Menu

Farming is sexy

Terug naar Actualiteit
In 2020 schakelden we met #Boerentrots een versnelling hoger. Op 7 januari werd de eerste aflevering van ‘Boerenjaar’ de Vlaamse huiskamers ingestuurd. Een televisieprogramma waarin tien landbouwfamilies tijdens hun mooie maar ook moeilijke momenten gevolgd werden. Ondertussen zit de reeks erop. We keken met alle landbouwersgezinnen samen naar de laatste aflevering. Ideaal dus om eens te polsen hoe zij hun deelname aan Boerenjaar hebben ervaren.

Matty Veulemans, stafmedewerker Communicatie

Jan Cobbaert was een van de boeren die gecontacteerd werden door de makers van het tv-programma ‘Boerenjaar’. “Ikzelf en ons gezin stonden daar meteen voor open. De consument weet niet meer hoe het eraan toegaat op de boerderij en waar zijn melk vandaan komt. Daarom is een programma als ‘Boerenjaar’ voor onze sector heel belangrijk. Je kunt aan heel Vlaanderen tonen hoe je dag als boer eruitziet.”

Bij Jan kon die Vlaming vanop de eerste rij meemaken hoe je als boer moet blijven innoveren en investeren. We zagen hoe de eerste koe er voortaan door een melkrobot wordt gemolken. “De landbouwsector wordt niet altijd aanzien als innovatief terwijl er de laatste decennia enorm is ingezet op innovatie. Er wordt niet over één nacht ijs gegaan als je beslist over de installatie van een melkrobot. Het is wel belangrijk dat we aan de consument kunnen tonen welke risico’s en investeringen je als ondernemer neemt en dat we niet altijd de zekerheid hebben dat we die terugverdienen.”

Mieke Verniest werkt samen met haar man op hun varkensboerderij in Munkzwalm. Samen houden ze de boerderij met hoeveslagerij draaiende. Ook dat met dochter Leonie de opvolging verzekerd is, was duidelijk te zien in ‘Boerenjaar’. “We hebben veel positieve reacties gekregen na de uitzendingen. We tonen in het programma wie we zijn en hebben geen toneeltje opgevoerd. Ik wilde vooral een eerlijk beeld van de sector brengen met zijn mooie kanten, maar ook vertellen over de moeilijkheden waarmee we geconfronteerd worden.”

Ook de familie Lowet zag het meteen zitten om mee te werken. “We werden opgebeld met de vraag of we wilden deelnemen aan een programma dat de landbouwsector in beeld zou brengen zoals het er dagelijks aan toegaat. Als we de kans krijgen om een positiever beeld van de sector te helpen tonen, dan grijpen we die. En niet alleen de kijker werd blijkbaar aangenaam verrast. Tijdens de opnames kregen we van de reporters te horen dat ze onder de indruk waren van wat er allemaal bij komt kijken. Ze hadden veel respect voor onze stiel.” En waren er zenuwen? “Natuurlijk waren we in het begin wat zenuwachtig, want plots wordt alles gefilmd. Je vraagt je af of je huis er wel netjes genoeg bijligt en of de stal wel mooi in orde is.”

Boer Olivier wilde eerst en vooral een positiever beeld van de sector naar buiten brengen en de kijker laten zien hoe we aan duurzame voedselproductie doen. Ook wilde hij tonen dat de landbouwsector hip en aantrekkelijk is. “Ik hoop dat ik jongeren heb kunnen warm maken zodat ze ook de stap durven te zetten om op een niet-traditionele manier iets in de sector te doen. En dat we niet beschaamd hoeven te zijn als boer, want ‘farming is sexy’”, vertelt hij met een glimlach.

Ines Theunis: “Dat mensen ons kunnen herkennen op straat, daar sta ik niet bij stil. Als jonge boerin hoop ik vooral dat de consument heeft gezien hoe het er echt aan toegaat op een landbouwbedrijf en dat er een heel verhaal schuilt achter het stukje vlees in de supermarkt. Op onze speelboerderij Ravot vertellen we dat verhaal nu al op een laagdrempelige manier aan de jonge generatie die op bezoek komt. Met ‘Boerenjaar’ hebben we nu met de verschillende families samen de kans gekregen om het landbouwverhaal aan het brede publiek te vertellen.”

Hoe moet het nu verder?

Er is ondertussen ook een webshop met allerlei duurzame artikelen rond #Boerentrots en we blijven in 2020 inzetten op heel wat evenementen waarop #Boerentrots in de kijker zal staan. We willen de Vlamingen opnieuw in contact brengen met de landbouw en hen laten zien waarom ze best trots mogen zijn op de producenten van hun lekkere en gezonde voedsel. Maar onze landbouwers mogen ook zeer trots zijn op zichzelf, hun ondernemingszin en wat hun bedrijven betekenen voor de samenleving.

Deel deze pagina: 

Meer informatie