Je hebt extra werk op je bedrijf dat je zelf niet gedaan krijgt of dat je niet kan opvangen met hulp van je familie. Dit betekent dat je hulp nodig hebt van buitenaf.

Iemand in dienst nemen kan een oplossing zijn. Maar is dat de meest ideale oplossing voor jou? En als je iemand in dienst neemt, met welk statuut werk je dan het best?

Er zijn een heel aantal vragen die je jezelf moet stellen alvorens je een vacature kan gaan opmaken.

Keuzeparameters bij nieuw personeel

Wat zijn jouw noden?
Er zijn een drietal cruciale vragen die je voor jouw bedrijf moet beantwoorden. 
1. Wanneer heb ik hulp nodig? 

Heb ik elke week opnieuw hulp nodig op min of meer dezelfde tijdstippen van de week? Of is het eerder sporadisch bij pieken dat mensen me komen ondersteunen? 

 

In het eerste geval kijk je al beter naar vast personeel. Je personeelslid zal snel een band opbouwen met jou en je bedrijf. Hij/zij zal zijn inwerkperiode snel terugverdienen. Na enkele weken kan de werknemer zelfstandig aan de slag en weet deze perfect wat hem/haar te doen staat. Jij krijgt een vast ritme, de werknemer een vast takenpakket. 

 

Is het werk eerder afhankelijk van piekperiodes, dan ga je een meer flexibele arbeidskracht moeten inschakelen. Vast personeel is dan allicht geen oplossing, omdat zij hun dagen in de ene week goed zullen kunnen vullen, maar in andere weken onvoldoende om handen hebben. Dat is geen optimale investering. Kijk naar bv. interimwerk, seizoenarbeiders of jobstudenten.

2.  Voltijds of halftijds? 



Een tweede afweging, die volgt uit je vorige beslissing: indien ik kies voor vast personeel, heb ik dan nood aan een voltijdse arbeidskracht, of volstaat een deeltijdse betrekking? Hierbij is niet alleen van belang te weten dat je voor een voltijdse betrekking ook voldoende arbeid nodig hebt, maar ook dat er bij deeltijdse tewerkstelling heel wat bijkomende formaliteiten komen kijken, zoals het bekendmaken van het uurrooster.

> Lees meer rond vaste tewerkstelling

3. Welk loon ga je betalen? 

Een derde punt: de loonkosten die tegenover elk van die keuzes staan. Extra hulp is altijd welkom, maar de bedrijfsvoering moet wel rendabel blijven. Je zou al je eigen taken bv. kunnen uitbesteden aan vast en voltijds personeel, maar kan het bedrijf die zware loonkost wel dragen?

Werp een blik op wat een personeelslid/seizoenarbeider/student/interimkracht/… kost in het deeltje ‘loonkost’. Hou er rekening mee dat er ook wel premies en kortingen op sociale bijdragen bestaan, om die kost enigszins te drukken. 

Geen personeel, maar...

Kom je – om welke reden dan ook – tot de conclusie dat je niet met personeel wil werken (administratie, kost, onvoldoende werk, etc.), dan kan je uiteraard steeds blijven uitkijken naar mogelijke automatisatie, robotisering, mechanisatie van bepaalde taken. Voor dergelijke investeringsprojecten zijn er veelal gunstige subsidiemaatregelen (vlaio.be). 

 

Laat je alvast inspireren door volgende tabel.

 

Vacature opmaken en verspreiden

Hoe maak ik een goede vacature?

Eens je hebt besloten dat je extra helpende handen wil en kan inzetten, ga je op zoek naar passende profielen. Een goede match tussen de vaardigheden die jij nodig acht en wat jouw kandidaten te bieden hebben is nodig. In deze zoektocht zijn volgende stappen van belang:

1. Stel een concrete profiel- en functieomschrijving op, en verwerk dit in een aantrekkelijke vacature. 

Om na te gaan voor welke taken je precies mensen zoekt, kan je even terugkijken naar je analyse in de eerste fase (zie artikel keuzeparameters). Wat moet er in deze vacature zeker opgenomen worden?

  • Een heldere functienaam: concreet, zonder afkortingen, duidelijk
    • Bv.: Medewerker melkveebedrijf
  • Een bedrijfsvoorstelling: wie ben jij, wat doe je, waarom zoek je iemand?
  • Een jobomschrijving: wat zijn de taken die uitgevoerd moeten worden? Omschrijf dit zo concreet mogelijk
    • Bv.: Voert manueel werk uit, zoals het melken van de koeien, verzorgen van de kalveren, reinigen van boxen en stallen, … Mits de nodige ervaring, kwalificaties of kennis kan je aan de slag met de machines (bv. voeren van de dieren, …). Werkt volgens de nodige hygiënevoorschriften, normen en protocollen. Tijdens het voorjaar en najaar kan je ingeschakeld worden bij het oogsten van gras en maïs (kuilen afdichten, …)
  • De vereisten: wat moet iemand kunnen? Welke diploma's of attesten zijn nodig? 
    • Bv.: 
      • Omgaan met dieren
      • Werken met melkinstallatie of andere machines
      • Stappen in het melkproces kennen 
      • Rekening houden met protocol voor hygiëne en melkkwaliteit
      • Rekening houden met protocol voor uiergezondheid en behandeling
      • Verzorgen kalveren
      • Reiniging van boxen en stallen
      • Flexibiliteit in arbeidsuren
      • Mobiel zijn
  • Wat heb jij te bieden?: Type contract (Vast? Voltijds? Onbepaalde duur? Dagwerk/weekendwerk?); eindejaarspremie, huisvesting (seizoenarbeid),…
    • Bv.: Je komt terecht op een modern melkveebedrijf waar je dagdagelijks aan de slag kan gaan met dieren en actief bent in de frisse buitenlucht. Je kunt hier werken met goed uitgerust materiaal (bv. melkinstallatie, …) en staat mee in voor het welzijn van de koeien. Je kan alleszins op een aangename manier nieuwe ervaringen opdoen. Deze job biedt de nodige zelfstandigheid maar vraagt wel flexibiliteit in tijdsorganisatie en mobiliteit. Je krijgt van ons een loon van …. €/u (zelf in te vullen, rekening houdend met het minimumuurloon uit Paritair Comité 144 voor Landbouw of PC 145 voor tuinbouw)
  • Hoe kan iemand solliciteren? Geef enkele contactgegevens: telefoon, mail,…

 
Hier vind je alvast enkele voorbeeldvacatures waarmee je aan de slag kan

2. Verspreid de vacature op zoveel mogelijk plaatsen: 

De opties zijn talrijk:

VDAB is de publieke arbeidsbemiddelingsdienst. Publiceer je vacature zeker bij hen, en kies voor een vacature in gedeeld beheer door een vinkje te plaatsen bij 'ik wil dat een VDAB-bemiddelaar me helpt om een geschikte kandidaat te vinden'. Zo krijg je ondersteuning bij je zoektocht. Via VDAB kan je je vacature ook (inter)nationaal laten verspreiden. Je vindt hiervoor een korte handleiding bij de nuttige documenten en formulieren.
 
Voor specifieke jobs in de sector (bvb. interim) kan je ook altijd terecht bij Werkers
 
Sociale media zijn tevens goede kanalen om vacatures te verspreiden. Heeft jouw bedrijf een Facebook pagina, plaats ook daar dan je vacature.
 
Gebruik ook je netwerk. Misschien zijn er mensen uit je nabije omgeving op zoek. Niets zo makkelijk als personeel dat vlakbij woont. 
 
Schakel eventueel scholen in. Elk jaar studeren jongeren af die met hun kennis aan de slag willen gaan. 
Zo hebben de studentenplatformen van verschillende scholen de mogelijkheid om er vacatures te plaatsen. Je vacature komt direct bij de bron terecht! Hieronder vind je enkele links naar platformen van het hoger onderwijs. Maar kijk ook eens dichter bij huis naar de middelbare scholen in je buurt.

HOWEST KUL
 
HOGESCHOOL GENT STUDENT.BE
UGENT VUB VDAB – studentenplatform JOS

 

3. Selecteer nadien uit de vele kandidaten die hun CV bezorgden enkele mensen die je graag wil spreken.

Niet alleen de vaardigheden zijn van belang. Voor vast personeel is het zeker zo belangrijk dat je een gevoel hebt dat het zal klikken. Ben je blij met een asociale, maar keiharde werker, of kan je je meer vinden in een sympathieke persoonlijkheid die misschien nog veel te leren heeft?

4. Denk al na over een eventueel opleidingsplan: 

Een eerste kennismaking met het bedrijf en de collega’s is nodig. Maar ook interne opleiding op de werkvloer is zinvol en noodzakelijk met oog op de functie. Eduplus kan steeds helpen bij de vorming van medewerkers.
 

Vacature publiceren bij VDAB

Wens je personeel aan te werven (voltijds/deeltijds; voor bepaalde of onbepaalde duur), dan meld je deze vacature best bij VDAB. Zij zullen mee op zoek gaan naar passend personeel. Heb je plannen om personeel van buiten de EU te werven, dan is het zelfs verplicht om voorafgaandelijk je vacature bij VDAB te publiceren.
 

Volg deze stappen:

Lees hier hoe je stap voor stap je vacature publiceert en beheert op je eigen VDAB-account. 

Registratieprocedure

STAP 1: Registeren als werkgever
STAP 2: Start registratie
STAP 3: Na registratie download je het document ‘MIJN VDAB’-bedrijven
Onderteken dit document. Laad het terug op in het registratiemodule.
Het kan enkele dagen duren vooraleer VDAB dit bevestigt. Je ontvangt je ‘gebruikersnaam’ en ‘wachtwoord’. 

NB: indien er elektronisch kan getekend worden kan je vrijwel onmiddellijk doorgaan.

Ingeven van je vacature(s) 

Hiervoor zijn er drie opties:

1. via je ‘Mijn VDAB’-account (aanbevolen):

  • Log in op je ‘MIJN VDAB’-account met je ‘gebruikersnaam’ en ‘wachtwoord’.
  • Ingeven van je vacature(s) via je ‘Mijn VDAB’-account.
    • Je kan je vacatures nu zelf ingeven, beheren en publiceren.
    • Je vacatures verschijnen onmiddellijk na ingave in het systeem.
    • Geef duidelijk aan dat er een opvolging van de ingegeven vacatures dient te gebeuren door VDAB

2. Vacature online melden, ZONDER ‘Mijn VDAB’ (let op, dit kan enkele dagen duren):

  • Ga naar volgende link.
  • Vul het formulier in.
  • Verstuur de vacature, je krijgt een bericht wanneer de vacature online staat.

3. Telefonisch contacteren van de VDAB voor het plaatsen van vacatures (let op dit kan enkele dagen duren).

Er is ook een mogelijkheid om vacatures te melden via een telefonisch contact. We raden je aan om op basis van onderstaand voorbeeld contact op te nemen met het volgende gratis nummer van de VDAB 0800 30 700.

 Contactgegevens VDAB-accountmanagers

Je vindt in iedere Vlaamse provincie een VDAB-accountmanager gespecialiseerd in land- en tuinbouw. Neem gerust contact met hen op indien je er niet in slaagt om je ‘Mijn VDAB’-account te activeren, vragen hebt of moeite ondervindt bij het doorlopen van de verschillende registratiestappen. Je vindt jouw accountmanager op deze pagina.