De lancering van de zoete aardappel kroket

Onze innovatieconsulenten begeleiden dagelijks heel wat landbouwers. Wil je een nieuw product op de markt brengen? Wij helpen je op weg! Dat kan Bart Nemegheer van De Aardappelhoeve bevestigen.

Sinds een paar jaar teelt De Aardappelhoeve zoete aardappelen voor de Belgische markt, meer bepaald voor de versmarkt,  retail. De aardappelen worden op grootte geselecteerd. Te kleine en te grote kalibers kunnen niet verkocht worden via dit kanaal. Hierdoor komt Bart uit op een uitval van 20% of 200 ton  per jaar. Eerst werd deze uitval verkocht als veevoer voor 50€/ton. Deze te kleine en grote aardappelen zijn perfect eetbaar en verdere valorisatie in de voeding is een must. Nieuwe, innovatieve toepassingen moeten toegevoegde waarde creëren voor deze te kleine en te grote aardappelen.

Er werd gedacht aan de ontwikkeling van een diepvries veganistische zoete aardappel ovenkroket. Bart vond hiervoor de middelen en expertise binnen het project Food from Food. Hij werd in de ontwikkeling van zijn product bijgestaan door onze innovatieconsulent Melanie van Raaij die de marktstudie deed en verder door medewerkers van Food Pilot en FI&S die testen deden op gebied van verwerking van de aardappel en hielpen met het op punt zetten van de receptuur voor de kroket.

Bart lanceerde de kroket op tijd voor de retail om deze op te nemen in haar eindejaarsassortiment. Covid erbuiten gelaten, DE gelegenheid om eten te delen met anderen, een trend waar Bart op wilde inspelen. Dit eindejaar lag de verse kroket in alle OKAY winkels. Voor de toekomst gaan we verder verbreden want ook andere Belgische retailers springen op de kar en nemen de zoete aardappelkroketjes op in hun vers- of diepvriesassortiment. In het najaar zullen we ook deelnemen aan beurzen om ons kroketje internationaal onder de aandacht te brengen en wie weet waar dit verhaal eindigt…

Wat was er belangrijk om tot lancering van dit product te komen?

  1. Interesse voor trends.
    Bart is zelf goed op de hoogte van trends in binnen- en buitenland en ziet steeds weer nieuwe opportuniteiten
  2. Juiste kring van experten.
    Het Innovatiesteunpunt raadde Bart aan om hem in te schrijven voor het project Food from Food. Hierdoor kreeg hij de mogelijkheid om zich te omringen met de juiste expertise, zowel technische als commerciële.
  3. Richting voor de toekomst.
    Het marktonderzoek bevestigde Bart zijn ideeën en gaf verder inzicht hoe veelzijdig de zoete aardappel in gerechten gebruikt kan worden. Dit geeft zeker richting voor de ontwikkeling van nieuwe producten
  4. Timing
    Deze kroket is typisch een feestproduct. Bart zorgde ervoor dat hij tegen maart al een prototype product klaar had om aan retail voor te stellen. Retail begint al in het vroege voorjaar hun eindejaarsassortiment samen te stellen, dus je moet er op tijd bij zijn om van deze piek een graantje mee te pikken.
  5. Houd altijd de klant in gedachten.
    Met eindejaar gaat men die kroketten op het laatst kopen en vers eten, maar voor de rest van het jaar heeft de gemiddelde consument wellicht liever diepvries, dus dat is Bart zijn volgende stap.