Menu

“Een goed draaiende frituur is de beste reclame voor ons”

Terug naar Boer in de kijker
Sector: 
Regio: 

Patrick De Munck (58), Bea Herman (55), Joachim (28), Céline (27) en Delphine (24)

Wachtebeke (Oost-Vlaanderen)
De Munck Agro LV Akkerbouw (granen, suikerbieten, uien, bruine bonen en aardappelen als specialiteit, inclusief hoevepootgoed), vleesvee en verwerking van aardappelen tot frieten.
Joachim, Céline en Delphine leggen al hun passie in aardappelen en frieten

De Week van de Friet was voor ons de aanleiding om de familie De Munck op de cover te brengen. Patrick De Munck en Bea Herman hebben drie kinderen, twintigers ondertussen. Joachim teelt aardappelen, zijn zussen Céline en Delphine leggen zich vooral toe op de verse frieten. Die leveren ze rechtstreeks aan onder meer frituren, beenhouwerijen, traiteurs en restaurants in het Meetjesland en het Waasland, de regio’s waar Wachtebeke precies tussen ligt.

Joachim begon mee te werken in 2013, na zijn studies bachelor agro- en biotechnologie, en nam in 2015 de helft van het ouderlijk bedrijf over. “In 2010 hebben we ons aardappelareaal uitgebreid van 30 naar 60 ha om een grotere rooier te kunnen aanschaffen. In 2012 gingen we naar 100 ha, en nadien is het stelselmatig gestegen. Dit jaar hebben we een vierrijige Puma van AVR aangeschaft. Daarmee rooien we ook voor collega’s, om onze kostprijs zo laag mogelijk te houden.”

Al bijna 30 jaar frieten

1992 was een slecht aardappeljaar. Dat zette Patrick aan om geschilde aardappelen te leveren aan frituren in de buurt. Het jaar nadien begon hij ook frieten te maken. Moeder Bea sprong bij voor de frieten, iets wat ze tot enkele jaren geleden combineerde met haar job buitenshuis. “Die eerste frietenlijn kostte toen 200.000 frank (zowat 5000 euro)”, vertelt Joachim. “Voor onze huidige lijn komen we niet toe met 200.000 euro. Onze recentste schilmachine kostte al meer dan 100.000 euro. We hebben de opschaling geleidelijk voorbereid en konden de investering spreiden, maar ik denk dat dit moeilijk haalbaar is voor iemand die van nul wil starten. We kregen lang hulp van mensen die nu wat ouder worden. We willen dat werk op termijn rondkrijgen met onze eigen gezinsleden. Daarom worden binnenkort een nieuwe frietsnijder en verpakkingsinstallatie geleverd.”

Gespecialiseerd in aardappelen

Het samenspel tussen broer, zussen en ouders loopt vlot. Joachim is overtuigd van hun sterkte als gezinsbedrijf. Delphine bekommert zich over het papierwerk, boekhouding en facturatie en – niet onbelangrijk – de opvolging van de betalingen. Céline legt zich toe op het produceren en leveren van de frieten. Dat doet ze ’s morgens vroeg. “Voor 10 uur ’s morgens ben ik overal geweest. Ik zie doorgaans niemand. Op veel plaatsen heb ik de sleutel of de code.” Patrick bekommert zich om de gewasbescherming. Hij heeft in de zomer een hele kluif aan de aardappelen.

Joachim volgt nauwgezet de kosten en opbrengsten van elk perceel op. “Dat helpt mij ook om de meest rendabele percelen te selecteren.” Daarbij spelen ook de perceelsgrootte en de bodemconditie. “De kwaliteit van de friet start met de bodem, bijvoorbeeld voor een goed onderwatergewicht. Bij diepvriesfrieten kan je door gepast te blancheren een wat mindere bakkleur wegwerken, maar dat kan niet met verse frieten. De grillen van het weer kunnen we opvangen door te telen op drie bodemtypes: zandgrond, de alluviale bodems van de Moervaartvallei en kleigronden vlak over de grens.” Het bedrijf ligt op minder dan vijftig meter van Nederland.

Voor de eigen frieten zweert de familie De Munck bij Bintje, ondanks het risico op doorwas na hitte en de vatbaarheid voor aardappelmoeheid, wat een ruimere rotatie vergt. Door het grote areaal kunnen ze de beste locaties reserveren voor Bintje. De rest van het areaal wordt rondgemaakt met Fontane voor de verwerkingsindustrie, waarvan maar een beperkt deel onder contract.

Friet op maat

Het assortiment bestaat uit grove en fijne frieten, geschilde krielaardappelen, geschilde tafelaardappelen en ’bonken’. Dit zijn grote geschilde aardappelen voor puree. “Met de nieuwe frietlijn gaan we ook andere vormen maken, zoals schijfjes voor gratin dauphinois en blokjes.” Bij de frituren leveren ze doorgaans vacuüm verpakte hoeveelheden van 10 en 5 kg, maar recent zijn ze ook begonnen met 1,5 kg. Joachim is er geen voorstander van om gas te injecteren in de verpakking. “Daardoor bewaren de frieten drie tot vier dagen langer, maar ze verliezen smaak. Voor ons als kleine speler staan kwaliteit en versheid voorop. We schillen vier keer per week.”

Na de productie-uitbreiding moest Joachim klanten bij zoeken. “In plaats van sterk onder de prijs te gaan, presenteerden we ons met de prijs van de concurrentie, maar met het engagement voor een goede service en een goed product. Onze service is onze grootste troef. Als een klant op zondagavond belt omdat hij frieten te kort heeft, dan moet die geen 2 uur wachten op ons. Een eerste punt is al dat we dan opnemen. In een fabriek moet je ongetwijfeld je boodschap inspreken, en krijg je ’s anderendaags reactie. 99% van onze klanten kent het verhaal van ons bedrijf. Die kwamen hier bestellingen afhalen en weten zelfs waar de aardappelen gestaan hebben. Ze hebben wat voeling met ons product, en de meesten appreciëren dat ook. Negentig procent van onze klanten discussieert niet over de prijs. Ze zullen niet snel overstappen naar een goedkopere leverancier, als die niet de service kan bieden die ze gewoon zijn. En omgekeerd maken wij dat de kwaliteit goed is, want een goed draaiende frituur is de beste reclame voor ons.”

Op de vraag naar mogelijke toekomstige ontwikkelingen reageert Joachim dat ze een aparte juridische entiteit gaat oprichten voor de frieten. Die zal getrokken worden door Céline en Delphine. Céline vult aan dat ze nog meer willen inzetten op duurzaamheid en korte keten. “Dit is ook de reden dat we recent gestart zijn met de 1,5 kg verpakkingen. Deze zijn voorlopig nog maar te krijgen bij handelaars in Wachtebeke. We willen dit graag verder uitbreiden met een duidelijk verhaal, zodat de consument weet waar de aardappelen vandaan komen. En we willen het assortiment nog verder uitbreiden.”

Tijdens ons gesprek bleek meer dan eens hoe Joachim bevlogen is van zijn frieten. Hij haalt er duidelijk ook veel voldoening uit. “Je komt nog eens buiten de landbouw en je hoort eens iets anders. We moeten er veel voor doen, maar dat gebeurt met alle plezier. Ik zou die frieten voor geen geld kunnen missen.“

Meer boeren in de kijker

Dirk en Katrien namen in 1995 het ouderlijke bedrijf van de familie Seys over. Na 2 jaar het bedrijf samen met de...
Van maandag 25 mei tot en met donderdag 28 mei staat het radioprogramma ‘Planeet De Cock’ op MNM volledig...
Enkele jaren geleden namen Dries en Ilse Beck-Vanthillo het varkensbedrijf van Ilses ouders Herman en Marijke over...