Menu

VLAM present op AGF-vakbeurs Fruit Logistica

Terug naar Actualiteit
Sector: 
Eind vorige week (5-7 februari) vond in de Duitse hoofdstad Berlijn Fruit Logistica plaats, de belangrijkste jaarlijkse internationale vakbeurs voor de Vlaamse aardappel-, groente- en fruitsector (AGF).

Jan Van Bavel

Met meer dan 3300 exposanten uit 93 landen wereldwijd – meer dan ooit tevoren – was Fruit Logistica opnieuw gastheer van de grootste verzameling van groente- en fruitbedrijven en professionals ter wereld. De bezoekers van de beurs kwamen uit 130 landen. “Fruit Logistica staat dan ook met stip bovenaan onze beurzenlijst”, aldus VLAM-directeur Filip Fontaine. “De hele wereld is op deze beurs vertegenwoordigd en we mogen hier niet ontbreken. De standhouders onderhouden er hun bestaande contacten, knopen er nieuwe aan en maken kennis met de nieuwe product- en markttrends. Zo is er veel aandacht voor gebruiksgemak en duurzaamheid.” De Duitse minister van Landbouw Julia Klöckner bracht een bezoek aan de VLAM-stand, wat toch wel bijzonder was. In het gesprek met haar werd het belang van Duitsland als markt aangestipt en als producten in de kijker werden witloof en conferenceperen genoemd.

In totaal verwelkomden 29 leveranciers van Belgische aardappelen, groenten, fruit en fruitbomen bezoekers en handelsrelaties op de VLAM-standen. VLAM pakte er in de gloednieuwe hal 27 – de grootste afzonderlijke tentoonstellingsruimte van het evenement – uit met een nieuwe beursstand (zie foto), waarin je het ruime Belgische productassortiment kon ontdekken en de marktkansen kon bespreken.

Partnerland Ecuador

Partnerland – of ‘gastland’ zo je wil – was dit keer Ecuador. Voor veel van de exporteurs uit dit Zuid-Amerikaanse land zal het bezoek aan de beurs nieuwe commerciële kansen creëren. “Onze missie is het openen van nieuwe markten in Europa”, zei Luis Rojas, voorzitter van de Santa Rosa Small Agricultural Producers Association. “We komen naar Berlijn om potentiële kopers te ontmoeten die boerenfamilies op het platteland vooruithelpen met hun aankopen.”

Digitaal platform

LAVA (Logistieke en Administratieve Veilingassociatie, de overkoepelende coöperatie van groente- en fruitproducentenorganisaties in België) kondigde op de beurs haar Digital Experience Platform aan, een nieuw multifunctioneel digitaal platform dat in samenwerking met BelOrta, Coöperatie Hoogstraten en REO Veiling wordt opgezet. Als eerste stap in deze digitalisering wil LAVA ervoor zorgen dat elke teler over een handig hulpmiddel beschikt dat hem bij zijn dagelijkse taken kan ondersteunen: een ‘digitale assistent’ op het veld, waarbij bestaande en nieuwe dienstverlening worden gecombineerd. Doel is vooral de teler te helpen zijn bedrijfseigen informatie te beheren. Op lange termijn wil LAVA een ‘digitaal ecosysteem’ uitbouwen, waarin ook derde partijen uit de plantaardige sector kunnen koppelen met het platform. Zo zou de teler via chat advies kunnen krijgen van voorlichters, online bestellingen plaatsen bij toeleveranciers …

Deel deze pagina: 

Meer informatie

Sector: