Menu

Cookameal, een eigentijdse manier om onze producten te promoten

Terug naar Actualiteit
Sector: 
Regio: 

De meeste boeren en tuinders slagen erin om fantastische producten op de markt te brengen. Ze aan het grote publiek ook als dusdanig verkopen, daar hebben we het in het algemeen wat moeilijker mee. Boerenbond en Landelijke Gilden namen het initiatief om onze prachtige producten onder de aandacht te brengen van de kritische Vlaamse verbruikers in samenwerking met Cookameal. We hadden een fijne babbel met de superenthousiaste blogster die verantwoordelijk is voor deze eigentijdse manier om lekkere dingen in de markt te zetten.

Cookameal is de naam waarmee Amylia De Schepper op haar blog allerlei lekkere dingen onder de aandacht brengt van de vele duizenden volgers en de toevallige bezoekers van haar website. Daarnaast verschijnt er van haar hand ook nog elke week een recept in de gratis bladen Deze Week en De Zondag. Ze heeft dus een potentieel bereik van zowat heel Vlaanderen. Niet slecht voor iemand bij wie het vijf jaar geleden allemaal begonnen is als een leuke hobby, maar intussen wel uitgegroeid is tot een heus bijberoep.

Op haar website krijg je een opeenvolging van recepten, verslagjes van etentjes of uitstappen naar plekken met interessante eetmogelijkheden. Kortom, de foodies onder ons zullen hier hun hart kunnen ophalen. Wat vooral opvalt, is dat al deze dingen perfect haalbaar zijn voor ieder van ons. Je hoeft echt niet Piet Huysentruyt of Jeroen Meus te heten om met al deze tips aan de slag te gaan. En toch zitten er dingen tussen waar je op het eerste gezicht nooit aan zou beginnen. Het is dus de aanpak die het verschil maakt.

Amylia De Schepper maakt er trouwens een erezaak van om ook voldoende tijd te nemen om al die lekkere dingen zelf op te eten en ervan te genieten. Ze krijgt daarbij de hulp van haar echtgenoot, die zich maar al te graag ter beschikking stelt om alle experimenten van zijn eega uit te testen. Ze is ook niet te beroerd om al eens een tweede stukje taart te nemen als die bijzonder lekker is, maar door regelmatig te sporten houdt ze een goede balans tussen lekker eten en gezond blijven. Manlief is gelukkig van het type ‘lang en smal’, dus hij kan alles eten zonder dat er iets blijft aanhangen. Amylia noemt haar stijl van koken een ‘gezondige’ kookstijl, iets dat ergens tussen gezond en zondig zit. Is dat niet wat we allemaal als levensstijl willen?

Samenwerking met Landelijke Gilden

De originele benadering van Cookameal was enkele mensen van Boerenbond en Landelijke Gilden ook al opgevallen en het idee rijpte om een samenwerking op touw te zetten. Landelijke Gilden – en uiteraard Boerenbond – wil nu geregeld met Amylia de boer opgaan, om haar te laten kennismaken met de manier waarop onze land- en tuinbouwproducten tot stand komen. Zij zou dan van haar kant hierop inspelen op haar website, Facebookpagina en andere digitale kanalen.

Een eerste proef gebeurde onlangs al met groot succes. Amylia trok naar het aardbeienbedrijf Juwel Fruit in Zuid-Limburg. Ze keek er haar ogen uit, want ze had er echt geen flauw benul van dat er zoveel bij komt kijken om die prachtige en lekkere aardbeien van de serre of het veld in de winkel en op onze tafel te krijgen. Maar het resultaat van haar ontdekkingstocht mag gezien worden.

(lees verder onder de video)

 

Amylia was in ieder geval erg enthousiast over haar ervaring en dat laat ze ook duidelijk blijken in wat ze erover te vertellen heeft. Ze is duidelijk een geboren verhalenverteller. En wie houdt er niet van positieve verhalen van mensen die hun eigen wedervaren op een aanstekelijke manier onder woorden kunnen brengen? Voor Boerenbond en Landelijke Gilden is deze aanpak waarschijnlijk een veel beter manier om een positieve boodschap in de pers en de media te krijgen dan een klassiek persbericht. Positieve boodschappen krijgen immers altijd veel minder aandacht dan problemen of controversiële dingen.

(lees verder onder de foto's)

Wat is het geheim van Cookameal?

Amylia De Schepper is in haar digitale wereldje vooral ‘echt’ en ook heel ‘gewoon’. Het is een vrolijke spring-in-‘t-veld, die met een blije blik in de wereld staat. Daar hebben we toch allemaal behoefte aan? “Ik maak ook al mijn foto’s zelf”, zegt ze. “En ik ga ze ook niet fotoshoppen. Alles is bij mij net zoals bij iedereen die het thuis zelf wil uitproberen. Daardoor zien mijn creaties er misschien niet altijd uit alsof ze door een driesterrenchef gefabriceerd zijn, maar ze zijn wel herkenbaar voor iedereen die zelf al eens in de keuken staat. Ik denk dat dit de mensen aanspreekt, anders kan ik het succes van mijn blog niet verklaren.”

Amylia vindt het ook fijn dat mensen reageren op haar verhalen. Ze vindt het belangrijker dat er veel interactie is van haar volgers en toevallige bezoekers dan dat ze veel ‘likes’ scoort. Natuurlijk blijven die wel belangrijk, want sponsors van een blog houden nu eenmaal van grote aantallen van die ‘likes’, maar voor haarzelf zijn ze niet prioritair. Daarom probeert ze in dit samenwerkingsverband met Boerenbond en Landelijke Gilden ook om lezers (of kijkers) zelf recepten te laten insturen. De bedoeling is dat mensen sterk betrokken raken bij al haar verhalen over eten en drinken. Zo komt er binnenkort nog een recept met aardbeien, in opvolging van haar bezoek. Verder zal ze een recept van een lezer posten en er komen ook nog wat ‘weetjes’ over aardbeien, die ze opgepikt heeft tijdens haar bezoek aan Juwel Fruit. We kijken er in ieder geval naar uit en wensen Amylia nog veel interessante ontdekkingstochten achter de schermen van onze land- en tuinbouw.

Zie jij het zitten om Amylia op jouw bedrijf rond te leiden? Geef vlug een seintje via katrien.weckx@landelijkegilden.be.

Deel deze pagina: