Menu

Iedereen wordt retailer

Terug naar Actualiteit
Sector: 
Regio: 

Vlaams minister van Landbouw Joke Schauvliege riep 2018 uit tot het jaar van de data in de landbouw. Datagedreven besluitvorming is op onze bedrijven immers meer dan ooit aan de orde. Online shopping raakt steeds meer ingeburgerd (denk aan het succes van de Amazons en Bol.coms in deze wereld). Dit heeft een belangrijke invloed op de producent en de rest van de keten. Jorg Snoeck (zie foto), alias de captain of retail, gaf dinsdagavond op een event in Groot-Bijgaarden een boeiende kijk op hoe de consument in de toekomst zal winkelen en hoe onze sector daarop kan inspelen.

Tuinbouw

De digitalisering is in veel sectoren, en dus ook in de tuinbouw, dé drijvende kracht achter innovatie, sterke dynamiek en structurele veranderingen. Op basis van verzamelde data wordt trouwens voorspeld dat de wereldwijde consumptie van groenten en fruit zal stijgen. Consumenten kopen hun voeding steeds bewuster en zijn veel kritischer geworden. Ze willen alles weten over de historiek van producten, de ingrediënten en de productiemethoden. De retailers willen snel inspelen op de veranderende wensen van de consument, en dat heeft consequenties voor de hele keten.

Consument aan het stuur

Om de vele mogelijkheden en kansen die dit biedt toe te lichten, nodigden KDT (Kenniscentrum voor Duurzame Tuinbouw), LAVA (Logistieke en Administratieve Veiling Associatie) en VBT (Verbond van Belgische Tuinbouwcoöperaties) gisterenavond Jorg Snoeck uit. Jorg is de oprichter van RetailDetail, het leidende communicatie- en netwerkplatform voor retail en FMCG (Fast Moving Consumer Goods)-professionals in de Benelux. Hij is ook bezieler van het kenniscentrum ‘Home of Retail’, waar je het winkelen van de toekomst zelf kan beleven. Zijn boek The Future of Shopping werd dit jaar uitgeroepen tot beste managementboek in de Benelux.

Volgens Snoeck is de traditionele retail dood. Economische, demografische en vooral technologische ontwikkelingen hebben haar overbodig gemaakt. De statische winkel heeft plaats gemaakt voor een verscheidenheid aan vormen. Door de digitalisering is de wereld één grote marktplaats geworden. In die revolutie is een nieuwe consument opgestaan, die tegelijkertijd ook producent en retailer is. Vandaag bepaalt de shopper hoe het merk er zal uitzien en hoe het aangeboden zal worden.

Merkwaarde geeft marktwaarde

Onze smartphone stuurt constant data-info door, zodat je aankoopgedrag zelfs voorspeld kan worden. Snoeck pleitte ervoor om in de keten samen te werken en op zoek te gaan naar merkwaarde, omdat dat marktwaarde geeft. Data zijn ook maar iets waard als je die deelt om er slimmer van te worden. Ondanks het succes van de internetaankopen blijft de winkel wel een contactpunt van mens tot mens, maar we kunnen er meer mee doen. De korte keten is dus lang niet dood, integendeel.

Deel deze pagina: