Jerseyhoeve

“Onze Jerseys verzorgen hun eigen marketing”

11 augustus 2022

‘De boerderij met de bruine koeien’, wordt Jerseyhoeve De Haan van Bruno en Steffi door hun klanten genoemd, vanwege de attractieve Jerseykoeien die rond het bedrijf grazen. En ook wel: de boerderij met de windmolen, want het opvallende landmark is sinds april 2021 van ver zichtbaar en voorziet het bedrijf deels van stroom. Het jonge koppel is nog maar sinds 2017 actief in de melkveehouderij. Hard werk en een realistische visie maken dat zij in vijf jaar al een mooi bedrijf uit de grond hebben gestampt. En dat willen ze nu tonen tijdens Dag van de Landbouw. Ook de officiële opening van het evenement op zondag 18 september zal hier plaatsvinden.  

“Bruno’s ouders waren geen boeren, maar veel van zijn nonkels en tantes wel, dus hij heeft er altijd interesse in gehad”, vertelt Steffie. “Mijn ouders hebben een gemengd bedrijf met varkens en akkerbouw, hier maar enkele kilometers vandaan. Omdat zowel Bruno als ik graag in de sector wilden werken, gingen we op zoek naar een bedrijf. Dat vonden we verrassend genoeg heel dicht bij huis. Dit was oorspronkelijk een melkveebedrijf, maar het stond leeg en dat bood kansen. Bruno wilde graag Jerseykoeien en op deze manier konden we met een volledige kudde starten, die we in Denemarken hebben gehaald.”

“Ik heb stage gedaan in Australië en daar leerde ik het ras kennen”, vertelt Bruno. “Daar is de liefde voor deze dieren begonnen. Ik kende ook een boer die naar Jersey was overgeschakeld en het prikkelde om dat ook te doen. De stal hier hebben we een beetje aangepast: de melkstand werd verkleind zodat deze kleinere dieren minder bewegingsruimte hebben en ook onze ligboxen zijn smaller. We kunnen meer Jerseys dan Holsteins in eenzelfde stal houden. Dat is een voordeel. En Jerseys geven misschien wel minder liters melk, maar halen dat op in vet- en eiwitgehalte. We komen iets lager uit in meetmelk, maar je hebt minder voer nodig en je hebt er minder mest van.”

“Ook voor de verbreding is het mooi meegenomen”, vult Steffie aan. “Het helpt dat ze een mooi kopje hebben, ze doen de marketing voor ons. Het was trouwens altijd al de bedoeling om aan verbreding te doen. Er was op dit bedrijf vroeger al een melkautomaat aanwezig. Die hebben we aangekocht en we hebben de melkverkoop opnieuw opgestart. Een jaar later zijn we ijs beginnen maken. Daarna kwamen ook yoghurt en andere dessertjes. We werken enkel met automaten. Nu zijn we al voltijds bezig met het maken van ons product. Na lang twijfelen over hoe we het precies gingen aanpakken, hebben we ervoor gekozen om niet te scheppen. Met het gezin en het bedrijf hebben we nu al meer dan de handen vol. Voor fietsers of wandelaars is het handig dat we zeven dagen op zeven verkopen.”

“En voor ons is dit een werkbare manier om ons bedrijf te runnen en dat is belangrijk. Wij willen niet meteen een hogere productie, wél willen we de lekkerste ijsjes maken. Sterk groeien staat niet op onze planning. Als dat toch al gebeurt, zal het waarschijnlijk niet in het aantal dieren zijn: daarvoor hebben we niet genoeg grond en het is ook niet onze ambitie. In de verwerking zouden we in de toekomst nog wel willen uitbreiden. Een deeltijdse werkkracht kan mij daar dan ondersteunen.”

Jerseyhoeve
Jerseyhoeve
Energie uit zon en wind

En net zoals overal, is energie op dit bedrijf ook een uitdaging. Bruno en Steffie investeerden in een eigen stroomproductie. “Vorig jaar hebben we een windmolen gezet. Dit jaar hebben we nog 50 kilowattpiek zonnepanelen bijgelegd en een batterijsysteem geplaatst. Zo kunnen we almaar beter zelfvoorzienend zijn. Onze ligging vlak bij de zee is een voordeel voor de windmolen, maar die draait ook vaak ’s nachts en dan ben je geen ijs aan het maken. De batterijen zorgen dat we de stroom kunnen opslaan wanneer hij wordt gemaakt en afhalen wanneer we hem nodig hebben. De ijsproductie, automaten, koelcellen koeltank maken dat we doorheen de dag een vrij constant verbruik hebben en zo kunnen we dat goed ondervangen. Toen we aan deze installatie begonnen, wist ik natuurlijk nog niet dat de stroomprijzen zo zouden stijgen. Achteraf bekeken hebben we twee jaar geleden een goede beslissing genomen, dit is een geslaagde investering.”

Het is aan de sector zelf om ons imago op te krikken.

Imagocampagne

“De koeien laten we heel bewust vlak bij de automaten grazen. Maar verder zien onze klanten het bedrijf nooit. Ik ben wel heel actief om ons verhaal te vertellen op sociale media, en dat werkt goed, maar het is toch nog anders om het zelf te beleven. Dag van de Landbouw biedt die kans. Trouwens, deze hoeve deed veertig jaar geleden ook mee aan Dag van de Landbouw. Wij zetten dat graag verder. En ik vind ook dat het de verantwoordelijkheid van de sector is om het beeld dat de mensen over ons hebben positief te beïnvloeden. Grote mediacampagnes zijn goed, maar de beste manier is om mensen effectief te tonen wat zo’n bedrijf als het onze doet. En dat gaan we doen tijdens Dag van de Landbouw. Landbouwers en mensen die dicht bij de sector staan, zullen hier een rondleiding geven. We voorzien ook kinderanimatie en een machineweide waar bezoekers de machines kunnen ontdekken die ze af en toe op de baan tegenkomen. En we voorzien natuurlijk ook ijsjes en Jerseyburgers. Dat vlees verkopen wij trouwens niet in onze automaten, maar mijn broer heeft een slagerij en daar is wel Jerseyvlees te vinden.”

Meer weten over dit bedrijf en over Dag van de Landbouw? Surf naar www.dagvandelandbouw.be.

Affiche DVDL 2022