Menu

Innovatiecampagne zoekt bedenkers zoals Stijn en Johan

Terug naar Actualiteit
Sector: 
Regio: 

In 2016 wonnen Stijn Van Hoestenberghe (viskweker) en Johan Vlaemynck (tomatenteler) de Innovatiecampagne van het Innovatiesteunpunt met dit idee: ze delen twee stromen, namelijk elektriciteit en warmte.

Viskwekerijk Aqua4C en tomatenteler Tomato Masters delen momenteel twee stromen. Dankzij een directe elektriciteitsleiding levert de warmtekrachtkoppeling (wkk) van Tomato Masters rechtstreeks energie aan Aqua4C en vallen de distributiekosten weg. Daarnaast wordt de restwarmte van de wkk van Tomato Masters gebruikt om de bassins bij Aqua4C te verwarmen.

Er wordt nu geëxperimenteerd om nog twee stromen te koppelen: water en nutriënten. Het regenwater dat Tomato Masters opvangt via het omvangrijke dak van de serres zal gebruikt worden om de omegabaars van Aqua4C in te kweken. In het gebruikte water blijven waardevolle nutriënten achter in het water. Dit water, mét de nutriënten, kan dan terugstromen naar Tomato Masters om de tomatenplanten te voeden.

In dit concept kan er aan aquacultuur worden gedaan zonder water te verbruiken en daarnaast bespaart de tomatenkweker op extra meststoffen. 

Innovatiecampagne: hoe werkt het?

Van 1 februari tot en met 30 april worden innovatieve land- en tuinbouwers aangespoord om hun innovaties in te sturen.Daarna gaan de consulenten van het Innovatiesteunpunt aan de slag. Zij bekijken de ingestuurde innovaties en scoren alle deelnemers. In september gaat dan de vakjury aan de slag. De winnaars van de campagne worden bekend gemaakt op de KBC-Innovatieavonden in het najaar van 2018.

Bezorg ons jouw idee voor de nieuwe Innovatiecampagne en maak kans op 2500 euro. Inschrijven kan tot 30 april.

 

 

Deel deze pagina: