Menu

Milcobel wil melkstromen optimaal benutten

Terug naar Actualiteit
Sector: 
Met 2600 leden-melkveehouders en bijna 2000 medewerkers is Milcobel de grootste zuivelonderneming van ons land. De coöperatie haalde vorig jaar 1,55 miljard liter melk op bij haar leden, goed voor 40% van de Belgische melkproductie.

Nele Kempeneers

Met 2600 leden-melkveehouders en bijna 2000 medewerkers is Milcobel de grootste zuivelonderneming van ons land. De coöperatie haalde vorig jaar 1,55 miljard liter melk op bij haar leden, goed voor 40% van de Belgische melkproductie.

Op de jaarvergadering benadrukte CEO Peter Koopmans de intentie om alle melkstromen optimaal te valoriseren en tegemoet te komen aan de veranderende markt. Concreet komt dat onder andere neer op het introduceren van CPS-melk, afkomstig van melkveebedrijven met weidegang, die hun duurzaamheidsinspanningen kunnen aantonen en VLOG-melk produceren. “Als coöperatie hebben we de verantwoordelijkheid om de melk van onze leden zo goed mogelijk te valoriseren. Dat kan alleen als je de veranderende marktvraag volgt. Melkveehouders die overschakelen op CPS-melk, doen dat volledig vrijwillig, omdat het past in hun bedrijfsstructuur. We hebben de beslissing om te starten met de CPS-melkstroom grondig getoetst bij de leden. De periode waarin geïnteresseerde melkveehouders zich kunnen melden, loopt. We hopen dat we kunnen starten met 400 bedrijven, die samen 100 miljoen liter CPS-melk leveren.” Een tweede belangrijke melkstroom, naast de conventionele melk, is weidemelk. Daarvan haalt Milcobel 600 miljoen liter op bij 1200 melkveebedrijven, maar de coöperatie benadrukt dat er bij haar altijd plaats zal zijn voor elk type melkveebedrijf, al dan niet met ruimte voor weidegang.

“We zijn gecontroleerd open. We staan dus open voor nieuwe leveranciers, maar geven voorrang aan de eigen leden en hun eventuele groeiambities”, zegt voorzitter Dirk Ryckaert. Daarnaast wil Milcobel blijven inzetten op de productie van ingrediëntenkaas, vooral mozzarella, en consumentenkaas. Om de Aziatische markten beter te kunnen bedienen, heeft Milcobel onlangs een kantoor geopend in Hongkong. Dat zijn positieve signalen, maar er zijn ook uitdagingen. “We maken ons uiteraard zorgen over de brexit, maar we doen er alles aan om de gevolgen daarvan voor ons bedrijf te beperken”, zegt Koopmans. “De steeds hogere eisen die de markt stelt en de onzekerheid of de consument ook bereid is om daar een meerprijs voor te betalen is voor ons de grootste uitdaging.”

Deel deze pagina: 

Meer informatie

Sector: