cvc

Fruitsnacks van familie Paesmans verkozen tot Limburgse KMO 2022

16 november 2022

De bekendmaking en uitreiking van de award door Unizo Limburg had plaats in Kasteel Engelhof in Houthalen-Helchteren. “Fruitsnacks houdt zich staande in een bijzonder moeilijke marktsituatie en blijft ook voortdurend investeren en innoveren”, zegt Christophe Wels, voorzitter van de jury die de Limburgse KMO van het Jaar verkiest.

“Als een echte olievlek breidt Fruitsnacks steeds weer verder uit. Ze hebben de coronacrisis omgebogen naar een kans om concurrenten over te nemen. Bovendien richten ze sinds kort hun pijlen ook naar het buitenland, meer bepaald Nederland en Duitsland.”

Verantwoord ondernemen, duurzaamheid en energiegebruik

Daarenboven zet Fruitsnacks actief in op maatschappelijk verantwoord ondernemen, duurzaamheid en efficiënt energiegebruik. “De voorbije jaren nam het bedrijf meerdere initiatieven om hun ecologische voetafdruk te verkleinen en een energie-positief bedrijf te zijn”, weet Wels. “Er werd een windmolen geplaatst, de industriële koelinstallatie werd omgebouwd tot een ecologische installatie met warmterecuperatie en er wordt met elektrische wagens gereden.”

“Verder valt het op dat Fruitsnacks nooit voor winst op korte termijn gaat, maar een uitgekiende langetermijnvisie hanteert die gebaseerd is op een duurzaam beleid met duidelijke structuren, risicospreiding en actieplannen. We overhandigen Roel, Karel, Heidi en hun team dus met veel trots de award voor de Limburgse KMO van het Jaar. En we hopen dat zij op 6 december ook als nationale winnaar uit de bus komen.”

Roel Paesmans van Fruitsnacks reageert: “We zijn ongelooflijk blij met deze award! Het motiveert ons om de ingeslagen weg met veel enthousiasme verder te zetten. Fruitsnacks koestert de ambitie om een steeds beter levenswerk neer te zetten. We willen een steen verleggen en met name een betere wereld achterlaten voor de volgende generaties. Daarnaast willen we mensen charmeren met onze producten en streven we ernaar dat (ex-)medewerkers vertellen hoe goed het werken is bij ons. Deze award van Unizo Limburg is een mooie schouderklop om die dromen en ambities te realiseren.”

Karel Paesmans en zijn vrouw Heidi zijn geen ‘standaard’ fruittelers. Het dynamische koppel is de derde generatie fruittelers op deze mooie locatie in Wijer, maar ze pakken het wel anders aan dan hun voorgangers. 

Dat de prijsvorming in het hardfruit niet altijd rooskleurig is, weten Heidi en Karel als de beste. “Ik stelde me vaak de vraag waarom de supermarkten zoveel marge kunnen nemen op ons fruit, terwijl fruittelers soms onder de kostprijs moeten werken”, vertelt Karel. “We gingen dus op zoek naar een andere manier om onze appels en peren te vermarkten.” In 2005 werd Fruitsnacks geboren, een nieuwe onderneming die de familie Paesmans uit de grond stampte. 

Doel was simpel, de uitdaging groot

Het doel was simpel, maar de uitdaging groot. “Net als in Scandinavië wilden we fruit op het werk inburgeren in Vlaanderen”, zegt Karel. En dat lukt wonderwel.

En ook de jongste generatie staat te trappelen om er een lap op te geven. Zoon Roel stapte mee in Fruitsnacks en trekt enthousiast mee aan de kar. Momenteel gebeurt er heel wat op het erf, want er wordt een grote nieuwe koelopslag gebouwd. “Die uitbreiding was nodig om de Fruitsnacks-mandjes op een vlotte manier te kunnen maken”, zegt vader Karel.

Maar ook op vlak van duurzaamheid wordt er veel gedaan bij de familie Paesmans. Wie de fruitplantages bezoekt ziet de massale aanwezigheid van allerlei soorten nuttige bijen die voor de bestuiving zorgen. Eens de aanbouw rond is wil Karel ook graag investeren in een windmolen zodat er met windenergie kan gewerkt worden. Deze familie weet duidelijk van aanpakken, en dat proef je in hun appels, peren en fruitsappen! 

Bron: Made In Limburg/Boerenbond.