Menu

Milcobel legt haar melkveehoudsters in de watten

Terug naar Actualiteit
Sector: 
Regio: 

“Een onverhoopt succes”, zo noemt CEO Peter Koopmans de eerste Women’s Day van Milcobel. In totaal kwamen zo’n 500 vrouwen van op en rond het melkveebedrijf naar het evenement om zich culinair in de watten te laten leggen en te luisteren naar informatieve speeches. “Vrouwen zijn, vaak achter de schermen, de sterkhouders van een landbouwbedrijf”, klinkt het bij Milcobel.

Milcobel, de grootste zuivelcoöperatie van België, vond het tijd om de sterke vrouwen die voor of achter de schermen van haar melkveebedrijven werken eens in de bloemetjes te zetten. Dat gebeurde op de Women’s Day die zowel in Brugge als in Genk georganiseerd werd. Op het programma: culinaire verwennerij van topkok Piet Huysentruyt, een uiteenzetting over het heden en de toekomst van Milcobel en een toespraak van Limburgs Europees Parlementslid Hilde Vautmans over het (juridisch) statuut van vrouwen in de landbouwsector. 

“Als je weet dat we 2700 melkveebedrijven hebben die lid zijn van Milcobel is een opkomst van 500 vrouwen zeker niet slecht”, zegt Betty Eeckhaut, lid van de raad van bestuur. “Deze verwendag is er gekomen omdat vrouwen hun eigen kijk hebben op het melkveebedrijf, de evolutie in de sector en de samenwerking met de coöperatie. Ze managen vaak niet enkel het bedrijf maar ook hun gezin en zijn tegelijk consument. We willen nog meer openstaan voor de inbreng van vrouwen en jongeren en hen daarnaast ook bedanken voor hun sterk engagement in de sector.” Hoewel het aandeel vrouwen in de verschillende bestuursorganen binnen Milcobel de laatste jaren al sterk toenam, staat de coöperatie open voor nog meer betrokkenheid van vrouwen en jongeren in haar ledenkringbesturen, coöperatieraden en raad van bestuur.

In tegenstelling tot de algemene teneur in de Vlaamse melkerijen staat Milcobel open voor productiegroei van haar bestaande leveranciers en voor het opnemen van eventuele nieuwe leden. “Dat heeft enerzijds te maken met onze missie als coöperatie, namelijk het garanderen van de afname van melk bij onze leden. Daarnaast hebben we sterk ingezet op het vermarkten en differentiëren van onze producten. Onze kaas doet het bijvoorbeeld heel goed.” De markt groeit, en dus staat Milcobel open voor nieuwe leveranciers. “Al moeten die natuurlijk voldoen aan onze toetredingsvoorwaarden”, zegt voorzitter van de raad van bestuur Dirk Ryckaert.

Tijdens zijn kookworkshop gaf Piet Huysentruyt speciale aandacht aan Oud Brugge-kaas, een product van Milcobel. “We mogen als Belg gerust wat chauvinistischer zijn als het op onze eigen producten aankomt. Onze Belgische kazen moeten bijvoorbeeld zeker niet onderdoen voor de Franse.” En ook Piet steekt zijn bewondering voor ondernemende vrouwen niet onder stoelen of banken: “Net als veel vrouwen hier vandaag aanwezig staat mijn eigen vrouw niet graag in de schijnwerpers. Maar ik kan wel zeggen dat mijn restaurant vandaag niet zou bestaan zonder haar.” Deze dag was dus een welkom schouderklopje voor alle stille en minder stille vrouwelijke melkveehoudsters.  

Deel deze pagina: 

Meer informatie

Regio: 
Sector: