dfd

Limburgse buurtsupers en landbouwers smaken samenwerking

24 juni 2022

Uitbaters van lokale buurtwinkels en Limburgse producenten gingen samen op  inspiratietoer bij collega’s.

Na een eerste kennismaking bij koffie en gebak, bezochten de deelnemers eerst de ALVO-supermarkt in Kortessem. Uitbater Wouter gaf er uitleg over de samenwerking met lokale producenten en het belang van deze voor de lokale economie. Hij geeft het toe dat het niet altijd gemakkelijk is. Er moet rekening worden gehouden met extra leveringen, aparte bestellingen, extra controles en facturen en één-op-ééncontacten. Toch is het dit extra werk zeker waard.  Heel wat lokale producten staan in de top 10 van de verkoop binnen hun categorie.

Streekproducten ‘Fier op Limburg’

Wouter roept dan ook de producenten op om zoveel mogelijk samen te werken zodat de leveringen vlotter, efficiënter en meer gestructureerd kunnen lopen. Zij hebben zelfs een eigen logo gecreëerd ‘Fier Op Limburg’ om de producten in de kijker te zetten.

Naast uitbater Wouter namen ook 2 producenten het woord: Pieter-Jan wafels en Pipo Sappen. Zij deelden hun ervaringen en gaven tips mee over hun werking met de supermarkt. Speciale aandacht ging daarbij naar hun merchandising-systeem, waarbij ze zelf rekken vullen en controleren.

Een volgend bezoek bracht ons bij de kaasmakerij Catharinadal in Achel. Landbouwer en kaasmaker Peter animeerde de deelnemers met heel wat weetjes over de regio en maakte van velen experten in het kaasmaken. Catharinadal commercialiseert een 250 zuivelproducten van rauwe melk, waar onder 150 diverse kazen.

Peter benadrukte het belang van storytelling, wat geen evidente zaak is voor een supermarkt. Dat is de reden waarom hij een 100 tal verhalen schreef. Die zijn allemaal te lezen op het assortiment yoghurt. Ook hier kregen we een getuigenis van een klant-supermarkt waarmee hij samenwerkt. Na een heerlijke kaasdegustatie ging de trip verder.

Tenslotte stopten we bij Frank van Spar Gelinden in Sint-Truiden. Zijn samenwerking met andere handelaars en lokale producenten verdient ook veel bewondering. Rechtstreekse levering en korte communicatielijnen zorgen voor flexibiliteit en dragen bij tot een samenwerking op de lange termijn.

Kennismaking met producten en producenten

In de late namiddag konden de uitbaters van buurtsupers op de Smaakmarkt op het wijndomein Helshoven kennismaken met 18 landbouwers en streekproducenten uit Limburg en zo de eerste contacten leggen voor een eventuele toekomstige samenwerking. Optionele rondleidingen op het wijndomein en bij fruitteler Karel Vaes brachten extra animo.

De dag werd afgesloten met een toespraak door gedeputeerde Inge Moors, bevoegd voor Landbouw en Platteland, waarin ze de opstart van een online food groep, 'Limburgfood'-community aankondigde. Limburgfood is een Facebook-groep tussen landbouwers en winkeliers. Die heeft als doel het contact warm houden en verder concreter uit te bouwen.

Nadien volgde een netwerkdiner met Limburgse producten waarbij er nog heel wat nagepraat en ideeën werden uitgewisseld tussen de standhouders en de supermarktuitbaters. Deze dag werd mee mogelijk gemaakt door co-financiering uit Platteland Plus, bestaande uit middelen van Vlaanderen en de provincie Limburg.

df
dfd
Reflectie

We kijken tevreden terug op een smaakvolle dag in Limburg. Op het einde van de rit leerden we het volgende:

  • Het is niet evident om producenten en buurtsupers samen te krijgen en zeker niet in dit seizoen. Een dag vol inspiratie met een smaakbeurs en netwerkdiner is drempelverlagend.
  • Er zit veel potentieel in de samenwerking tussen lokale winkels en landbouwers.
  • Samenwerking tussen landbouwers vergemakkelijkt de samenwerking met uitbaters, verhoogt de service-graad en vermindert fouten of lege winkelrekken.
  • Een aantal landbouwers is al bezig om zich (samen) te organiseren.
  • De eerste contacten met buurtsupers werden gelegd en enkele (proef)bestellingen werden genoteerd.

Bron: Boerenbond.

 

Een evenement van en door:

Dit evenement werd op poten gezet binnen het kader van het project Boer & Buurtsuper. Dit project werd mede mogelijk gemaakt door cofinanciering uit Platteland Plus, bestaande uit middelen van Vlaanderen en provincie Limburg. 

Logo's buurtsuper