Menu

Terug naar Actualiteit >Groep Aveve heet voortaan Arvesta

Alle regio's
Alle sectoren

117 jaar nadat Groep Aveve werd opgericht kondigde ze een mijlpaal in haar bestaan aan. Nadat CEO Eric Lauwers in 2016 het roer overnam en een groeitraject inzette, werd vrijdag de nieuwe overkoepelende naam ‘Arvesta, experts in the field’ voorgesteld.

Vergis je niet, zowel het merk Aveve als de 39 andere sterke merken van Arvesta, de vroegere Aveve Groep blijven gewoon bestaan. Denk maar aan Cofabel, Dumoulin, Sanac, Hermoo en vele andere.

Arvesta zal enkel fungeren als een soort kwaliteitslabel, zodat deze merken duidelijk kunnen maken dat ze bij dezelfde sterke groep behoren. Ook de vertrouwde Aveve winkels behouden gewoon hun naam.

Die naamsverandering kadert in een veel breder transformatieplan. “Dit is een logische stap in onze evolutie”, zegt CEO Eric Lauwers. “We willen centraliseren, zowel intern als in het beeld naar buiten toe.” Zo zal de aankoop centraal gebeuren en komt er meer overleg tussen de experten van de verschillende merken. Dit was in het verleden niet het geval. “Vroeger waren de verschillende merken soms zelfs concurrenten van elkaar. Dat mag in de nieuwe visie niet meer gebeuren. Sterker nog: als een teeltadviseur van Sanac na een gesprek met de landbouwer merkte dat deze interesse heeft in een John Deeretractor, zal hij dit signaleren aan zijn collega bij Cofabel.” De land- en tuinbouwer zal dus wel nog gewoon bij zijn vertrouwde merk kunnen aankopen, maar na verloop van tijd zal hij merken dat er meer samenwerking is tussen de verschillende Arvesta-bedrijven.

De naam Arvesta werd niet toevallig gekozen. Het is een samentrekking van de woorden ‘arvus’, wat Latijns is voor ploeg, ‘harvest’ (oogst) en ‘invest’, wat verwijst naar innovatie. En dat laatste staat hoog op de agenda. Zo zal Arvesta in de komende drie jaar meer dan 100 miljoen euro investeren in een overkoepelende IT-infrastructuur, het moderniseren van haar productiesites en het ontwikkelen van landbouwinnovaties. Daarnaast wil het bestaande innovaties verder ondersteunen, zoals de dronetechnologie in de zadenproefvelden, het Taintstop-voeder tegen berengeur van Dumoulin en het mobiele gotensysteem van Hortiplan. “Concreet komt het erop neer dat we de boer en tuinder nog beter en sneller van dienst willen zijn en samen met hem in rendement willen groeien”, aldus de CEO. “We willen de expertise die hebben beter benutten via kruisbestuiving tussen de merken.”

Dat Arvesta naar buiten komt met een nieuwe sterke naam en benadrukt dat ze willen inzetten op meer rendement heeft nog een reden: men wil toptalent aantrekken om het team te versterken. “We zijn niet op zoek naar een bepaald profiel, maar we willen jonge, enthousiaste en getalenteerde mensen aantrekken die onze toekomst helpen uitbouwen. Dat kan zowel een winkelbediende als een IT’er als een rantsoenadviseur zijn”, zegt Lauwers. Het eerste bewijs van de centralisering van Arvesta zal begin volgend jaar te zien zijn op de landbouwbeurs Agriflanders in Gent. Daar zullen alle Avesta-merken, onder hun eigen naam, te vinden zijn in hal 6 van de beurs.