Vier boerinnen startten hun idee via ondernemerscoach

21 januari 2022

De afgelopen twee jaar hebben ondernemende boeren uit de provincie Antwerpen – ondanks de coronacrisis – een nieuwe, frisse wind door hun bedrijf laten waaien. Via het project Ondernemerscoach ontwikkelden ze hun innovatieve ideeën en maakten ze hun bedrijven meer weerbaar en klaar voor de toekomst.

Het project Ondernemerscoach ondersteunde plattelandsondernemers om sneller uit de ideefase te geraken bij het ontwikkelen van een idee tot een concrete realisatie, het aanpakken van een probleem of het verder professionaliseren van hun onderneming.

2 coaches

De twee coaches die het project trokken zijn Patrick Pasgang, consulent korte keten & landbouwverbreding bij Boerenbond en Greet Aernouts, projectcoördinator bij Rurant. Nadat ideeën werden aangemeld en via een korte pitch voorgesteld aan een groep experten, volgde een intensief coachingstraject. Verschillende workshops en events versterkten de ondernemers in hun vaardigheden waardoor de coaching efficiënter verliep en in tijd beperkt bleef.
 

Uitgebreid kennis- en expertisenetwerk

Door een pool van experten op te zetten bouwden Patrick en Greet een uitgebreid kennis- en expertisenetwerk uit. Zo groeide er een dynamisch ecosysteem van plattelandsondernemers, experten, coaches en partners. Zo’n netwerk kan het ondernemerschap op het platteland een enorme boost geven.

Vier ondernemende vrouwen

Vier ondernemende vrouwen uit de provincie Antwerpen rondden recentelijk het traject van de ondernemerscoach af. Alle vier kwamen ze met een ander vraagstuk naar de coaches, en alle vier werkten ze een andere oplossing uit. Hun verhalen zijn een bron van inspiratie voor wie zelf ook een idee wil pitchen en nog hulp zoekt om dat verder uit te werken.

idee

Ook een boerenidee?

Ook nu nog kunnen ondernemers een beroep blijven doen op ons voor een trajectbegeleiding. 

Bio in Veerle-Laakdal

Bi Verbraecken runde samen met haar partner al bioboerderij De Lommerte met daarbij een boederijwinkel voor verse boodschappen. Het gamma dat ze daar verkoopt heeft ze recentelijk uitgebreid. “Naast eigen rund - en varkensvlees zijn we dit jaar ook gestart met biologische kippen in een mobiele weidestal, die wij verkopen in onze hoevewinkel. Ik schreef mij in voor Ondernemerscoach omdat ik na mijn opleiding biologische landbouw graag eens wilde afstemmen met collega’s om te weten hoe het bij hen gaat. Om te netwerken dus, maar ook om mijn ideeën verder te ontwikkelen. Vanwege corona waren het vooral online les- en netwerkmomenten, met huiswerkopdrachten om verder over na te denken. Natuurlijk kwamen er vanuit het netwerk ook tips om mee aan de slag te gaan.

Bi verbreacken

© De Lommente

Storytelling is heel belangrijk.

Wat mij het meest is bijgebleven is dat wij ons als ondernemer de vraag moeten stellen: waarom verkoop je jouw product en waarom doe je dat op jouw manier? Storytelling is heel belangrijk. Het waarom achter je bedrijf duidelijk stellen, daar begint het toch mee. En ook weten: wat zijn mijn unieke verkoopskenmerken en waarom zouden mensen net mijn product moeten kopen?”

Met bergen en dalen

“Wij zijn een jong, ondernemend, biologisch landbouwbedrijf. We doen het niet slecht, maar we zijn nog maar starters. We staan nog niet waar we zouden willen staan. Ondernemen in de landbouw gaat met bergen en dalen. Omdat wij verschillende takken in ons bedrijf hebben, is er risicospreiding. Loopt het in één tak al eens wat minder, dan vangen de andere dit weer op. Ik heb ook geleerd om er een stukje op te vertrouwen dat het goed komt. Als je echt een sterk verhaal hebt en je gelooft in het product, dan moet het lukken. De landbouw is een heel mooie sector, maar ook een moeilijke. Het was fijn dat ik in Ondernemerscoach mensen hebben leren kennen die in dezelfde situatie zitten als ik.”

Bijzonder varkensvlees in Ravels

Ann Christianen heeft samen met haar echtgenoot een varkensbedrijf in Ravels. “Sinds een vijftal jaren kweken wij ook Duroc-varkens, die wij zelf vermarkten via slagers in de buurt. Dat liep niet slecht, maar ik wilde het verder uitbouwen en ik heb niet echt kaas gegeten van ondernemerschap en marketing. Vanuit die optiek heb ik deelgenomen aan Ondernemerscoach. Al snel begonnen er heel wat ideeën te rijpen. Zo wilden wij ons product goed bekend kunnen maken en mensen ook echt komen laten kijken. We zouden hen graag de sfeer komen laten opsnuiven, vergelijken en natuurlijk proeven. Zo is het idee ontstaan om een kijkstal te bouwen met polyvalente ruimte.

Business model canvas

Ik heb tijdens het traject enorm veel informatie meegekregen. Ik heb geen achtergrond in economie of marketing en de stof was echt wel heel diepgaand, maar ik vond het boeiend. Intussen kan ik goed overweg met het business model canvas.

Wat ik vooral heb geleerd, is om te blijven focussen op het basisidee dat je hebt. Neem nu onze naam. Wij heten ‘Duroc de Kempen’, maar hebben hier ook andere exclusieve rassen. Ik had een mindmap uitgewerkt om op zoek te gaan naar een nieuwe naam, maar dat bleek helemaal niet nodig. Duroc is onze corebusiness, dus onze naam kan blijven. Dat is maar een heel klein voorbeeld, maar doorheen de opleiding kom je tot heel veel van dit soort inzichten en dat is enorm waardevol.

Onbekend is onbemind

Wanneer onze nieuwe ruimte klaar is, willen wij deze ook openstellen naar het brede publiek. Via een glazen wand gaan passanten bij ons kunnen binnenkijken. Onze sector komt heel vaak negatief in het nieuws. Wij willen dat op onze manier een beetje counteren. Onbekend is onbemind, en als wij niet over onszelf communiceren, doen anderen het wel voor ons. Wij willen graag ons steentje daaraan bijdragen.”

 Duroc de Kempen
Caroline

©Foto Compagnie

IJshoeve in Nijlen

Caroline Vermeiren van de IJshoeve wilde een zomerterras realiseren. “We waren zelf een beetje met het idee aan de slag gegaan, maar we hadden vooral veel vragen. Hoe bouw je zo’n idee uit tot een realistisch concept? We wilden het op een juiste, grondige manier aanpakken en er iets leuks van maken, dat goed doordacht was. Mijn ouders hebben een melkveebedrijf maar ze zijn stilaan pensioengerechtigd. Ik ben tien jaar geleden gestart met verwerking van ijs in bijberoep en zoek nu mijn plaats in het bedrijf.

 

Dezelfde vragen en onzekerheden

Wat mij bij Ondernemerscoach vooral is opgevallen, is dat alle ondernemers in de land- en tuinbouw, welke activiteit ze ook doen of in welke sector ze ook werken, met dezelfde vragen en onzekerheden zitten. Zijn we wel goed bezig? Klopt onze prijszetting? We staan achter ons product, maar hoe brengen we ons verhaal naar buiten? Iedereen zat met gelijkaardige uitdagingen.

Online traject

Vanwege de coronacrisis verliep het traject grotendeels online en dat vond ik persoonlijk wel jammer. Maar er is toch een band tussen de deelnemers. Ik geloof er sterk in dat wij ook in de toekomst als groep verder kunnen gaan en op elkaar kunnen terugvallen wanneer we vragen hebben of nieuwe ideeën willen aftoetsen.”

Escargots in Retie

Nikki Van Roy is een nieuwkomer in de landbouwsector. Ze begon met de teelt van escargots die ze wil verkopen aan plaatselijke restaurants. Intussen heeft ze haar eerste leveringen achter de rug bij twee restaurants in Turnhout.

Gericht advies

“Ik heb echt heel veel gehad aan de begeleiding van Patrick en Greet. Zo kreeg ik gericht advies over zaken waar je als starter nu eenmaal niks over weet, bijvoorbeeld hoe ik de waarde moet berekenen van tweedehands aangekocht materiaal. Als de begeleiders toch het antwoord op mijn vraag niet wisten, konden ze mij wel doorverwijzen naar andere experts.

Overigens heb ik ook heel veel gehad aan de groep. We houden nog altijd contact en ik kan met vragen of bedenkingen nog altijd bij hen terecht.”

 

Escargots in Retie
Dit project is mogelijk dankzij de steun van: 
Antwerpen