denken welke groenten en fruit ze moeten meenemen. Ook ambachtelijke producten (fruitsappen, tomatenpuree, schapenijs, vlees …) van collega-producenten zijn een succes.”

Na de uitbraak van de crisis reorganiseerden Raf en Linda hun winkel compleet. “Zo plaatsten we twee kassa’s bij om voldoende afstand tussen de klanten te garanderen”, zegt Raf. “Na elke klant ontsmetten we onze handen, de weegschaal, bancontactmachine ... We krijgen een mooie prijs voor onze producten, waardoor we weten waarvoor we werken. De winkel is een stuk risicospreiding voor ons. Het is hard werken, maar ons werk is onze hobby. We zijn benieuwd of de verkoop zal terugvallen als de crisis voorbij is. Maar ons concept draait goed. Als we 50% van de ‘nieuwe klanten’ kunnen behouden, zijn we content.”

Meer boeren in de kijker

Het melkveebedrijf van Koen Dendauw en Greet Scheirlynck ligt tussen de dorpskern van Rollegem-Kapelle en Sint-Eloois-...
Gezonde dieren zijn productieve dieren. Dat maakt ook de veehouder gelukkig. Steven Van Hecke ging samen met...
Om te peilen naar de gevolgen van de coronacrisis op de aardappelsector, klopten we aan bij Amandine Eeckhaut. Zij...